Finns det något att göra??

A

alban98

Har en häst som jag verkligen inte förstår hur han gör med sitt vatten i boxen. Jag får mocka ut halva boxen, ( spånet är så blött att det rinner av det ibland ) och det kan ligga som en sjö.
Jag har prövat att ha hinken hängande och ståendes på golvet. När den stått på golvet har jag satt fast handtaget i en krok ( om han buttar på hinken). Just nu har jag satt fast hinken i ett bildäck men det hjälper inte. Kan hästar verkligen söla så mycke när de dricker? hehe har ju funderat på vattenkopp men känns också lite besvärligt att fixa och dona de. Är det någon som har/haft samma problem? finns det något käckt att göra nåt åt det?

Sv: Finns det något att göra??

Kanske en sån hink som har en plan sida kan vara nåt? Så kan du hänga upp den på väggen, eftersom den har en plan sida mot väggen och inte en rund blir den svårare att putta runt med.
Hur är boxgrannen? På ridskolan jag hjälpte till på förr stod två riktiga sjöhästar bredvid varandra. När den ena flyttade blev det torrt i den andra hästens box ;) Så de lekte antagligen "tillsammans".

Skulle tro att din häst kanske gör som min, tar vatten i munnen och slabbar med höet. Det blir jätteblött där höet legat.

Om det är så, så tror jag det skulle hjälpa att hänga upp hinken i en ände av boxen där hästen inte har något hö.

Hästar som slabbar med vattnet brukar jag testa att sätta in en halvfull spann bara, så att den dricker upp det. Låter kanske inte så shysst, men de går ute långa dagar och har fri tillgång till vatten ute. Sen är det ju för deras egen skull också, det är ju inte så trevligt att ha en sjöblöt box halva natten.

jo det kanske vore nåt, att sätta dit en sådan hink istället.. boxgrannen är hans morsa ;) hon är rätt duktig utav sig, spiller några droppar bara..

Välter den omkull hinken, eller blir det blött ändå?

tror även det funkar så som #3 och #4 tror också... han har iaf vattenhinken i ett annat hörn där inte höet ligger. Och att minska lite på vattnet vore kanske nåt att prova det med...:)

nja, en gång har han vält den. Men då hade jag ingen krok till handtaget. Men det är blött varje morgon :( han måste ta mycke vatten i munnen och sen sjabbla med det. Det kan ju inte vara mycke han får i sig direkt. Men han brukar gå till tunnan med en gång på morgonen ute i hagen så....

Skulle tro att din häst kanske gör som min, tar vatten i munnen och slabbar med höet. Det blir jätteblött där höet legat.

Om det är så, så tror jag det skulle hjälpa att hänga upp hinken i en ände av boxen där hästen inte har något hö.

Och ofta har de hästar som vill blöta höet magsår...

Tror jag inte, utan hon tycker det är godare så. Har gjort så sedan hon var föl. Jag tycker det är positivt att hon blöter höet för det måste ju vara bättre att det är fuktigt då det blir mer likt gräs då.

Min gör oxå så.. fast oftast tvärtom.. doppar höet i vattenkoppen.. blev bättre när jag flyttade plats på höt.. då orkade han inte hålla på att gå fram o tillbaka.. ;)

det vore väl bra att vattna höet om hästen föredrar att blöta det?

Hur lite spån har du i boxen om det blir så himla blött bara av att hästen slafsar med vattnet?
Kunde förstå problemet om det var så att hästen välte hinken hela tiden, men det gör den ju inte säger du.

Har ett liknande problem med en häst här som leker som bara den med vattnet, fast vi har vattenkoppar så den hästen står och bara trycker ut vattnet men dricker inte upp de så det rinner över och hela boxen blir blöt.
Vi har löst de så att vi har en tunna under vattenkoppen så de vattnet som rinner ut åker ner i tunnan. Det funkade också när dom testade att stänga av vattenkoppen och ha hink istället men då välte han ut hela hinken oavsett hur den satt. Men tunnan räddade ju iallafall boxen.

Har samma problem och min häst vill blöta sitt hö. Jag har en hind med plan baksida och upplever ingen skillnad. Däremot har jag flyttat på höet så det ligger lite längre bort från vattenkoppen och det är lite bättre nu.

Min häst blötte oxå ner hela boxen förut. Han kastade runt sin hink, så på morgonen när han kom ut var han jätte törstig.
Då provade jag med att hänga in en hink till. Och nu rör han inte sina hinkar. Dom är ofta nästan tomma båda två. Så min teori är att när vattnet började minska i hinken körde han ner huvudet och på något sätt puttade runt hinken, men nu när han har två så är det torrt och fint i boxen.

MVH Russin8

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 478
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Som det ser ut i dagsläget kommer min häst stallas in första Mars, jag vill ha bädd åt honom i boxen,dels för att det ger lite värme,och...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: MonteRose
·
Hästmänniskan Efter tre år av bråk & krångel vänder jag mig till er kära & kloka bukefalister! Jag har nu stått i ca: tre år i ett stall med en...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
20 567
Senast: Jossantt
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 112
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar