Finnar av solkräm

sthu

Trådstartare
Hjälp! Jag är en sån där blekfis som måste bada i solkräm innan jag går ut för att inte bränna sönder mig totalt.
Så, jag har spf 50 i ansiktet och 30 på armar. Det har gått bra i alla år, aldrig varit något bekymmer mer än att jag glömmer smörja in ibland.

Men i år! Herregud, i år!
Jag får finnar överallt där jag smörjer. Värst är det på halsen, får stora och variga bölder som gör ooont! På armarna får jag "bara" små uppbuktningar, hårda små knölar som visserligen inte lägger sig på några veckor men de gör inte ont.
I ansiktet blir det inflammerade knölar som kliar och spricker upp till sår som vätskar och svider.

Varför blir jag såhär? Vad ska jag göra? Använder samma kräm som tidigare år, barnvariant från apotekets egna märke.

Hjäälp! :arghh:
 
Sv: Finnar av solkräm

Det är väl bara att byta sort? Troligtvis har de ändrat något eller så har du utvecklat en känslighet mot något ämne.

Jag använder Eucerins serie, SPF 50 för ansiktet och SPF 30 för kroppen, precis som du. Den för ansiktet har en mattande effekt så att man inte blir helt högblank. Funkar riktigt bra!

200x430_0011_Sun_Fluid_01.png


200x430_0010_Sun_Lotion_30_DrySkin_01.png


(Fast min SPF 30 heter "Extra light")

De har även en serie för acnebenägen hud.
 
Senast ändrad:
Sv: Finnar av solkräm

Tydligen så är det mycket skit i de flesta solskydden, Centaur tipsade om solskydd från Green People, Ekologisk, parfym- och parabenfri.
Kanske värt att testa en ny sort? Även om det fungerat med det solskydd du tidigare har haft. De kanske har ändrat innehållet lite?
 
Sv: Finnar av solkräm

Solkräm som är till för kroppen kan täppa till porerna i ansiktet och därför kan man få finnar av det. Prova att använda en solkräm som är till för ansiktet, kanske även på halsen och armarna för att det inte ska "täppa till" :)
Funkar inte det skulle jag byta märke.
 
Sv: Finnar av solkräm

Jag använder en som är för ansiktet.

Har provat flera olika märken, är noga med vad jag använder i och med att jag är allergisk mot bla parfym.
Eucerin fungerar inte alls, den kliar! Vichy samma sak. Nivea, LdB, Garnier, Weleda, ACO och Loreal har alla gett reaktioner i form av rodnad och klåda.

Apotekets egna barn är den enda som inte gett såna problem. Men nu har jag som sagt börjat få finnliknande (?) utslag av den.. Den gick kanon första tiden. Jag har använt solkräm regelbundet sen slutet på mars. Problemen kom för ca 1,5 månad sen.
 
Sv: Finnar av solkräm

Säker på att det verkligen ÄR solkrämen och inte en tillfällighet? Har du provat att tex smörja in halva ansiktet (du får förstås göra det en dag det regnar så du inte blir bränd i halva ansiktet ;) )

När man plötsligt får akne så är det nästan alltid pga hormonella orsaker. Eftersom du använt krämen länge utan problem så gissar jag att det inte är solkrämen som är orsaken. Den kanske förstärker genom att täppa till porerna men förmodligen ligger det något mer bakom.
 
Sv: Finnar av solkräm

Hej!

Jag har exakt samma problem, fast det gäller oavsett vad jag smörjer ansiktet med. Det enda som är ok är en svindyr variant av aloe vera och den hjälper inte ett dyft mot solen tyvärr.

Jag har använt speciella saker för aknehud, men får samma resultat.. Så nu struntar jag i att smörja in mig och ser till att hålla mig ur solen istället :-)

/Lavinia
 
Sv: Finnar av solkräm

Är tämligen säker, i och med att det bara är på de ställen där jag smörjer. Det är inte tonårsfinnar, utan mer som det blir när jag får reaktion på andra smörjor. Bara upphöjningar liksom, ömma och aj.

Svårt att göra ett pricktest när jag redan är drabbad överallt :p

Jag kan inte hålla mig ur solen tyvärr. Hur ska jag göra det när jag har två hästar att ta hand om till exempel. Dessutom jobbar jag ute en stor del av tiden.. Jag har nästan alltid långärmat och keps, även om det blir fruktansvärt varmt. Men ibland måste jag gå utan och då krävs massa solkräm..
 
Sv: Finnar av solkräm

Ska kika på det! Tycker inte det var speciellt dyrt, 200 kr för en flaska är ju rätt normalt. :)
 
Sv: Finnar av solkräm

Vichy är parabenfria & de har mååånga sorter. Du kanske kan knalla in på ett apotek och rådfråga?
 
Sv: Finnar av solkräm

Det jag provat av Vichy var katastrof.. Fick massa utslag och det kliade satan! På apoteken jag varit inne tycker de mest att jag är besvärlig.. :(
 
Jahaja, då var det dags igen.. Jag hatar sommaren.

I år har jag provat att vara solkrämslös, täcka allt som går att täcka och undvika sol så gott det går.
Resultat: soleksem och milda brännskador.

Så in i kräm-träsket igen! Nånting måste jag ha, annars kan jag varken jobba eller ta hand om mina djur.

Var inne på apoteket och plockade på mig prover. De flesta gav utslag och klåda på bara några timmar..
Suck.. Jag får väl gå runt i overall och helmask, då kanske jag klarar mej..
 
Jahaja, då var det dags igen.. Jag hatar sommaren.

I år har jag provat att vara solkrämslös, täcka allt som går att täcka och undvika sol så gott det går.
Resultat: soleksem och milda brännskador.

Så in i kräm-träsket igen! Nånting måste jag ha, annars kan jag varken jobba eller ta hand om mina djur.

Var inne på apoteket och plockade på mig prover. De flesta gav utslag och klåda på bara några timmar..
Suck.. Jag får väl gå runt i overall och helmask, då kanske jag klarar mej..

Jag kommer följa tråden iom att jag reagerar i ansiktet av alla solkrämer jag testat. Jag blir torr och får igentäppta porer.
Den minst dåliga har varit Dermalogicas för ansiktet.

Nu har jag Foundation med spf 15 ist för det mesta. Men iom att jag är rödtott behöver jag hitta något med mer skydd i som jag grejar.

Hoppas någon har tips på något utan shit i. Det känns ju lagom idiotiskt att vara toknoga med hudvård och smink ej innehåller skit och sen kladda på solkräm som pajar allt.
Jag tycker alla ger ett kladdigt resultat med.
 
Jahaja, då var det dags igen.. Jag hatar sommaren.

I år har jag provat att vara solkrämslös, täcka allt som går att täcka och undvika sol så gott det går.
Resultat: soleksem och milda brännskador.

Så in i kräm-träsket igen! Nånting måste jag ha, annars kan jag varken jobba eller ta hand om mina djur.

Var inne på apoteket och plockade på mig prover. De flesta gav utslag och klåda på bara några timmar..
Suck.. Jag får väl gå runt i overall och helmask, då kanske jag klarar mej..
Provade du Proderm/Evy´s produkter?
Det är dessutom en av få produkter som verkligen ger det skydd som de lovar. Har acnehy och har haft denna i ansiktet med godkänt resultat.
Annars har vi Basiderm ansiktskräm (samma tillverkare som basiron) som lovar att inte bidra till acne och är som en helt vanlig ansiktskräm, men eftersom de med acnehy ofta är ljuskänsliga (pga basiron eller annan acnebehandling) har de även tillsatt spf 30 som jag har haft nu i maj/juni i både grekland och barcelona och min hud har inte reagerat negativt alls på denna :) (skyddet har dessutom varit fullgott för mig som också är blekfis).
 
Ja, jag fick en provflaska därifrån. Blev illröd och fick eksem :down: Men de var trevliga och väldigt tillmötesgående så jag rekommenderar alla "normala" att prova!

@tuaphua visst känns det dumt! Man läser innehållsförteckningar o är petig med allt och så öser man på solkräm...

Tänk vad mycket lättare det vore om man visste vad det var man reagerade mot!

Nu använder jag spf 50 i ansiktet, det ger tillräckligt skydd ett litet tag. 30 på resten av kroppen som blir exponerad.
Jag har en bidräkt i bilen, jag får väl gå runt med den på heltid...
 
Garnier har en bb-cream de kallar "sensitive". Den är oparfymerad och har spf 25. Fungerar på mig, blir kanske i torraste laget men ett tunt lager återfuktande ansiktskräm innan skulle nog göra den superbra. Får också dålig hy av solkräm annars, mendenna verkar fungera.
 
Kolla Maria Åkerberg! Tidigare Dermanord. Trevliga, svenska produkter utan att vara svindyra. Jag gillar numera att smörja in mig, har alltid hatat kladdet innan. Är dock inte överkänslig på något vis.
 
Ska kolla på åkerberg o se vad det han vara.

BB cream har väl färg?
Fått prova det en gång, i en butik av nån demonstrator, såg för jäkligt ut :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ www.facebook.com/photo.php?fbid=1010347545716723&set=a.176271445791008.46680.100002244620441&type=3 (Varför syns inte bilden...??? Den...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 288
Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 711
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp