Finns det gratis fondlistor att få tag i?

buschiq

Trådstartare
Sitter här och funderar...
Jag är en ensamstående mamma, blev ensam kvar med hus, gård och barn förra hösten då sambon bestämde sig för att flytta och det har blivit precis så dyrt och svårt som jag trodde från början - men jag fixar det, hyfsat...

För ett par månader sen fick jag en fråga från en grannes vän om jag kunde tänka mig att låta hennes dotter bo hos mig ett par månader eftersom tjejen blev så svårt mobbad och slagen i sin nuvarande skola, självklart sa jag ja till det!

Mamman har planerat att flytta efter så snart hon fått jobb här i området och tanken är att hon ska hyra övervåningen på mitt hus (dottern får bo kvar i sitt rum som hon har nu, det är mycket därför hon frågade just mig, det blir bara en flytt istället för två för henne.)

Även om mamman betalar tjejens matkostnader har det blivit riktigt tajt med pengar nu och jag försöker få allt att gå ihop. Inte det lättaste... Speciellt uppvärmningskostnaderna har stigit rätt rejält, vi är inte vana vid att ha 20 grader inne och att duscha varje dag. Självklart har vi pratat om det här och försöker hitta lösningar som funkar för båda partner, men vi är inte riktigt där ännu, även om vi är på god väg ;)

Jag har börjat leta fonder att söka för att underlätta vår ekonomi, men de flesta fondlistor kostar att köpa och jag har helt enkelt inga extra kronor att lägga ut på något som kanske inte ger något tillbaka. Har ni några tips? Finns det gratis fondlistor att få tag i?

Sen undrar jag förstås om ni känner till några fonder för ensamstående mammor (i värmland) som tagit in extra-barn :D Antagligen inte, men det skadar inte att fråga Buke!

Sv: Finns det gratis fondlistor att få tag i?

Kolla på biblioteket, de brukar ha förteckningar över fonder.
Tack! :laugh:
Jag raderade en lång rad med ett stycke om vad jag sökt via biblioteket, det kändes lite "overkill" när jag berättade vad jag gjort, men jag kommer att söka igenom samma listor igen! Det skadar inte att försöka igen...

Tack för tipset, det fanns en hel del intressant där!

ibland kan det vara lönt att söka även från fonder/stiftelser där man inte till fullo stämmer överens med deras krav. Vissa fonder har nästan inga sökande alls och delar inte ut medel ens varje år, så det kan hända att de blir så glada att de delar ut pengar ändå.
(en av mina kompisar fick ett välbehövligt tillskott på det sättet...)

Jättebra tips, de kommer till nytta! Tror jag sökt det mesta som vi inte passat in på hittills, men det skadar inte att försöka - precis som när jag söker jobb :D

Att ha ett främmande barn boende hos sig är en stor omställning, jag gillar henne jättemycket men det förändrar allt. Främst vill man vara så tillmötesgående som det går, men barn behöver fortfarande regler. Någon som varit i samma sits och har tips?

Stiftelsen Byströmska stipendiefonden kanske? Men jäklar vad svårt det var att kolla igenom!

Stiftelsen Erik Gustav Nilssons fond och Stiftelsen Harry Nilssons donationsfond för Sjövik m.m. borde annars vara väldigt lämpliga och söka

Det första som slog mig

Bostadsbidrag
Sedan vet jag inte hur det funkar eller om det ens är aktivt eller aktuellt, för eran del inackorderings bidrag

Senast ändrad:

Stiftelsen Byströmska stipendiefonden kanske? Men jäklar vad svårt det var att kolla igenom!

Wow, tack för all hjälp!!! Både till dig och till er andra!
Inte räknade jag med att få konkret hjälp angående specifika fonder, hoppades bara på att få lite tips om sajter eller så... Jättetack, er hjälp gör stor skillnad för vår "stor-familj"! :laugh:

Det första som slog mig

Bostadsbidrag
Sedan vet jag inte hur det funkar eller om det ens är aktivt eller aktuellt, för eran del inackorderings bidrag

Bostadsbidrag har jag redan, så mycket det går med min bostadsyta, men tack för tipset!! Alla bäckar små är guld värda så att säga ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 715
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 108
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar