Finns det något man kan göra???

SandraM

Trådstartare
Min hund har nu gått med tratt i 1 vecka, och jag skulle få ta bort den om han lät tassen vara. Men han är helt manisk, så den får sitta ett tag till.

Men nu har han fått skav på tårna av tratten. Känns inte som om jag behöver mer sår på honom. Finns det något man kan göra??

Kan inte ha det lindat då han på något vis får av sig det trots tratt, så det lär inte sitta länge om han nu vore utan tratten.

Tratten ställer till med mycket nu, finns det verkligen inget annat sätt??

Sv: Finns det något man kan göra???

Jag har ibland haft på några droppar pepparmyntolja runt såret för att få hunden att låta bli det. Fått tipset av veterinär och har testat i egna sår och det känns inget :) Det går ju att ha på bandaget om inte annat?

Ah! Ja, det kanske hade vart nått. För just nu förstör tratten både honom + lägenheten! Det är ju helt klart värt ett försök i alla fall!! :)

Jag tycker du ska kontakta veterinär istället för att prova pepparmyntolja vid ett sår.
Finns bitter-spray som smakar päck och inte förstör sår.

Han har inget sår på det viset. Han har tagit bort klokappseln, så det är inget sår på det viset. Men jag ska ringa vet i morgon och fråga vad man kan göra.

Det börjar som sagt bli väldigt jobbigt med tratten då han får mer sår av den + att det inte går att motionera normalt så han börjar bli lite jobbig hör hemma med :P

Nu är ju inte detta något jag hittat på själv. Som jag skrev var det en veterinär som tipsade om det här, för övrigt vid exem, och dessutom skrev jag inte att man ska ha det i sår, utan vid sidan av eller på bandaget. Hur skulle det förstöra såret? Doften gör att många hundar inte ens smakar på det. Och som jag skrev har jag själv testat att ha det i egna sår, och det kändes inget och hämmade inte läkningen.

Senast ändrad:

Det finns ju uppblåsbar krage som man kan använda i stället för tratt, men frågan är om den är tillräcklig för att hindra honom att nå tårna. För sår och dylikt högre upp (eller om hunden har korta ben) så är annars kragen oslagbar.

Liknande trådar

Hundhälsa Efter min hunds lilla äventyr har hon slitit ner trampdynorna så de är såriga på ett par tassar. Smörjer med manukkahonung och har tratt...
Svar
8
· Visningar
881
Senast: Sonic76
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
939
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Redfox
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar