T
Tjalfe
Har ett shettis sto på 10år som jag mest av allt skulle vilja köra. När hon var 5år var det en som skulle hjälpa mej att köra in henne. Jag var ung då och fattade ingenting(12år) men den här personen utgav sej för att kunna köra in hästar. Han tog på henne selen, spände fast en stor, lång, träskakel på ena sidan, den nuddade hennes ben och hon blev livrädd. Slet sej och sprang i full panik runt i paddocken medans skakeln slog mot hennes ben. Det slutade med att hon sprang rakt in i ett staket och fastnade. Behöver kanske inte säga att vi var jävligt förbannade på den här gubben efter....
Iaf hästen var helt förstörd långt efter det. Nu har det gått 5 år och ponnyn har gjort framsteg på många sätt men är fortfarande känslig och lite bakskygg och dessutom lite "lätt i baken" och sparkar gärna.
Har tömkört henne väldigt mycket och jag kan nu lägga ytter tömmen runt rumpan på henne utan att hon bryr sej.
Vad tror ni, finns det en chans att få henne inkörd? Och hur ska vi isåfall gå tillväga?
Har ni något tips på saker jag kan göra för att vänja henne?
Iaf hästen var helt förstörd långt efter det. Nu har det gått 5 år och ponnyn har gjort framsteg på många sätt men är fortfarande känslig och lite bakskygg och dessutom lite "lätt i baken" och sparkar gärna.
Har tömkört henne väldigt mycket och jag kan nu lägga ytter tömmen runt rumpan på henne utan att hon bryr sej.
Vad tror ni, finns det en chans att få henne inkörd? Och hur ska vi isåfall gå tillväga?
Har ni något tips på saker jag kan göra för att vänja henne?