Finns det några negativa aspekter med att blötlägga kraftfoder?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare whitetrash
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 687
W

whitetrash

Ja, ni såg väl rubriken.

Fick hem min stora häst för snart en månad sedan, han har alltid fått blötlagt foder av sin gamla ägare och hon pratade sig varm om det.

Jag bestämde mig för att börja ge mina ponnyer det också (dem äter samma alla tre nu, Dynavena Active' 100) och det funkar väldigt bra. Jag upplever att alla tre äter relativt långsamt även fast det inte är så mkt att tugga. Dem små "pelletsarna" sväller ju och blir till sörja, tänk er lusern ungefär.

Det känns på ngt sätt tryggare att ge blött, framför allt till ponnyerna som avgudar sitt kraftfoder och ibland bara står och väntar, trots att dem alltid har hö att äta på innan det är dags för kraft...

Men finns det något negativt med att ge det uppblött? Något som försvinner eller så? :p Eller är det bara att köra på?

Shoot! :bow:

Sv: Finns det några negativa aspekter med att blötlägga kraftfoder?

detaljbild.gif

Bild på fodret. Det övre. Vet inte hur mkt ni ser av bilden dock ;)

Det enda jag kan tänka mig (dock ingen expert! har själv funderat på samma sak) är att det blir mindre att tugga. Men den biten borde man ju kunna lösa genom att ge lite hö före de får kraftfodret :p

hur menar du med mindre att tugga? mindre tuggtid?

Tuggtiden på kraftfoder borde vara av marginell betydelse då det är grovfodertuggningen som är viktig. Frånsett den aspekten förändras ingenting i näringsinnehållet av blötläggning. Se bara till att det inte står så länge så det blir dåligt.

ja det finns negativa aspekter, fodret i sig tappar ingen näring och hästen får i sig allt som sden ska och riskerar inte foderstrupsförstoppning av just den måltiden..

MEN risken ligger i en sak du berättar, att ponnierna inte tar en enda tugga av höet innan de får sitt kraftfoder, det gör att de inte har fått igång någon salivproduktion. att de tidigare fått torrt foder och tuggar länge är bra, då vet dina ponnier om att de måste tugga och gör det också.. så om du börjar ge blött kommer ponnierna att sluta tugga lika mycket och bara sörpla i sig fodret, dvs mindre salivproduktion.. kommer det sen ett mål med torrt foder har hästarna svårt att ställa tillbaka till att tugga mycket och kan sätta i halsen..

vänj in din stora häst att tugga ordenltigt istället.. dvs minska på vattnet i blötläggningen och klipp i hö och blanda om.. då blir det med tuggstuktur och volym på det..

Fast å andra sidan är väl det optimala att inte ge kraftfoder först utan just att fodra först med hö för salivproduktionens skull?

Mm, det var så jag tänkte också. Dessutom får dem väldigt lite kraftfoder, storhästen får inte ens ett kg, så tuggtiden blir ju inte längre/kortare oavsett om jag ger torrt eller blött. Och grovfoder har dem gott om ;)

Jag brukar låta det stå 30-40 minuter ungefär.

30-40 minuter är absolut ingen fara. Jag kan ibland låta det stå flera timmar. Det är bara att passa om det blir för varmt. Lukta och smaka.

MEN risken ligger i en sak du berättar, att ponnierna inte tar en enda tugga av höet innan de får sitt kraftfoder,

fast dem har fri tillgång på hö i hagen, och från att dem går in tills dem får kraftfoder går det väl max 15 min. hur mkt går salivproduktionen "tillbaka" under den tiden?

det gör att de inte har fått igång någon salivproduktion. att de tidigare fått torrt foder och tuggar länge är bra, då vet dina ponnier om att de måste tugga och gör det också..

fast jag upplever nästan att dem äter LÅNGSAMMARE nu, fast det kanske är för att dom "hajar till" för att maten inte är som vanligt?

så om du börjar ge blött kommer ponnierna att sluta tugga lika mycket och bara sörpla i sig fodret, dvs mindre salivproduktion..
kommer det sen ett mål med torrt foder har hästarna svårt att ställa tillbaka till att tugga mycket och kan sätta i halsen..
pratar vi kraftfoder här nu eller grovfoder?

tack för ditt svar :bow:

ställer du i kallt eller varmt vatten? med eller utan lock?

jag har kört kallt vatten och utan lock nu, mest för att det går fortast :p

Fast å andra sidan är väl det optimala att inte ge kraftfoder först utan just att fodra först med hö för salivproduktionens skull?
ja och det gör ju TS, bara det att hästarna skiter i höet och väntar på kraftfodret, LÄS ursprungsinlägget så ser du det..

fast dem har fri tillgång på hö i hagen, och från att dem går in tills dem får kraftfoder går det väl max 15 min. hur mkt går salivproduktionen "tillbaka" under den tiden?

om de äter i hagen är det ingen fara.. det är ju inte alla som har fri tillgång och när du inte skrev ut att de har hö i hagen så utgår jag från att höet bara ges inne vid fodringstid och att de bara skippar höet och väntar på kraften.. :)

fast jag upplever nästan att dem äter LÅNGSAMMARE nu, fast det kanske är för att dom "hajar till" för att maten inte är som vanligt?

hmm ja det kan jag inte svara på.. dom aknske illar att pilla med fodret, och det visar ju bara att du ger dem den mängd dom behöver..

pratar vi kraftfoder här nu eller grovfoder?

kraftfoder, OM du eller någon annan skulle ge ett mål kraftfoder torrt, dvs glömma att blöta det..

Såg det förutja, lösningen kanske ligger i att vänta längre med att servera kraftfodret. Kanske för tätt mellan givorna?

Kallt vatten och alltid lock, både mot flugor på sommaren och ifall några hästar skulle komma loss och tjuväta kraftfoder (har hänt).

Såg det förutja, lösningen kanske ligger i att vänta längre med att servera kraftfodret. Kanske för tätt mellan givorna?
jag har fortfarande inget problem med det alls.. och som du ser så har TS berättat nu att hästarna har fri tillgång på hö i hagen och står och äter när de blir insläppta.. :idea:

Eftersom de då har tillgång till grovfoder hela tiden borde det då inte heller vara några problem med salivproduktion. Då är den väl redan igång?

ja, jag har inte skrivit något annat..

Jag gillar att blöta maten till hästarna, men på vintern så går det inte, då fryser ju maten till en enda isklump. Men annars tycker jag det enbart är fördelar med att blöta fodret, men det ska ju vara lagom med vatten.

Jag ger mina hästar hel havre och soja och blöter jag inte så äter de inte upp sojan, ger lika delar vatten och soja.

När jag ger lucernpellets så har jag en del lucern och 2 delar vatten och det blir sörjigt men ändå med tuggmotstånd.

/M

Det finns hästar som vägrar äta uppblöt foder :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Har diskussion med en bekant ang. att jag blötlägger mitt foder. Hon påstår att hästen inte kan tillgodogöra sig viktiga ämnen när man...
Svar
8
· Visningar
2 160
Foder & Strö I torsdags kom det hem en shettis till oss. Världens goaste lilla farbror på 23 år men tyvärr ganska tunn. Enligt ägaren hade den haft...
2
Svar
25
· Visningar
4 339
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 174
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka