Finne på benet

Hagens_Zorba

Trådstartare
Idag klämde jag en ENORM finne på min pålles ben.
Trodde först att det var ett stort bett, men nej.
Massa var kom ju.

Hur vanligt är detta?
Varför upppkommer dom?
Äckligt som fan :/

Sv: Finne på benet

Idag klämde jag en ENORM finne på min pålles ben.
Trodde först att det var ett stort bett, men nej.
Massa var kom ju.

Hur vanligt är detta?
Varför upppkommer dom?
Äckligt som fan :/

Finne var det inte. Men väl ett sticksår kan jag tänka mig.

sticksår? vad innebär det? :/
trodde först att det var ett bett, för det var en knöl liksom.
sen började jag klämma, och då kom det ut massa var,
och nu är det ingen knöl längre.

hmm.. kan det resultera i en varklump?
borde det inte vara ett öppet sår då?
vad ska jag göra med det?

Det är väldigt vanligt vid kattslagsmål att det blir sådär.
Om ett smutsigt vasst föremål sticker in i huden så blir hålet så litet att det stängs ihop direkt, och då börjar bakterier och skit växa där.

Tvätta, kläm och håll öppet, pilla bort ev sårskorpa som blir. Jag skulle tvätta med en mild tvållösning.

Skulle inte tro att det blir några problem av det om det bara var en liten bulle. Men håll koll på det. I värsta fall kan det finnas en sticka eller liknande kvar där inne, så om det inte lugnar sig på några dagar kanske man ska undersöka vidare.
Eller om hästen blir sämre.

Se till att den rör på sig, det förbättrar cirkulationen och läkningen.

Lycka till!

Sticksår kan vara lite luriga, ibland behövs det både sättas dränage och behandlas med antibiotikakur så håll ett öga på ytterligare svullnad och värme.

Min häst stack sig på en vass pinne på ena frambenet och det syntes bara en pyttelitenöppning men det krävde rengöring av veterinär plus drän och antibiotika. Läbbigt.

Sticksår.
Blir det mycket infekterat så "spränger" det sej innåt. Kan bli hur mkt var som helst:eek:

Om det är litet så prova att ta en spruta med koksaltlösning och tryck in och spola rent ett par gånger. Se till att det hålls öppet så det läks inifrån.

Är det stort kan som sagt drän och /eller antibiotika behövas.

Jeanette

Ja, med risk för att det blir förvirrat eftersom jag inte är veterinär så...sätter man in ett litet "gummirör", det sys fast med ett par stygn. På så vis kan varet rinna ut utan risk för att det bildas en ficka nedanför såret. Jag har för mig att jag också fick spola igenom det här med koksaltlösning ett par gånger per dag.

Jag vet inte om du blev klokare på min excellenta förklaring - annars hoppas jag att några av "våra" veterinärer/vet studerande kan ge en bättre förklaring till dig!

Enkelt förklarat, en slang i såret som hänger ut där skit kan komma ut ;)

Tänk dig att man dränerar runt ett hus..man lägger ned en tjock slang så vattnet runt kåken kan rinna bort genom slangen.

Visa för nån som VET istället för att ställa fråga på fråga här. Vi här ser inte o kan inte riktigt hjälpa. Som sagt sticksår kan vara luriga så låt nån som KAN kika på det o behandla som det är sagt innan här med att hålla öppet o spola med koksalt.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 429
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster...
2
Svar
29
· Visningar
3 014
Senast: Twihard
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 548
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka