Finns det fakta och undersökningar som visar vad en fång häst bör äta?

R

Rikkan

Veterinärer och hovslagare har uttalat sig: hästen ska 'svältas', och enbart äta hö. Men är det verkligen det bästa för hästen?

Finns det fakta som beskriver vad en fång häst bör ha tillgång till rent näringsmässigt?
Varför ska en sjuk häst svältas?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns det fakta och undersökningar som visar vad en fång häst bör äta?

Att enbart äta hö innebär inte svält för en häst i vila.
Att näringsbehovet uppfylls är viktigt för avläkningen.
Vad som bör undvikas är stärkelse o bete.
Så länge man inte är helt överens hur det här med fång fungerar går det inte att komma med några riktiga fakta.
PL
 
Sv: Finns det fakta och undersökningar som visar vad en fång häst bör äta?

Hej!
Jag har sett de som bara gett sina ponnier hö både fång hästar och tävlingshästar. :)
Har man ett grov foder som täcker alla behov så går det alldeles utmärkt. ;)
De i mitt stall ger bara sina feta ponnier liter symboliskt kraftfoder för att de ska vara nöjda när de andra får. :D
Jag har hört att man absolut inte får ge fånghästar äpplen. :devil:
MVH Linnea :bump:
 
Sv: Finns det fakta och undersökningar som visar vad en fång häst bör äta?

Äpplen i sig är ju ingen fara om det ges med MÅTTA, det är ju plötslig tillgång som inte är så bra....liksom plötslig tillgång till vad det nu än må vara. Allt ska ju ges med måtta och inte i överdrivna mängder.
 
Sv: Finns det fakta och undersökningar som visar vad en fång häst bör äta?

Hur ska man då veta om näringsbeovet verkligen uppfylls på en minimal högiva, om analysen saknas?
Det var en som sa nåt om att socker var bra för fång hästar? Varför skulle det vara så?
 
Sv: Finns det fakta och undersökningar som visar vad en fång häst bör äta?

Socker tas upp tidigt i matsmältningskanalen o det skall väldiga mängder till för att ngt skall nå matsmältningskanalen.
Klart att man skall ha analyserat hö så man vet vad man gör.
PL
 
Sv: Finns det fakta och undersökningar som visar vad en fång häst bör äta?

Tack. Jag instämmer.
Forskas det mycket om fång?
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 812
Senast: Twihard
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 669
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 797
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp