Finns "akademisk" sadel till väldigt bred häst?

J

Jiri

Hejsan,
Har en kallblodstravare som jag det senaste året haft en dressyrsadel Thorowgood med koppjärn xvid till. Men nu har pållis vuxit och verkar dra minst xxvid. Innan det hade jag en armesadel A1, vilken vi konstaterade ganska snart att den var för liten. Skulle A3 passa tro? Finns större?
Grejen är den att jag har problem att hitta någon bra sadel nu. Det finns såklart något svängda xxvida sadlar men jag har alltid önskat en sadeln mer mot barock/ akademiska hållet. Jag rider mycket med vikter och ben och känner att jag sitter lite för fast i den engelska+ att jag känner att det är lite för mycket mellan hästen och mig. Någon som vet något?
Jag har provat en Vaquera men den går ju inte ens på ryggen på honom. Vad jag har förstått är alla spanska sadlar av viss standardmått? Helst hade jag önskat en camargue sadel men det kommer ju aldrig passa min pålle nu :p
Snälla om någon vet något hjälp! Jag blir stirrig på alla dessa annonser som finns på alla sidor och endå inte något passar.

Erika

Sv: Finns "akademisk" sadel till väldigt bred häst?

Du kan väl prova en bomlös Startrekk Espaniola eller espaniola deluxe?

Annars finns ju också amazonas sadlarna (de som heter birgitta osv)
och jag tror det är läderbom i dessa så de är väl mer flexibla än en träbom iaf, de kanske även finns som helt bomlös.

En sådan bomlös sadel som espaniolan behöver du ingen padd under som man behöver till tex en billig bomlös som ser ut som en soffkudde,
utan det är paneler som på en 'vanlig' sadel.

De justerar man efter hästen så att de ska passa så många hästar som möjligt.

Många som rider akademiskt inriktat har den typen av sadel, och modellen verkar mycket poppis och jag har bara hört gott om dem.

Enda negativa jag hörde av en var att på hennes storgalopperande häst hade hon önskat att det fanns benstöd på den, men det är nog en smakfråga.

Kan också rekommendera att du provar Espaniolan. Passar inte den så går det ju såklart att måttbeställa en akademisk bomsadelsadel också, men det kostar minst det dubbla och kan ta tid... Så prova StarTrekk först...

Men jag har hört så mycket dåligt om bomlöst:crazy:
Jag hade så gärna önskat en manskapssadel eller camarguesadel... men de är för små:cry:
Hur mycket ligger de här Espaniola på ungefär?

Jag har en Espaniola, K3 till min breda häst, egentligen skulle jag behöva ett K4 järn men har inte fått tummen ur att beställa det än. XXW i Griffin är för smal för henne (iaf i standardmodellerna).

Nypris är 10 500 men du kan hitta betydligt billigare beg.

http://www.pixbox.se/alb_show_id881825_page0.html

Men jag har hört så mycket dåligt om bomlöst:crazy:
Jag hade så gärna önskat en manskapssadel eller camarguesadel... men de är för små:cry:
Hur mycket ligger de här Espaniola på ungefär?

Men läste du inte mitt inlägg?
Den här sadeln har som paneler under som en 'vanlig' sadel,
och det de flesta menar när de säger bomlös är de varianter man finner på
tex hööks och börjes och det är otroligt STOR skillnad i både kvalité och
utseende, känsla i dessa och den här sadeln.

Det är sååå många här på forumet som är nöjd med espaniolan,
så jag tycker du ska ge den en chans o prova innan du dissar den,
den brukar som sagt funka mkt bra på breda ryggar.

mm, vi får väl se vad plånboken räcker till...
Jo jag har haft en griffin, thorowgood xvid nu och det har fungerat kanon tills nu när han breddat sig mer. Men jag känner att jag sitter lite för fast i en engelsk sadel. Har testat en vaquera men den var ju åt h* för smal så det var ju inte så mycket att ropa hej för:crazy:

Jag blev erbjuden en manskapssadel strl 2, tror ni att den skulle passa? De är inte SÅ vida va?

Espaniola...Har hört talas om den förut men minns inte riktigt hur den ser ut, tack för bilderna. Hur lång är den ungefär? Det kanske är olika i o f. Det är mer i stuk mot en bladsadel alltså, har jag förstått det hela rätt då:confused:

Nej Espaniolan liknar mer en bomsadel isf. Har paneler innuti och latexbossor.

Jag har en Deluxe till min kallblodstravare, Men K3 järnet, behöver som en annan användare snart en K4.

Han har visserligen ingen bred rygg, men har enormt breda bogar som gör att vanliga sadlar inte passard

Hector är en bladsadel som jag har fått för mig en del akademiska ryttare använder. Väldigt trevlig sadel tycker jag.

Portugesan är ju ochså en trevlig sadel som inte är allt för dyr och de går bra att måttbeställa. Det kan ju inte kosta det dubbla, det låter som för mycket.

Å så e dom snygga

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en någorlunda bred fjording, har också en griffin i xw , men den är nästan för bred just nu om jag inte använder fischiläggen.

kan rekomendera amazonas elisabeth,den är mkt uppbyggd, visst man sitter högt över hästen men man sitter mkt mjukt och framförallt smalt. Min kropp strejkar i de flesta "engelska" sadelmodeller som jag funkat på min häst, ex griffin,maxam,globus, albion.
Har nu själv en elisabeth isi med ändringsbar bom. På bilderna har jag smalaste bomvidden, k2. Jag har med ultraflex bommen..
http://www.pixbox.se/alb_show_id988411_page0.html

vill du läsa mer om sadeln så kolla
http://www.amazonas.as/Amazonas-Sverige/Elisabethse.html

Det är många som har Espaniolor till breda nordsvenskar. Det kan säkert passa.

Bara en undran: Hur kan du ha en Griffin x-vid som nästan är för bred och samtidigt ha en Elisabeth med K2? K2:an är ju jättesmal.
(min häst har x vid på Griffin och K5 är lagom åt henne)

Jag undrar samma sak! Jag tycker förvisso att Elisabeth-sadeln med K2 i bom ser ut att ligga lite i bakvikt på pållen..?

Min häst drar Griffin Endurance i XXW - en mycket, mycket vid sadel! Han kan absolut inte ha någon av Amazonas sadlar. Jag tittade på en K4 i somras och bara anblicken av den sade mig att K5 absolut inte skulle ha en chans att passa, min häst skulle väl behöva K10 eller något...
Jämförelsevis så är Espaniolornas K5 105 grader i koppjärnet framtill. Min häst som uppskattningsvis är 130-135 grader framtill skulle i alla fall behöva en sadel som är vidare än 105 grader, som inte ens är i närheten av min breda häst...

Förvisso, när sambons betydligt nättare häst var fint musklad i somras, då kunde hon ha en Griffin Endurance XXW hon med, även om den låg lite närmare manken på henne än den gjorde på min häst. Nu till vintern har hon tyvärr fallit ur en del då hon inte rids och tränas för tillfället, så nu är sadeln för vid. Är hästen ordentligt musklad i ryggen så är den också ganska bred/platt. Framför allt där sadeln slutar brukar många hästar vara breda, nästan platta. Att jämföra med de flesta sadlar som är vinklade som ett V även baktill där bossorna slutar.

Fast Espaniolans K5 är betyfligt bredare än 105 grader. Min häst är på bilder ca 115 grader och det sitter ett K3 i...

Inte enligt ÅF:arna i alla fall. De skriver att K5 är 105 grader i Espaniolan och de andra bomlösa sadlarna. Dock får man nog räkna med att det bara blir ett fåtal fingrar (1 finger kanske?) mellan sadel och manke, med tanke på att bossorna är ganska så platta, om man har samma vinkel på järn som man mäter hästen till. Det kanske är vad som gör att många upplever att det fungerar bra med ett smalare järn, trots att hästen ska vara vidare än så? Med ett smalare järn får man ju in ett antal fingrar mellan sadel och manke.

Jag har för övrigt testat en Espaniola K3 på min häst och ja, det är för smalt, men han led inte nämvärt av det under det ridpass då jag provade, vad jag märkte. Dock skulle jag inte ha ett så smalt järn under en längre tid, på min fåtölj-breda häst.

Ja, men det är ju samma sak med sadlar med lösa koppjärn, där ska de ju ligga likadant mot manken som STs järn. Där har du ju rätt tjocka bossor imellan.

Jag kan mäta mitt järn idag om jag kommer ihåg. Men du har rätt enligt ÅF så är det vidaste järnet 105 grader :)

delvis kl

måste bara fråga, ts skriver att hon blir låst i vanliga sadlar, men hur kan man vara mer rörlig i en sk akademisk sadel än i en engelsk??? den har ju så högt framvalv och bakvalv att man sitter där man sitter, går typ inte att ramla av. precis som i en westernsadel. en vanlig dressyrsadel har ju platt säte om man jämför med tex din espaniola.

Iaf på min sadel så är det så att jag har inte bak och framvalv tätt emot mig. Jag kan röra mig i sadeln på ett annat sätt i en skolsadel. Jag känner mig också låst i bomsadlar (speciellt) för tillfället eftersom de oftast har en skålning och en plats där man "ska" sitta. Det har ju många skolsadlar (det finns skolsadlar med bom) också men inte lika mkt, sedan är de gjorda för att man ska kunna röra bäckenet på ett annat sätt än en dressyrsadel tex. Jag tycker att en Portugesa ger en mer låst sits än en Espaniola tex.

Jag trivs inte alls i westensadlar eller stocksadlar men skolsadlar är rena drömmen.

Liknande trådar

Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 201
J
Utrustning Hejsan, Jag har blivit tipsad om att köpa en manskapssadel till min väldigt breda kallblodstravare. Han drar xxvid snart :eek: Nu har...
Svar
3
· Visningar
874
Senast: Liten
·
M
Ridning Hejsan. Jag skriver från Finland och skulle behöva några råd om vilken sadel skulle kunna passa min sto. Hon har väldigt kort rygg...
Svar
4
· Visningar
1 712
Senast: Linna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt