finns det komplikationer?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rajraj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 720
R

rajraj

jag skulle gärna vilja ta ett föl efter mitt fullblodsto som nu är 14 år gammal, men är rädd för att du skulle bli komplikationer, vill inte att hon ska komma till skada. hon är fullt frisk och i mycket god kondition. fullt kapabel att få ett föl om man ser till hennes allmänna tillstånd, men åldern? blir det svårt pga det eller det spelar ingen roll? hon blir ju 16 år när hon fölar då..om jag betäcker henne nu i vår.

Sv: finns det komplikationer?

Det är alltid en risk att låta betäcka sitt sto, oavsett hur gammal hon är. Man får helt enkelt väga fördelarna mot nackdelarna och sen besluta om man tycker att det är värt risken.

Mitt eget sto inseminerades första gången som 15-åring, tog sig på en gång, och allt gick helt okomplicerat. I år blir hon 18 och är dräktig igen. Annan hingst, men tog sig direkt igen, och hittills inga komplikationer.

Om du betäcker henne nu i vår och hon är 14 år gammal nu så är hon 15 år när fölet föds och inte 16 år.

Det är alltid en risk när däggdjur ska föröka sig. Det är samma sak för människor som det är för hästar eller andra djur. Det är alltid en risk i att bli gravid och få barn oavsett vilken ras av djur man tillhör. Men till skillnad från människor så kan hästen inte säga till ifall det känns fel eller konstigt, eller ens beskriva hur det känns. Det är därför viktigt att man har tillräckligt med kött på benen för att klara av att hjälpa stoet ifall det blir någonting fel på vägen. Om du inte tycker att du kan tillräckligt, så se till att du har någon som kan i närheten som kan hjälpa dig vid fölningen. Se till att vara väl förberedd och läs och lär dig så mycket du bara kan.

Och kom ihåg att de flesta födslar faktiskt går bra!! Det är naturligt att föröka sig och det är egentligen inte konstigheter.

jag skulle gärna vilja ta ett föl efter mitt fullblodsto som nu är 14 år gammal, men är rädd för att du skulle bli komplikationer, vill inte att hon ska komma till skada. hon är fullt frisk och i mycket god kondition. fullt kapabel att få ett föl om man ser till hennes allmänna tillstånd, men åldern? blir det svårt pga det eller det spelar ingen roll? hon blir ju 16 år när hon fölar då..om jag betäcker henne nu i vår.
Hennes ålder gör henne inte mer benägen att komma till skada. Däremot finns alltid en viss risk att allt går käpprätt åt pipsvängen, när man har med fölningar att göra. Det är ALLA uppfödares mardröm och det kan hända även om man är med och övervakar och gör allt enligt konstens alla regler. Det är sällsynt, men det händer.
När man betäcker sitt sto måste man vara medveten om det och fråga sig själv ifall man är beredd att ta den risken.

Å andra sidan kan stoet bryta benet i hagen i morgon bitti... :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Avel Har ett 16-årigt hoppsto jag gärna skulle vilja avla på i vår (då kommer hon vara 17 år). Hon har haft ett föl tidigare vid 4-års...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: Cactus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 773
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 747
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka