Finns det bomlösa sadlar som är stabila nog för att inte glida på sned?

Breen

Trådstartare
Jag rider sedan ett år tillbaka i en Sensation Hybrid som fungerar utmärkt i skritt, trav och tölt. Men eftersom min häst gärna slår bakut vid galoppfattning samt bockar när något är extra kul, glider sadeln på sned och jag hamnar på sidan av hästen eller snurrar runt helt. Detta gör ju att jag tvingas låta bli att galoppera, rida ut i grupp, åka iväg och träna etc. Ridningen blir väldigt begränsad och stillsam vilket jag nu tröttnat på.

Jag känner mig ensam med detta problem. Jag har läst igenom de trådar som finns här om bomlösa sadlar men stöter inte på någon annan som glider i sidled. Inte heller finner jag någon annan ryttare ute i verkliga livet som glider i sidled i sin bomlösa sadel. Jag tycker jag har gjort vad jag kunnat för förhindra det hela. Jag har testat antiglidpad under sadeln. Varit hos kiropraktor för att kolla så att det inte är jag som är sned. Jag styrketränar flera dagar i veckan för att få bra bålstabilitet och lika benstyrka. Lik förbannat glider sadeln snett när hästen bockar. Jag hade inte problem med detta när jag tidigare red henne med vanlig bomsadel. Sedan breddade hon sig tyvärr ( till ca 122 grader)och efter att ha provat ett antal bomsadlar fick jag erkänna mig besegrad ( och ruinerad) och övergå till bomlöst. Men så här kan jag inte fortsätta ha det.

Jag har fått bla. en Karslund kontakt bomlöst rekommenderat till mig istället för Sensationen. Frågan är dock om det kommer att hjälpa att byta till en annan bomlös sadel?
Eller om jag återigen ska ge mig in i bomsadeldjungeln. Finns det någon ryttare här som haft problem med att den bomlösa sadeln glider snett eller sitter alla alltid stabilt i sin bomlösa sadel?

Sv: Finns det bomlösa sadlar som är stabila nog för att inte glida på sned?

Jag har en Sensation bomlös sadel åt min islandshäst som alltid glider på sned när man hoppar upp, därför måste jag alltid ha pall. Sadeln passar hästen då den nästan är skräddarsydd för hästens rygg. Dock har den aldrig glidit åt något håll när man rider, inte ens fast hästen tagit några bocksprång, det händer bara när man hoppar upp från marken...jag tror att min sadel glider runt när jag sitter upp för att den är så lätt, den väger ingenting. Vet inte om din sadel är likadan...?

Sadlar, även bomlösa som har vanliga bossor, som karlslund kontakt har, ligger stilla. :-)

Startrekk i första hand, Masterback i andra. Båda mkt stabila.

Jag har fått lära mig av "de äldre, erfarna" att man alltid ska ha säkerhetsbälte (förbygel/brösta) på bomlöst ifall att den glider så man åtminstone inte hamnar under hästen. Helst även på bomsadlar.

Håller med om att Startrekk, annars gillar jag min sportssaddle. Det är väl de stabila jag har provat.

En del bomlösa sadlar(typ Sensation) och paden man använder har ju mycket "fluff" i materialet, som gör att det sjunker en del i hop när det värms upp.
Kommer du ihåg att kolla sadel gjorden efter typ 10 minuter?:D
Och har sadel gjorden resår på båda sidor? Det borde den ha för en bra tryckfördelning och stabilitet !:)

Har en sensation som jag red in min häst med, då hade jag rejäl svanskappa + förbygel för säkerhets skull.

Sedan breddade hon sig tyvärr ( till ca 122 grader)och efter att ha provat ett antal bomsadlar fick jag erkänna mig besegrad ( och ruinerad) och övergå till bomlöst. Men så här kan jag inte fortsätta ha det.
Jag har inget bra svar på din ursprungsfråga, men vill ge dig ett tips OM du skulle ge dig på att leta bomsadlar igen.
Zaldi i vidd 34 kanske kan fungera på din pålle, om den inte är spikrak. Jag har två såna som funkar på min "oljetunna":
z_zps490ae26d.jpg

185c5f0f-653c-479a-902d-42e316ea735d_zps6142f11c.jpg

Har inte haft problemet annat än med de sadlar som har separat padda, med inlägg. Varken ST eller Trekker-sadeln har haft ens tillstymelse till att vilja åka runt, inte ens på den extremt runda avelsmärren.

Det kan vara ide att spänna gjorden växelvis höger - vänster sida. Jag sätter alltid gjorden på höger sida längst ner när jag sadlar, sen drar jag ett par hål åt gången från varje sida.

Startrekk Island tex är ju extremt stabil, de där Sensationsadlarna vet jag inte om de ser så vettiga ut. Men jag har sett folk sitta otroligt instabilt även i en Startrekk, så det kanske beror på dig också?
Om vi förutsätter att du kollar gjorden under ritten så inte det är det som är problemet.
Kan du sitta upp i sadeln från marken utan problem?
Om du tar kontakt med ÅF av Startrekksadlarna så kanske de kan tipsa om någon som har en i din närhet så du kan få testa.

Jag har lånat en barefoot nevada westernmodell och i den har unghästen brallat och gjort 180-gradsvändningar m.m. och den har inte rubbats ur läget. Då ska man också veta att båda mina hästar är rätt runda över ryggen, inte s.k. takform utan mer fåtöljmodell ;) ... dock trivs varken jag eller hästarna i den i övrigt så den ska lämnas tillbaka till ägaren.

Nu har jag sovit på saken en stund - min pålle (den som kan ha sadlarna ovan) är ju också sådär rund. Och ett av problemen med att ha en häst som ser ut som en gårdstank över ryggen är ju att det inte finns varken manke eller ryggrad som håller emot, utan det blir mycket lättare för sadeln att glida i sidled. Så risken för glidande sadel lär du nog alltid ha kvar, oavsett vilken sadelmodell du hamnar på i slutänden.

Har en Masterback, den är väldigt stabil. Inga problem att sitta upp från marken om man vill heller. Just bomlösa sadlar med paneler är bra om man har sadelgjord med resår på båda sidor till.

Jag älskar min Masterback dressyrsadel som jag har till min islandshäst! Känns som en vanlig sadel och min häst kan också ha lite bus för sig och har stora rörelser men har aldrig upplevt den ostabil utan jag sitter kanon i den och den ligger där jag lägger den :)

Jag är inne på ameos linje; det är nog väldigt svårt att få en bomlös att ligga riktigt stadigt på en bred, rund häst med minimal manke.

Jag har en Sensation G4 som ligger otroligt stadigt på mitt halvblod som har en ganska "normal" rygg. Den känns betydligt stadigare än hennes bomsadel även när hon brallar.

Men lägger jag Sensation-sadeln på mitt breda, runda Lipizzaner-sto så är det i stort sett omöjligt att få den att ligga helt stadigt. På henne ligger min bomlösa Masterback något bättre men inte helt optimalt. Men nu har jag skaffat en bomsadel till henne (Lippo Jessica Pro) som verkligen ligger helt still - och det är så skönt!

Och jag utgår också ifrån att du efterspänner gjorden ordentligt.

Min barefoot london ligger alltid still på min mycket runda nordis, utan manke.
Sitter dock aldrig upp från marken oavsett, använder pall.

Jag är livrädd för glidande sadlar, men har till våra islänningar (varav en ser ut lite som en pariserkorv just nu, dessvärre, men är under nerbantning) tittade först på karlslund kontakt och tönn gel men har istället köpt G-boots bomlösa sadel, i början upplevde jag den väldigt fluffig men nu har den "satt" sig och börjar vara väldigt skön och stabil.

Glider pyttelite i sidled om jag sitter upp (jag är lite överviktig och ovig, så sitter upp från pall o ber någon hålla "emot" i stigbygeln på andra sidan) men glider inte alls när min spänstiga sambo kliver upp från marken.

Glider inte alls under ridning hittils.

Den känns precis som en vanlig sadel, men mjukare o skönare! :)

Mina Barefoot Arizona / Nut glider inte i sidled trots våldsamma brallar och bocksprång.

Tror dock också, som någon redan nämnt, att det kan spela viss roll hur ryggen i fråga ser ut. En väninna köpte en sadel av mig som låg väldigt stabilt på min häst, men den glider lite i sidled på hennes. :meh:

Har också en Startrekk och sitter utan problem stadigt även om jag inte efterdrar gjorden efter ett tag, men min kompis höll på att snurra trots att hon efterdragit den.
Använder också pall, skönt att höra att man inte är ensam om det ;) men annars glider den lite när man sitter upp.

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 111
Senast: Lavinia
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 168
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 962
Senast: mahlmt
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 377
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar