finns det mineraltillskott utan magnesium?

ylvalill

Trådstartare
Nån som vet nåt mineralfoder som innehåller Kalcium och Fosfor, men inte Magnesium? Jag har letat men inte hittat något. Magnesiumvärdena i vårt hösilage är väldigt höga och jag skulle behöva balansera upp med främst kalcium men även lite fosfor. För visst är det så att Kalcium/Magnesium-kvoten ska vara minst 2,5?

Sv: finns det mineraltillskott utan magnesium?

Jag har lärt mig att Ca/Mg-kvoten ska ligga mellan 1,5 - 3,0 med riktvärde 2. Om man har en IR-häst ska man ligga på 1,5.

Det finns dikalciumfosfat som bara innehåller kalcium och fosfor.

Jaså, kan kvoten vara så låg som 1,5? Vart kan man hitta info om detta? Har Christina Plancks bok om hästens näringsbehov hemma och den använder jag som "bibel" men det kommer ju ny forskning hela tiden så kanske är uppgifterna i min bok lite gamla..?

Tack för tipset om Dicalciumfosfat! Ska kolla om jag kan hitta det.

Tack för tipset om Dicalciumfosfat! Ska kolla om jag kan hitta det.

Problemet med dikalciumfosfat är att det ofta innehåller höga halter järn och järn är ett mineral man bör vara försiktig med eftersom kroppen inte kan göra sig av med ett överskott. Ett järnöverskott ansamlas i kroppen, främst i levern, och kan orsaka en rad sjukdomstillstånd.

Kalciumkarbonat (foderkalk) och mononatriumfosfat är bättre produkter att använda om man behöver tillsätta kalcium respektive fosfor till foderstaten.

Beträffande Ca:Mg-kvoten är 2,0 ett bra riktvärde att sträva efter:

http://www.balancedequinenutrition.com/Ratios.html

“The optimal ratio of calcium and magnesium falls in the range of 1.5 - 2 to 1”

Hur låg kvot man kan ha beror på hur mycket kalcium du har i foderstaten. Har du t.ex. 50% mer kalcium än hästens minimibehov kan du utan vidare ha en Ca:Mg-kvot på 1,5 eller t.o.m. ännu lägre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar