Finns det någon fara i att kanske köpa en 8 åring som ännu inte gjort så mycket?

E

explosiv

Hej på er. Råd, tack! :d

Finns det någon fara i att kanske köpa en 8 åring som ännu inte gjort så mycket?

Har sprungit på en häst som fått mig på fall! (Mamman ger otroligt stabila och fina avkommor. Själv har hon gått int. hoppning med finfina resultat och för över mycket av sitt fina hopp och goa temperament i avkommorna. Har länge varit sugen på en avkomma ifrån henne)

Hästen jag kärat ner mig i är 8 år det här året, och har inte tävlat nånting. Är inte hoppad så jättemycket men är hoppad över pressenningar, stenmurar, bäckar... och det är inget problem. Verkar ha absolut rätt skalle och hopphjärta (hoppar allt man styr på).

Jag är minst sagt sugen. Vad tror ni, en 8 åring som inte gjort så mycket? Har ni någon erfarenhet av "sena" hästar?

Sv: Finns det någon fara i att kanske köpa en 8 åring som ännu inte gjort så mycket?

Köpte i vintras en häst som oxå blir 8 iår som gjort ungefär lika mycket. Tyckeri nte det är något problem med sent tagna hästar, ofta tyckerjag det är bättre då det hunnit växa färdigt innan de belastas förmycket. Du har lätt 10 år kvar med en 8årig häst, om den blivit riden på ett sunt sätt. ¨

Gillar du hästen så köp den :)

Sv: Finns det någon fara i att kanske köpa en 8 åring som ännu inte gjort så mycket?

Tycker också att du ska köpa hästen om du gillar den. En klar fördel med det är ju att hästen inte är för tidigt tagen och gått hårt i unga år, något som jag upplever som väldigt vanligt.

Vid åtta år har den förhoppningsvis vuxit klart och minskar risken för onödiga skador.

Som förgående också skrev, ni har många år kvar :)

Senast ändrad:

Nackdelen är ju att du inte "vet vad du köper" (om man någonsin gör det..). Dock är det ju ganska enkelt att kolla hur en häst hoppar och hur den beter sig på en bana ex. Sedan beror det ju på, ska du rida svår klass om några år är det kanske bättre att köpa en "mer färdig" häst ;)

Fördelarna är ju som sagt att den inte är "slut". Dessutom lär den ju heller inte vara "förstörd" av någon okunnig ryttare utan du vet vad som är gjort. Så om hästen hoppar (tillräckligt) bra (för dina ambitioner), verkar vettig i huvudet och är beredd att lägga ner lite jobb så är det väl bara att tuta och köra!

Lycka till :)

Jag köpte min häst när hon var 7 år och då hade hon bara gått 2 st 1m som 5 åring och efter de inte tävlat ngt, så hon var alltså långt efter tävlingsmässigt! Nu ska vi snart debutera 130 och jag ångrar inte en dag att jag köpte henne!

Hon verkar älska och tävla och nu vet man ju att hon inte är "söndertävlad". Som nån sa är de kanske svårare att veta vad man får men så är de ju med vilken häst man än köper, bara för den tävlad stora klasser med en annan ryttare behöver ju inte de betyda att den går bra efter de!

Och du skriver ju att den har hopp i sig och trevligt psyke så jag tror absolut inte du behöver oroa dig att den inte är tävlad så mkt! De ända man behöver tänka på är att den kanske behöver lite tävlingsvila efter ett litet tag så den hinner smälta allt som den antagligen lär sig på väldigt kort tid!

Lycka till om de nu blir så att du väljer denna hästen :)

Jag tycker absolut du ska köpa hästen om du trivs med den och tror på den! Håller med vad tidigare har skrivit, den har fått växa ordentligt utan att bli förstörd, och ni skulle fortfarande ha många år framför er :) Och är det ett sto och det skiter sig helt får du väl avla på henne istället ;)

Jag har precis köpt en 8 åring som inte gjort mer än blivit NH tränad och riden lite dressyr på. Han är en C-ponny och rätt grov av sig, men himlens pannkaka vad han hoppar! Han kommer nog bli jättefin om ett halvår eller så =)

Den ponnyn jag rider nu har tagit det väääldigt lungt hela sitt liv och aldrig kommit till arbete.

Dock har han under den tiden dragit på sig en hel del olater då han gått på både pessoa och inspänning och inte utbildad mer än grundutbildning. (Kunde skritt, trav och galopp under ryttare dock ej i form, men hoppade mycket.)
Nu är vi mer än godkända i LB dressyr och LA debut väntar till våren. Har även tävlat honom upptill 110 cm hoppning men med sikte på högre. Dock sätter hans tävlingsnerver till det en del, därav än så länge inte tävlad högre i båda diciplinerna då han tränar högre.

Denna ponny som tagit det lugnt sina 16 första år, underhals som heter duga och en hel del olater visade sig vara en finare ponny än vad jag någonsin anat. Han är nu 18 år och aldrig varit finare!

Som jag tidigare skrev, tycker du om hästen och tror på den tycker jag du ska köpa den. Även en dåvarande 16 åring visade sig ha sina glansdagar kvar :)

För det första så fråga varför den inte gjort nånting? Finns ofta en anledning. Jag köpte en häst som 8 åring, hade inte tävlat nåt. Fanns ingen riktig anledning till varför den inte gjort nåt för den hade en bra psyke, enorm kapacitet och skadefri, osv.

Visade sig senare efter köp att den hade kissinge spines, och var bara att ta bort då hade hade skitont. Hoppade sjukt bra men blev alltid oren efter hoppträning och hårdare dressyr och galopp-pass. Blev aldrig halt men kändes lite "stapplig"..Så den skulle bara hålla till promenadridning, de va därför den inte hade gjort någonting innan jag fick den. Nu var det dock värre, och hästen blev farlig eftersom den hade så ont i slutet. Ändå fick den massage och ET-behandling i förebyggande syfte under hela tiden (även innan vi hittade felet), hade aldrig nån känning i ryggen alls. Utan märkes av en slump på röntgen. :(

Sjukt synd då hästen var riktigt fin och hade hur mycket kap. som helst..

SJävlklart kan det vara en bra häst men se till (som med alla andra hästar) att kolla upp den ordentligt och provrid ett par gånger i olika miljöer. Se den hoppa med annan ryttare också.

Jag hade en häst på foder ett år som skulle säljas, han var 9 år då han såldes och inte startad särskilt mycket pga hans förra ägare var med i en olycka och omkom, därefter hade han en annan fodervärd, och sen jag. Jag hade inte tillgång till bil + transport så det var svårt att komma ut och tävla. Dock gick han mycket klubbtävlingar i både hopp och dressyr. Han såldes för mycket mer pengar än jag kunde tänka mig. Men ja, ville bara påpeka att det kan finnas MÅNGA anledningar till varför hästen inte tävlats och det behöver inte vara "något fel".

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är en sak som jag tycker är väldigt fascinerande med ridningen nu! Det är ju så att min skadade arm fortfarande är väldigt svag och...
Svar
0
· Visningar
549
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 937
Senast: Gelina
·
Hästmänniskan Är osäker på om tråden är placerad rätt... om den ligger helt fel får modd gärna flytta :) Jag har ett litet dilemma som jag inte...
2
Svar
21
· Visningar
3 129
B
Hästmänniskan Hej! Jag är en 28-årig sk återfallsryttare som nu känner mig otroligt sugen på köpa häst igen. Känner mig dock väldigt splittrad till...
Svar
9
· Visningar
1 568
Senast: Buppisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka