Finns det hjälp mot oregelbunden mens?

T

topse

Jag är inte ny, men jag är hemlig här. Om någon skulle lista ut vem jag är. Snälla ni kan väl hålla det hemligt tills jag själv vill avslöja mig?

Vi har startat bebisverkstan, jätte kul. Men.

Jag har ingen koll alls på när jag har ägglossning, vad har ni använt för knep?

Sen det största problemet som annars är skönt när man inte vill ha barn är att jag har lång och oregelbunden menscykel. Allt mellan 28-40 dagar!

Gissa hur pirrigt det känns när det gått 28-30 dagar. Ingen mens i sikte, köper ett test, negativt. Kanske för tidigt att testa? Väntar en vecka till och så dyker mensen upp.

Alla ägglossningstest jag läst om är till för de med regelbunden cykel på 28 dagar.
Jag märker ingen skillnad i hur jag mår och känner.

Kan det vara så att jag kanske inte ens har ägglossning? :cry:

Sv: Finns det hjälp mot oregelbunden mens?

Köp ett antal ägglossningstester och testa några gånger under din cykel.
Min kompis hade ägglossning sista dagen i mensperioden, inte konstigt att det tog tid innan hon blev gravid, när hon fick veta att den var så tidigt blev hon gravid nästa månad;)

Jag har också alltid haft oregelbunden cykel, när jag fick barn vet jag inte ens om det fanns ägglossningstester:o

Men det spelade ingen roll, gravid blev jag ju även om det inte var någon ide att testa för tidigt.

Min son fick jag reda på att han fanns genom ett väldigt tidigt ul som gjordes för att jag hade ont i magen, de misstänkte utomkvedshavandeskap, men han satt där han skulle:love:.

Min dotter testade jag positivt på först i fjärde månaden.:o:love:

Ja, ägglossningstester visar om du har det hormonet som behövs för ägglossning. Sen är det inte 100% säkert att du släpper ett ägg ändå för i vissa fall så är det krångel där. Men ägglossningstester är en bra början. jag rekommenderar att du köper en bunt av tester på något stället http://www.testlagret.se så blir det inte så dyrt.
Dröjer det mer än ett år innan du blir gravid så ska du kontaka kvinnokliniken så ni får komma på utredning och då gör man utökade tester och beroende på resultatet så finns olika sorters hjälp för de som har problem med ägglossningen.

Det står att man ska testa varje dag, de blir rätt dyrt på en månad. Räker de med att man testar varannan dag?

Har nu gått 30 dagar sen senaste mensen så jag tänker vänta ut den (kanske jag redan är gravid?) så köper jag hem tester sen.

Känns så jobbigt att de skulle vara något fel, vårt första barn tog 1 år och när vi givit upp och tänkt söka hjälp så tog det sig. Nu är vi äldre men inte lastgamla. Enligt familjeliv så är chansen att bli gravid nu lika hög som med 1a barnet.

När jag körde med tester, så tog jag varje dag för jag fick bara tydligt utslag på själva den dagen. Men det kanske kan vara lite individuellt beroende på hur mycket hormoner man har. Och man ska tänka på att de där testerna visar att ägglossningen är på gång och kommer att inträffa inom en viss tid.
Kanske mödravårdscentralen har något bra tips om du ringer dit?

Om ni har ett barn måste ni kanske betala för utredning. Jag vet att det är så för provrörsbefruktning osv, men jag vet inte om en utredning kostar pengar för er som redan är föräldrar.

Hoppas att du redan är gravid istället :)

Ja de hoppas vi också. Men samtidigt är jag rädd för att testa och bli besviken om det inte är något :( Så kul är det inte att k*****a i princip varje dag för att få till ett barn.

Har du fått ett barn bör du ju ha goda chanser att få ett till! Då har du ju ägglossning. Jag har också oregelbunden mens och ägglossning, ibland kan det gå år mellan gångerna. Men jag fick göra hormontest på vårdcentralen, så det kan man göra. Jag vet inte hur tillförlitliga de ägglossningstester man köper är. Ring till din barnmorska och fråga hur du ska gå tillväga.

Måste ni veta exakt när du har ägglossning då? Kan ni inte köra på spontanitet? När jag och min partner började bebisverkstaden körde vi bara på som vanligt dvs. vi hade sex när lusten föll sig på. Det funkade bra.

Jag hade noll koll på när jag hade ägglossning och ingen av oss var särskilt sugen på att planera sexlivet efter ägglossningen heller.

När vi skaffa första barnet gjorde vi så och det tog lång tid, närmare ett år. Visst hade jag lite koll ändå på ett ungefär när äl skulle dyka upp.

36 dagar idag, ingen mens i sikte, jag brukar få väldiga humörsvängningar innan och äta som en häst. Testa i torsdags och de var tvär negativt.

Med 1a barnet testade jag 28 dagar efter senaste mensen och räkte ju nästan med att jag höll i stickan så blev de positivt.

Tyvärr kan man nog ändå inte rekommendera det sättet om man har svårt att bli gravid och inte vill vänta i evigheter...

Vi hade sex frekvent omkring ägglossning varje gång i ett år innan det tog sig för oss. 14 gånger med, som jag ansåg det, optimala villkor och ändå tog det sig inte - helt plötsligt kom dock ägget som ville bli något... Tänk då vilken tid det kan ta om man struntar i ägglossningarna och missar det där guldägget.

Men det är ju verkligen inte kul att ha sex på kommando - men ändå värt det sen...

Till TS: Lycka till!

Jag har bara använt Clearblues ägglossningstest, men jag har regelbunden mens så jag började en dryg vecka (det stod i instruktionerna) efter senaste mensen första dag, och testade varje dag tills jag fick ägglossning. Inte för att det hjälpte - det blev ändå IVF, men nu är jag gravid. Jag vet inte hur billigare test fungerar men om du går efter kortaste menscykeln du har och börjar testa enligt den så behöver du ju inte testa precis hela månaden.

Om det nu inte skulle fungera att bli gravid naturligt så tror jag att utredningen kostar som vanliga läkarbesök, men är det IVF som gäller så får ni bekosta det själv. Men det är nog bäst du kollar upp ordentligt.

Bäst är det ju om det går på naturlig väg - så hoppas du är gravid nu! Lycka till!

Vi har ju lyckats en gång tidigare, så allt funkar ju. Men man blir ju ändå orolig. Är det mig det är något fel på, är det sambon det är något fel på.

Är väl svårt att bara be om ett VUL för att kolla att allt är som det ska, vad jag läst om t.ex. cystor så kan de ju komma och gå som de vill. Och kanske jag har de problemet men de/den försvunnit när man gör ett VUL.

38 dagar idag, förra mensen kom på 34e dagen. Och som jag skrev tidigare, med första barnet plussade jag på 28e dagen. Så jag tror inte jag har ägglossning i slutet på cykeln.

Oregelbunden ägglossning kan bero på oregelbundenhet på äggstockarnas yta och då kan det vara svårt att pricka in exakt ägglossning. Då den kan variera från gång till gång och det normala inte alls stämmer. Men det går att få hjälp från fertilitetsklinik efter att man kämpat ett tag. Börjar man också bli ordentligt till åldern dvs över 25 och mot 35 så kan de tex korta av väntetiden.... annars vill de att man prövar först ett år innan de börjar.... men då kan tex nöja sig med att man prövar själv ett halvår

Jag är under 25 år, och tycker inte det borde vara nått fel eftersom jag redan har ett barn. Är ju ett levande bevis på att våra prylar funkar som de ska.

Kan de kolla äggstockarnas yta via VUL? Är det något man gör på en ferilitetsklinik eller kan de kolla de på gyn?

Jag är under 25 år, och tycker inte det borde vara nått fel eftersom jag redan har ett barn. Är ju ett levande bevis på att våra prylar funkar som de ska.

Kan de kolla äggstockarnas yta via VUL? Är det något man gör på en ferilitetsklinik eller kan de kolla de på gyn?

En gynekolog kan kolla hur äggstockarna ser ut, jag började utredningen hos en gynekolog, men hade jag vetat vad jag vet idag hade jag gått direkt till en fertilitetsklinik. Kan vara min gynekolog som inte var så trevlig och inte ville berätta något så det hade kanske gått bättre med en annan gynekolog. De kan ju se om det är cystor eller annat på äggstockarna som gör att ägglossning och mens är oregelbunden.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag hade mens kring jul, ägglossning kring 5/1 (ej testad, kvalificerad gissning baserad på att jag känner min kropp och känner av äl...
Svar
9
· Visningar
1 786
Senast: ako
·
Kropp & Själ Hej. Gjorde mig ett hemligt konto då jag hamnat i en lite,inte så lite jobbig situation. Jag har varit tillsammans med en man under det...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 190
Senast: mandalaki
·
Gravid - 1år Okej. Bakgrund först. Det tog cirka två år att bli gravid med ettan. Har haft otroligt oregelbunden mens och aldrig haft koll på...
Svar
9
· Visningar
1 139
Senast: Pilo
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 654
Senast: Suspiria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Födda 2022