Är det för att hästen fäller du vill ge extra för pälsen eller för att pälsen mer eller mindre alltid är glanslös, gles eller liknande?
Om det är för pälsfällningen så brukar B-vitamin vara en bra grej. Det finns massor av olika B-vitamin preparat att köpa i hästbutiken, men du kan även ge Beviplex som du köper på apoteket. Dosen för den är 1msk/100kg häst och dag när den fäller eller sätter päls och ca halva dosen som "underhåll". Den flaskan är på 1iter och kostar under 100kr.
Om du har problem med att pälsen är gles och/eller glans lös så rekomenderar jag vanlig MAJSOLJA som du köper i affären. Jag började ge det till min häst pga att hennes vinterpäls blev jätte lång men den var även gles och tuffsig. Och nu har hon jätte tät,blank och fin vinterpäls och den är inte speciellt lång längre. Hon får olja året, bara uppehåll för betet. Detta pga att dels så får hon i sig mera fett och hennes päls blir jätte blank och fin. Av majsoljan ger man 1-2dl/dag i kraftfodret. Och du ser resultat efter ca 2 veckor.
Rekomenderade detta nyligen till en kompis som har ett mörkbrunt halvblod...
Efter 10dagar ringde hon mig och sa att han ALDRIG hadde varit så fin i pälsen(trots alla "kurer" av olika slag som hon testat). Och när jag träffade honom så förstog jag vad hon menade...
Oljan hadde "tagit" riktigt bra på honom. Han blänkte och hon hadde inte ens borstat honom.