Finns det något jag kan göra???

L

Lollo25

Min häst har varit lite svullen och lite varm i ett framben nu i över en vecka. Han haltar inte eller nått.. men det är inte bra att det inte går över.
Tror han har vrickat eller något när jag va ute och red förra veckan, var ganska hårt i marken, vet inte vad det kan vara annars?
Har kollat efter småsår, inte hittat nåt.
Har tvättat av benet, och lindat över natten med stallbandage bara. Är det nån mening med det? Värme? Ska man lägga jodopaxomslag eller finns det något jag kan göra?
Har inte vågat rida något sen dess, nu börjar han bli rättså gallig i alla benen för han rör sig inte jättemkt i hagen. Ska jag rida lite även om benet inte är helt bra? Vad gör man om det fortsätter att vara lite varmt och svullet? avvakta bara?

Gå på promenader och kontakta veterinären. Hästen har ju märkbart ont, om han inte rör sig ordentligt (normalt) i hagen.

Lycka till med din pålle!

Ömmar han någonstans på benet? Har du provat att palpera det också?

Vart på frambenet är han svullen, hur stor är svullnaden? Har den gått ned ngt alls?

Jag skulle INTE rida. Men gärna gå promenader. Det är bra att du lindar över natten, linda helst båda så han inte belastar det andra fel.

Första inlägget: Nej, du missuppfattade, han har inte ont i benet... !
För då skulle han reagera.. menar att han bara går och "slöar" i hagen.
Nina: Nja, det är till och från! Men det är en väldigt liten svullnad, längs med yttre och inre böjsenan, lite värme längs med, och kotan. Ej hoven.
jag lindar självklart båda benen, fleece o paddar =)
Jag ska ta och promenara lite med honom

Har du palperat igenom senorna? Alltså klämt och känt längs med senorna med upplyft ben? Ngn reaktion?

Har svullnaden gått ner ngt alls?

Ser senorna normala ut?

Jodå han reagerar inte... senorna och gaffelband helt normala,,
Har upptäckt idag att han har en liten "bula" under huden, uppe i karleden under hovskägget där. Har inte sett den innan.. men han har inte haft något sår där... mugg för längesen. Men undra om det är en liten böld, som gjort honom lite varm och tjock i benet? Ska se vad som händer.. om han blir sämre eller bättre..

Kan ju vara svullnaden som trillat nedåt också. Det är bra. Nedåt på benet ska den gå.

Är bulan hård eller mjuk?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 044
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 352
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 737
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka