Finns det något jag kan göra?

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har tre hästar, en tant, en unghäst och en ponny! Ponnyn låser fast de andra två i hagen mentalt så de andra inte går. Jag kan stå å ropa mig hes att de ska komma in å få mat, men ingen kommer, när jag letat upp flocken står ponnyn framför de andra två och glor:cool:, tanten och unghästen står strax bakom och rör sig inte, inte förrän jag säger till ponnyn eller flyttar på henne!

Detta händer alltför ofta, det blir bara värre och värre! jag har stora hagar och en trasig kropp och alltid varit glad över att kunna ropa till mig flocken så jag slipper gå så mycket.

De senaste månaderna fungerar det inte eftersom ponnyn låser fast de andra!

Vad kan jag göra?
 
Sv: Finns det något jag kan göra?

Såna där hästar dyker upp här också. Jag har då inte lyckats hitta nån lösning, utan då åker den ut på lösdriften, så de hästar som går i hagen kommer in när jag ropar på kvällen.
 
Sv: Finns det något jag kan göra?

Jag brukar rassla med en hink med nåt gott i för den som står kvar kan ibland vara intresserad av mat och komma, alternativt att de andra ger upp och kommer för matens skull då. Sen får den envisa stå själv ute en stund tills den närmat sig grinden :p

Brukar kunna ha det här problemet när mitt ranghöga sto brunstar och då inte vill 'vara tam' och komma utan ska stå kvar i hagen och vara oberoende...
 
Sv: Finns det något jag kan göra?

Denna envisa ponny står i alla fall kvar, trots skrammel med hink å de andra står bakom och undrar när den elaka ponnyn ska släppa det mentala stängslet hon har satt upp!

Ibland ser jag henne stå vid vattentunnan, ett par meter i från och de andra två försöker komma fram, men icke! Jag har försökt att se vad ponnyn gör men hon gör inget synligt i alla fall;)

Jag hade en valack här hela sommaren och då var hon bättre, han åkte för några veckor sedan( ägaren till hästen sa hela sommaren och jag visste inte då att även november och december ingick i sommaren), efter han åkte har hon blivit etter värre!:devil:
 

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
567
Senast: Myzan87
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp