Finger ur led hur länge kan man ha ont efteråt erfarenheter?

nickan1

Trådstartare
Drog ett finger ur led för tre veckor sen drygt. I 2,5 vecka var det uppstadgat med fingret intill men sen skulle jag ta av det enligt läkaren så det gjorde jag. Någon som har haft ett finger ur led, hur länge hade ni ont? Jag tänker att det är naturligt att det gör ont när man tar av det som det har suttit ihop med och belastar mer så jag är inte så orolig men jag kan inte hålla tyglarna ordentligt på den handen och inte rida ordentligt så det är frustrerande. Så jag är ute efter era erfarenheter helt enkelt. Fingret är fortfarande rätt svullet. Det är röntgat.
 
Jag skulle räkna med månader; uppåt ett halvår eller mer innan allt är så bra som det kan bli. En sjukgymnast borde kunna ge råd och övningar om hur du skall skapa så bra förutsättningar som möjligt.
 
Drog ett finger ur led för tre veckor sen drygt. I 2,5 vecka var det uppstadgat med fingret intill men sen skulle jag ta av det enligt läkaren så det gjorde jag. Någon som har haft ett finger ur led, hur länge hade ni ont? Jag tänker att det är naturligt att det gör ont när man tar av det som det har suttit ihop med och belastar mer så jag är inte så orolig men jag kan inte hålla tyglarna ordentligt på den handen och inte rida ordentligt så det är frustrerande. Så jag är ute efter era erfarenheter helt enkelt. Fingret är fortfarande rätt svullet. Det är röntgat.

Kommer inte ihåg hur länge jag hade ont men det blev aldrig heelt återställt. Leden är mycket tjockare, jag kan inte räta ut det fingret fullt lika mycket och det tål inte samma belastning som dom oskadade fingrarna. Jag hade det precis som du uppstagat med fingret bredvid en period, och sen använde jag även en liten lädermojäng ett tag som skulle hjälpa till att räta ut fingret.
 
@Snubbelfot @Sandros tack båda för svar. Lät ju inte allt för positivt dock. Jag har inte fått några råd om att jag behöver träna på något speciellt sätt efteråt men var på akuten. Läkaren där sa att efter 2-2,5 vecka är det bra och det är långtifrån bra än. Kanske får överväga sjukgymnast då har kontakt med en bra sen tidigare får ringa dit och be om en tid.
 
Kommer inte ihåg hur länge jag hade ont men det blev aldrig heelt återställt. Leden är mycket tjockare, jag kan inte räta ut det fingret fullt lika mycket och det tål inte samma belastning som dom oskadade fingrarna. Jag hade det precis som du uppstagat med fingret bredvid en period, och sen använde jag även en liten lädermojäng ett tag som skulle hjälpa till att räta ut fingret.

Samma har. Mitt finger blev aldrig riktigt som forut heller. Det varker inte langre sa jag ignorerar att det ar mycket storre knoge och kan bojad innat eller ratas ut helt.
 
Samma har. Mitt finger blev aldrig riktigt som forut heller. Det varker inte langre sa jag ignorerar att det ar mycket storre knoge och kan bojad innat eller ratas ut helt.
Usch tråkigt att höra. Då får jag väl helt enkelt vänta och se. Jag kan inte räta ut fingret helt och jag kan inte knyta handen helt heller. Positivt är att det iallafall går åt lite rätt håll med smärtan, det har blivit lite bättre idag. Dock vet jag inte om jag undviker att belasta fingret omedvetet.
 
@Snubbelfot @Sandros @hastflicka om ni rider upplever ni att det hindrar er från att hålla tygeln på ett normalt sätt? Det tycker jag är det jobbigaste just nu att jag inte kan hålla tyglarna ordentligt.

Yes, mitt finger ar hoger ringfinger sa det ar nog egentligen bara rida som ar svart. Jag kan inte halla tygeln som vanligt utan haller den mellan langfinger och pekfingret ... men oftare runt hela handen. Fingret gick ur led for flera ar sedan, men tygel elandet ar jag fortfarande inte van vid, och lar aldrig bli. Numera rider jag mest enhandat, western style, da det ar enklare an att forsoka vanja mig och da jag inte rider dressyr langre spelar det ingen roll.
 
@Snubbelfot @Sandros @hastflicka om ni rider upplever ni att det hindrar er från att hålla tygeln på ett normalt sätt? Det tycker jag är det jobbigaste just nu att jag inte kan hålla tyglarna ordentligt.

Nej kanske är för att det är mitt långfinger men tror inte att det hade märkts ändå. Har inga problem att knyta handen ordentligt längre och enda gången jag har problem med leden och belastning är när fingret är rakt (som när man bär en tung tallrik med bara den handen) .
 
Tack för svar@hastflicka @Sandros jag får väl se hur det blir för mig så småningom just nu kan jag inte knyta handen ordentligt men det kanske beror på att fingret fortfarande är svullet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
2 067
Senast: WildWilma
·
Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet...
2
Svar
32
· Visningar
5 394
Senast: kratbran
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
789
Senast: Mandarinen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
799
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp