Finns det någon här som tävlat ponny bland storhästar?

T

Tjalfe

Jag har egentligen inget tävlingsintresse. Trotts att jag haft egna hästar i många år har jag aldrig varit i närheten av att tävla. Har inte ens grönt kort.

Men har nu köpt en ponny som verkar ha en talang gömd där under nånstans så har vi börjat träna en hel del dressyr. Och jag som tidigare bara har varit skogsmulle har börjat tycka att dressyr är skit kul. Känns på nått sätt som att jag skulle vilja ha som mål att vara med på en tävling i framtiden.
Valet att köpa ponny(Kat. C) istället för häst var väldigt enkelt. Jag vill absolut inte ha en häst över 145cm och trotts att Zacke bara är c-ponny(iofs ganska stor c men) så är han väldigt bärig och har väldigt bra form och hållning naturligt. Så det här var perfekt för mig.
Så slog det mig att jag har läst på några ställen att man kan få tävla ponny mot häst när man är över 18.
Vi rider ju på väldigt lätt nivå så LC är nog det som vi kommer hålla oss till.:o Kan man vara med och tävla då eller blir det bara dumt(dom gånger jag kollat på dressyrtävlingar har det ju varit 170cm+ hästar endast)?:o

Har blivit lite peppad också av alla som har klagat på att jag köpt ponny. "Nu kommer du ju inte kunna tävla" har det tjatats en hel del om.
Så skulle vara kul att testa vara med nån gång och även för att visa att "vi kan visst tävla":D

Så, finns det några här som tävlat ponny bland hästar? Berätta lite isåfall och gärna in med bilder!:laugh:

Sv: Finns det någon här som tävlat ponny bland storhästar?

Vet inte hur det är om man får "mäta/klassa upp" en ponny på storhästtävlingar, men nog tror jag man får tävla ponny i dressyr i avd. B, där även unghästarna startar ?

Kul att du har hittat en häst som du passar så bra ihop med :)
Visst kan du vara med och tävla i hästklasser, du måste först bara klassa upp ponnyn till häst.
Har du ingen mindre som kan nu eller senare som vill tävla ponnyn som just ponny utan att du vill att just du ska tävla på ponnyn så tycker jag att du ska klassa upp honom.
Vad spelar det för roll om det är en lättare klass? Du gör det väl som en rolig grej? :)
Sen kanske du inte har någon större chans emot dom större hästarna (verkar bli så med domarna :S), gör det något? Du kan ju tävla mot dig själv :)

Inget vidare bra svar egentligen kanske.
Men lite pepp till dig iallafall :)
Lycka till! :)

Man måste inte klassa upp ponnyerna. Det är bara att anmäla och tävla och när du ska tävla reginalt så löser man bara vanlig hästlicens. Problemen kommer sen om det blir ryttar byta o så då man bara får växla ett x antal gånger.

Man måste inte klassa upp ponnyerna. Det är bara att anmäla och tävla och när du ska tävla reginalt så löser man bara vanlig hästlicens. Problemen kommer sen om det blir ryttar byta o så då man bara får växla ett x antal gånger.

Vad menar du? Hänger inte med riktigt.:angel:

Om du använder sökfunktionen så finns det en relativt ny tråd i ämnet.
Tävlar själv min lilla connemara bland stora hästar, MsvB debuten var vi 2 poäng från placering bland annat :banana:
Så visst har ponnyer lika stor chans som alla andra, det handlar eg bara om att ekipaget ska se proportionerligt ut, och för högre nivå kravs det ju gångarter som ligger på plussidan för ponnyer för att kunna mäta sig med hbl.
I övrigt, go for it!

Är det proportiotioneligt är det inga problem. det är väl bara lösa hästlicens o tävla på tror jag?
Jag har ju fortfarande ponnyåldern inne, men när jag har haft b-ponny har jag fått tävla mot storhästarna i la4 flera ggr då det aldrig var nog många ponnysar, och har vunnit ;) så det funkar alderles utmärkt. Om du hade satsat högt kanske det är svårare, men lokalt och regionalt tycker jag inte att det är något större "problem" alls med ponny bland hästarna!

Om du använder sökfunktionen så finns det en relativt ny tråd i ämnet.
Tävlar själv min lilla connemara bland stora hästar, MsvB debuten var vi 2 poäng från placering bland annat :banana:
Så visst har ponnyer lika stor chans som alla andra, det handlar eg bara om att ekipaget ska se proportionerligt ut, och för högre nivå kravs det ju gångarter som ligger på plussidan för ponnyer för att kunna mäta sig med hbl.
I övrigt, go for it!

Kom inte på något bra ord att söka på.:o

Oj, kul att höra! Hur pass stor/liten är din mara(min är ju också en sådan;))?

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte hur pass proportionerligt det ser ut när jag rider honom. Men på dom bilderna jag sett tycker jag att det ibland ser helt okej ut och på vissa andra att det ser mindre bra ut(vet dock att jag inte är för stor för att rida honom, men sen om det ser SNYGGT ut eller inte vet jag ej).

Här kommer bilder. Har ganska långa läder som ni kanske ser, i vanliga fall har jag ett eller två hål kortare på vardera sida, trivs bättre med det.

SNV32723.jpg

SNV32713.jpg

SNV32714.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.