Finns det någon nackdel med att 'hela tiden' ge B-vitamin?

Alexandra_W

Trådstartare
Var för miljonte gången (känns det som) den här vintern och köpte B-vitamin och nu ledsnade jag på enlitersflaskor och slog till på en femlitersdunk. Det lär räcka i en evighet.

Jag vet inte hur länge till lilldamen eg behöver tutas i B-vitamin, men hon har ju fått sen i december, och nu fäller hon som attans så hon får väl över fällningen med. (normalt ger jag inte B-vitamin vintern igenom utan bara två veckor i början av fällningen till de som behöver, unghästen tillhör de som behöver då det brukar bli allmänt kajko vid hennes fällning).

Men kom att tänka på om det finns någon nackdel med långvarig B-vitamintillförsel, om det kan påverka deras egen 'tillverkning' av B-vitamin t ex? *nyfiken i en strut*

Unghästen har ju fått hög dos B-vitamin konstant sen i december (jag brukar skoja om att hon nog i princip kissar rent B-vitamin)

Sv: Finns det någon nackdel med att 'hela tiden' ge B-vitamin?

B-vitamin är vattenlöslig- dvs att överskottet som hästen inte tar upp i kroppen kissar de ut- så det finns ingen nackdel förutom att det kostar pengar med att ge det hela året runt.

Corina skrev:
B-vitamin är vattenlöslig- dvs att överskottet som hästen inte tar upp i kroppen kissar de ut- så det finns ingen nackdel förutom att det kostar pengar med att ge det hela året runt.

Jo, vet det är vattenlösligt så ingen fara så (det jag menar när jag skämtsamt säger att hon nog kissar rent B-vitamin), undrade mer om en kontinuerlig, hög tillförsel kunde göra att hästens egen tillverkning av B-vitamin påverkades eller minskade när kroppen inte behöver tillverka B-vitamin själv eftersom mer än dagsbehovet kommer i sirapsform varenda dag, dag ut och dag in.

Dyrt, jo tack jag vet, över 500 kr för en femlitersdunk svider i plånboken :crazy: Men jag hoppas att det är max någon månad kvar att ge nu *drömmer*

Min ponny får dagligen B-vit året runt och ska så ha livet ut. Detta på inrådan av veterinär.

Det ska inte vara någon fara, enligt vet i alla fall

Jag är bara lite nyfiken på hur mycket du ger per dag och hur lång hållbarhet det är på dunken? Tyckte det var ett rätt så bra pris fast det är förstås mycket pengar på en gång. Och vilken koncentration är det? (Vilket märke?)
Några följdfrågor från /nocke/

nocke skrev:
Jag är bara lite nyfiken på hur mycket du ger per dag och hur lång hållbarhet det är på dunken? Tyckte det var ett rätt så bra pris fast det är förstås mycket pengar på en gång. Och vilken koncentration är det? (Vilket märke?)
Några följdfrågor från /nocke/

Det finns billigare, men det räcker inte lika länge (minns dock inte vilket märke jag kollade på, men det kostade 400-nånting).

Jag ger Wiromins Show Horse B. Ger 15 ml/dag (men då får damen foderjäst med, så totalt tillfört B-vitamin är högre)

Dunken håller 18 månader efter tillverkningsdatum så köper man en någorlunda 'ny' dunk så. Den jag köpte idag är tillverkad femte februari i år.

Dosering enligt tillverkaren:

Tävlingshäst 20 ml/dag
Sporthäst 15 ml/dag
Övriga hästar 10 ml/dag (justeras beroende på aktivitetsnivå). Dagsdos kan överskridas vid behov.

Innehållsdeklaration per MILLILITER:

B1 5 mg
B6 2,5 mg
b12 0,06 mg
Niacin 8 mg

Som jämförelse så innehåller Shy Feeder B per MILLILITER:

B1 1.66 mg
B6 0,53 mg
B12 3,5 mcg (vet inte vad mcg betyder eller om det bara kommit med ett c av misstag)

(Att det är udda siffor är för de anger per 30 ml så jag fick räkna om)

Dvs det är betydligt mer i det jag ger än i Shy Feeder. Dosering enligt SHy Feeders tillverkare: 30 ml/dag (60 ml vid hård ansträngning)

Kraffts B-vitamin anger de inte vad det är per någonting de anger, men:

B1 3 mg
B2 1 mg
B6 0 mg
B12 0,05 mg
Niacin 0 mg

Senast ändrad:

GaurdianAngel skrev:
Min ponny får dagligen B-vit året runt och ska så ha livet ut. Detta på inrådan av veterinär.

Det ska inte vara någon fara, enligt vet i alla fall
Varför ska h*n ha det?
En inackordering jag hade tidigare fick också B-vitamin året runt, utom på sommarbetet.
Hästen var mkt känslig i luftvägarna och ägaren sa att B-vitamin skulle vara bra i förebyggande syfte. Har aldrig hört detta varken förr eller senare, men det kanske finns nå´n snäll bukefalist som kan tala om ifall det stämmer eller ej.

patella hästar är det bra att ge B-vitamin året runt på

avrför är det bra med b-vitamin till patella hästar? *nyfiken* då ajg kanske skall köpa en "sån" ;)

Hästarnas egen produktion av B-vitamin borde nog inte påverkas då det är bakterierna i tarmfloran (E.coli?) som tillverkar vitaminerna.
Vi brukar ge B-vitamin ofta.. Nästan året runt faktiskt. När Eriond hade gårr snabbjobb brukade vi ge honom beviplex intramuskulärt också för att han skulle få i sig en högre dos. Någon sa att det påverkade musklerna positivt, jag vet inte sanningshalten i det.

Däremot finns det ju på lantmännen en annan dunk som är på 1L där man bara ger 4ml/dag till stor häst. Vi brukar köpa sådana tror de kostar runt 300 eller lite mer, har för mig det blir billigare i längden. Innehåller dessutom högre konc av B-vitamin/ml. kan ju va ett tips att kolla på det istället för kraffts produkter som är ganska dyra.

orion_x skrev:
Däremot finns det ju på lantmännen en annan dunk som är på 1L där man bara ger 4ml/dag till stor häst. Vi brukar köpa sådana tror de kostar runt 300 eller lite mer, har för mig det blir billigare i längden. Innehåller dessutom högre konc av B-vitamin/ml. kan ju va ett tips att kolla på det istället för kraffts produkter som är ganska dyra.

Jag använde rinte Kraffts B-vitamin, jag ger Show Horse:s. 5 l för 500 kr, och jag ger lite olika, Kele fick 15 ml/dag när hon hade muskelproblemen, annars ger jag 5-10, så den räcker lääänge.

Det som ger effekt är B-vitamininjektioner, dvs ganska hög dos på en gång. Det senaste jag hörde om effekten av det är att det blir en slags "chock"effekt, hästen har alltså ingen B-vitaminbrist.

menade du på patella hästar eller allmänt?

Var på ett föredrag med en veterinär om lite sjukdomar och så i går och vi kom in på B-vitaminer.han sa att det är bra att ge dom.Bla för tarmarna osv.Kolik hästar skulle gärna ha det i maten för att det var bra för deras magar osv.Min häst jag har hemme får b-vitamin hela året utom på sommaren och han mår bra av det.

Ger min b vitamin i två av tre måltider dagligen, varje dag, året runt..

Vart finns det här Show Horse att köpa?
Hur är konsistensen? Jag har gett kraffts för att det var som sirap och därmed blaskade jag inte ut det lika lätt (är väl lite klantig :angel: ) som när det är som vatten.

Nackdelen med flytande B-vitamin har jag hört gör så att hästens egen produktion av B som sker i tarmarna hämmas. Denna stimuleras istället om man ger foderjäst. Då omvandlar hästen själv det till B och ingenting i hästens normala funktion störs. Jag ger därför alltid B-tillskott i from av forderjäst. Observera att det då blir ett större proteintillskott, räkna om din forderstat efter detta. En bonus för jästen är även att den gynnar magbalansen höst och vår då de gärna är lite "ruttna" i magen av det första och sista gräset....Detta är mitt sätt att se på det. Inte säkert det rätta! :)

burton skrev:
Vart finns det här Show Horse att köpa?
Hur är konsistensen? Jag har gett kraffts för att det var som sirap och därmed blaskade jag inte ut det lika lätt (är väl lite klantig :angel: ) som när det är som vatten.

jag köper min från min lokala foderhandlare, men här kan du hitta ÅF närmare dig kanske? (Eftersom du knappast bor här ute i skogen *s*)
http://www.wiromin.se/htm/aterforsaljare.htm

Den är inte speciellt 'sirapig' i konsistensen utan mer lättrinnande, så man kan skvalpa i alldeles för mycket om man står och sover :devil:

Så bra! det fanns ju flera åf här i trakten (skövde-området).
Då blir det till att hålla tungan rätt i munnen, så jag inte spiller ut dyrbarheterna :p
(Jag vet hur det brukar bli när jag ska hälla upp nåt rinnande försiktigt när flaskan är full, det mesta försöker smita förbi på utsidan av flaskan :crazy: )

Finns det inte pumpar eller dosrör som passar på flaskan/dunken då? Eller häll över innehållet i en flaska som har en passande pump eller liknande. :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka