Finns det fler oseriösa hästköpare än säljare?

Sv: Finns det fler oseriösa hästköpare än säljare?

Det är också så dyrt att processa att även de som vet att de har rätt går med på förlikning.
 
Sv: Finns det fler oseriösa hästköpare än säljare?

Det är också så dyrt att processa att även de som vet att de har rätt går med på förlikning.

Jag vet. Även om man man bedömer risken för kortslutning i tingsrätten som extremt låg så avskräcker 10% risk när beloppen kommer upp i 300-350.000 kronor för en häst man sålt för runt 30.000 kr.

Sedan gäller den otäckheten åt båda hållen - även om försäkringsvillkoren mellan företag och privatpersoner också skiljer sig åt.

Ett problem är att självrisken för juridisk hjälp att stämma är så enormt lågt i många hemförsäkringar. En högre självrisk skulle avskräcka fler att gå till stämning för riktigt låga belopp, särskilt om man inte är helt övertygad om att man har rätt först.

Sedan lägger jag också stor ansvar på en del av advokaterna - som alltid vill att ärendena går så långt som möjligt, eftersom de tjänar lika mycket pengar oavsett utfall. Det finns ett par kändisar som är kända för att driva vad som helst.
 
Sv: Finns det fler oseriösa hästköpare än säljare?

Nej, man kan inte tvinga en ny ägare att fortsätta ha hästen försäkrad. En näringsidkare som säljer kan skriva in det i kontraktet och hoppas att köparen håller det, men tyvärr skulle det knappast hålla som förbehåll i rätten. Har man sålt så har man sålt, nya ägaren gör som den vill. Trots det gäller "garantin" i 3 år...

Däremot så tror jag att man inte kan stämma förrförra ägaren på pengar. Dvs om uppfödaren säljer hästen till person A som sedan säljer vidare till person B som i sin tur upptäcker ett fel så kan inte person B stämma uppfödaren. Däremot så kanske A kan stämma uppfödaren om A först får betala pengar till B?

Håller med Ivferson, man är egentligen galen som föder upp och säljer hästar, man utsätter sig själv för en oerhört stor risk, alldeles för stor risk i förhållande till hur lite man går i vinst... Reglerna måste ändras!
 
Sv: Finns det fler oseriösa hästköpare än säljare?

Jag blev för dryga 10 år sedan inblandad i en hästaffärshärva

Säljare 1 köpte vi häst av , 2 privatpersoner.

Vi sålde till köpare B som visade sej vara näringsidkande hästhandlare.

B sålde till köpare C som också var näringsidkare, ridskola.

När hästen sen inte gick att använda som ridskolehäst, den visade sej vara dräktig och fölade efter 2dagar hos ridskolan.

I domstolen blev vi frikända från alla anklagelse då vi bara hade ägt hästen endast 6 månader och vi sålde den som enbart sällskapshäst till B's dotters häst.
Vi sålde för hästen gick inte att lämna ensam ens i stallet plus att den var aggresive mot våran andra häst och med bara dessa hästar i stallet blev det ohållbart.

B blev ålagda att ge C en annan häst då dom hade sålt våran häst innan dom ens hade varesej hämtat eller ens sett häst och dom hämtade den sent på kvällen utan att varken besiktiga eller kolla upp hästen innan dom lämnade den hos C.

B stämde sen S, ursprungssäljaren, som fick stå för alla kostnader som dom fick genom att behöva stalla upp sto och föl tills fölet var avvant och fölet tills det var sålt dock max 3 år.

B's krav på oss avskrevs då vi visade upp veterinärintyg från när vi köpte hästen och en bunta foton från när vi hade henne. Sista fotot taget dagen innan B hämtade hästen och på det kunde absolut inte en lekman se att hästen skulle vara högdräktig, det friade även B från att man inte får frakta ett högdräktigt djur annat än till veterinär.

Ock fick vi mellanskillnaden mellan det vi köpte hästen för och det vi sålde den för då vi sålde den för 2 000:- mindre och B sålde den för nästan det 3dubbla dom gav.....

Hur det gick i slutändan ifall B och C fick igenom sina respektive krav vet jag inte......
 
Sv: Finns det fler oseriösa hästköpare än säljare?

Vi fick sen veta att S och B kände varandra sen tidigare och även köpt hästar av varandra :o

Lite mer kuriosa: I höstas tittade vi tillsammans med en som är riktigt insatt i rasens färger, fjording, att det inte är samma häst på dom bildernajag tog när vi provred och dom bilderna jag sen tog under vintern hemma fram tills hon såldes...

Så det var tur för S att vi inte såg det tidigare för då hade vi stämt S :mad:
 
Sv: Finns det fler oseriösa hästköpare än säljare?

Intressant detta med försäkringar.

Jag är inte näringsidkare utan föder upp lite som hobby.

Vi har på de vi fött upp alltid tecknat försäkring redan de första dygnen samt också lagt till doldafelförsäkring.

Så jag som privatperson kan inte heller skriva in ngt om att köparen ska hålla hästen försäkrad?

Har idag bara skrivit in en rekommendation om att de bör fortsätta hålla hästen försäkrad i samma bolag med doldafelförsäkringen kvar.

Håller med om att man är galen som håller på och att man tar en stor ekonomisk risk, vi tjänar inga pengar alls på våra hästar utan det är en ren hobbyverksamhet.
 
Sv: Finns det fler oseriösa hästköpare än säljare?

Nej, man kan, som du gjort, bara rekommendera/be köparen att ha kvar försäkringen men köparen får ändå glatt ta bort/byta försäkring, rida sönder hästen och sedan hävda att felet fanns innan köp. Dessutom går man tyvärr inte säker från konsumentköplagen som hobbyuppfödare (dvs att man inte har något företag). Du kan ändå bli bedömd som näringsidkare om du föder upp hästar regelbundet och säljer (t ex har ett eller flera ston som du har för avel huvudsakligen) och/eller om du t ex har en hemsida (det kan då räknas som att du är ett proffs liksom). Bedömer domstolen att du är "proffsig" så är det konsumentköplagen som gäller och då ligger alltså bevisbördan på säljaren.

Allt detta fick jag reda på på en föreläsning av en jurist (som själv bedrivit avel, seminsstation osv). Livsfarligt att hålla på med "hobbyavel" alltså :crazy: Vi är som sagt galna som håller på :D

Kan ju tillägga att juristen har lagt ner sin avelsverksamhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det fler oseriösa hästköpare än säljare?

Juristen tipsade om att man ska göra en egen vet. besiktn. och röntgen på hästen innan försäljning (som man inte talar om för köparen att man har gjort) och köparen får göra sin besiktning som hen själv betalar för. Säljaren har sedan sin besiktning som säkerhet om det behövs bevis vid ett senare tillfälle.

Så här börjar tydligen många som säljer (dyrare) hästar göra. Kostnaden för den extra besiktningen måste ju dock läggas på priset (eller så går säljaren mer back/mindre i vinst). Så långt har det gått alltså, pga att det är så många köpare som vill klaga i efterhand när de inte reder ut hästägandet...

Tyvärr är det ju inte bara dyra hästar som reklameras, utan även billiga hästar förväntas ju leva upp till köparens (ibland orealistiska) förväntningar och riskerar därför att reklameras. På en billigare häst blir det ju svårare att baka in några extra tusenlappar i priset för att säljaren ska kunna ha bevis på hästens hälsostatus vid försäljningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det fler oseriösa hästköpare än säljare?

Vi fick sen veta att S och B kände varandra sen tidigare och även köpt hästar av varandra :o

Lite mer kuriosa: I höstas tittade vi tillsammans med en som är riktigt insatt i rasens färger, fjording, att det inte är samma häst på dom bildernajag tog när vi provred och dom bilderna jag sen tog under vintern hemma fram tills hon såldes...

Så det var tur för S att vi inte såg det tidigare för då hade vi stämt S :mad:

OOPS nu får jag gåshud, när jag hämtade min häst som jag bestämt mig för så visste jag inte vilken det var i hagen:(. Bara att det var en fux, sen fanns det fler fuxar. Men jag har nog fått rätt häst när jag tänker efter :love:
 
Sv: Finns det fler oseriösa hästköpare än säljare?

Kan man göra det? Skriva in i kontraktet att hästen säljs på premissen att försäkringen ska löpa på i 2-3 år?

Nej det kan man inte. Som näringsidkare kan man inte skriva in NÅGOT i kontraktet som "försämrar" villkoren för köparen. Vilket det gör om köparen tex tvingas hålla kvar en försäkring.

Som näringsidkare har man idag i princip inga rättigheter alls när man säljer till privatpersoner. Man kan inte ställa några som helst krav, vare sig i kontrakt eller ej.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 144
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 576
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 808
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 399
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp