Finns det någon i Stockholm som använder JAlbum

magruder

Trådstartare
Hej
Har varit inne och tittat på JAlbums sida, anar att det kanske inte är så svårt att kunna meka till ett album, men tycker det är träligt och omständigt att behöva läsa.

Så, finns det någon vänlig och tålmodig Bukefalist i Stockholm som använder JAlbum som skulle kunna tänka sig att "handgripligen" visa mig hur det går till (mot ersättning, givetvis)? Hör av dig i så fall på:
magruder@hotmail.com

Tycker det skulle vara jättekul att kunna lägga ut lite av mina fotografier.
Maggan
 
Jag tycker du ska prova själv först. Är man nöjd med de färdiga utseenden, så är det mycket enkelt att använda JAlbum. Installera JAlbum, så skriver jag en minimal användarmanual till dig här i tråden, som jag tror du orkar läsa. :)

/Soapbubble
 
Tack snälla Soapbubble. Tar tacksamt emot ditt erbjudande om "minimanual".
Kollade bara igenom JAlbums sida igår som hastigast, ska ladda hem och sedan är det väl bara att prova, göra fel, svära och härja tills man får ihop det.
Jag har en hemsida, skriven i Front Page för några år sedan, har aldrig skrivet med kodning (men vet hur man går in i kodad text och ändrar och lägger till).
Vid första genomläsningen fick jag dock inte klart för mig hur man får ut ett eventuellt album på Internet eller var på nätet man gör det. Men hoppas du kan tala om det.
Än en gång, tack snälla för att du svarade. Om/när jag kommer igång med mina försök och det barkar åt helsicke, hoppas jag att jag får ha din axel att s.a.s. gråta mot.
Maggan
 
I det avseendet är JAlbum likadant som t.ex. FrontPage. Man får färdig kod utan att koda själv som man får lägga ut på internet själv. I Jalbum finns ett ftp-program så du behöver inget separat program för överföringen mellan din hårddisk och internet.

Minimanualen kommer när jag sitter hemma och har programmet framför mig.

/Soapbubble
 
Minimanual:
Steg 1: Skapa albumet.
Välj en bildkatalog, där orginalbilderna finns.
Välj en albumkatalog, där det färdiga albumet kommer att ligga på din hårddisk.
Tryck på knappen "Skapa album".
Tryck på knappen "Visa album" och du får se resultatet.

Steg 2: Byt utseende på albumet
Gillar du inte utssende, välj en annan Mall eller Variant ( Nere i högra hörnet. )
Tryck på knappen "Bygg om album".
Tryck på knappen "Visa album" och du får se resultatet.

Steg 3: Lägg upp sidan på internet
Fyll i fälten under fliken "Publicera"
Tryck på knappen "Smart överföring"

OBS! Har du redan en fil som heter index.html, bör fylla i fältet "Katalog på servern". Annars kommer din gamla index-fil ersättas med den nya från JAlbum och det var nog inte meningen eller?

Tips: Gillar du inte ordningen på bilderna, vill du att vissa bilder inte ska vara med?
Tryck på Knappen "Redigera" i rutan "Bildsortering" på första fliken "Allmänt", så får du upp ett frågeruta. Tryck OK.
Då får du upp en fil i "Anteckningar".
Ta bort de bilder du inte vill ha med och ändra ordningen.
Spara och avsluta "Anteckningar".
Tryck på knappen "Bygg om album".
Tryck på knappen "Visa album" och du får se resultatet.

Mina inställningar, när jag gjorde detta albumet var :
Under fliken "Allmänt":
Markerade: Bearbeta underkataloger
Länka endast till nedskalade bilder

Under fliken "Avancerat":
Markera inte "Läs fotografisk information".

Lycka till!
/Soapbubble
 
Kära Soapbubble!
Jag skickar Dig ett helt fång blommor via cyberrymden. TACK!! för att Du tog Dig tid med det här.
Nu ska här laddas hem och testas, göra fel, svära och härja, göra om igen. Envis som sju åsnor är jag, och jag kommer inte att ge mig förrän jag får det att fungera. Även om det kommer att ta tid.
Maggan
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp