N

Neinor

Hästen har fått finandyne ordinerat i fem dagar. Två påsar om dagen. Ska blandas med fodret.
Men givetvis smakar det ju äckel och jag undrar hur jag kan göra det godare. Betfor och rivna morötter hjälper inte. Lucern äter han inte heller med glädje så det går inte att blanda med.

Jag funderade på om man kan blanda det med vatten och spruta rätt in i munnen på honom? Eller kan det bli en reaktion med vattnet på någotvis och göra medlet overkbart?

Några tips/erfarenheter?

Sv: Finandyne

Jag ger butta i en avmaskningsspruta med lite filmjölk i.

Nu känner jag inte till finandyne(stavning). Men det blandas ju med vatten om du ger det med betfor eller med saliven i munnen?

Det är ingen fara att blanda med vatten. Jag har gett det blandat med lite vatten och flytande b-vitamin (för sötman) direkt i munnen med 50 ml-spruta. Funkar prima! :)

sant sant, jag har alltid fått metacam förut och är inte så jättepigg på att testa utan att rådfråga någon. Man vet ju aldrig med läkemedel.
Vet gick inte att nå ikväll och igår åt han som skulle, men idag passade det inte alls.

Men ibland är man ju lite väl fånig.

Du kan även blanda pulvret med äppelmos i en spruta och sedan ge i munnen. Så har jag gjort och det har funkat hyfsat.

Om hästen inte är kräsen blandar jag i betfor och ger i krubban,annars tar jag pulver och B-vitamin i en spruta och ger i munnen.

Min häst slutade äta helt och hållet när han fick Finadyne i fodret. Blandade en liten mängd vatten med finadynet och gav i en spruta i munnen så var det problemet löst.

kl
hallonsaft eller päronsaft brukar vara effektivt också :)

Min häst slutade äta helt och hållet när han fick Finadyne i fodret. Blandade en liten mängd vatten med finadynet och gav i en spruta i munnen så var det problemet löst.
Så gjorde min med- förr. Butta verkar smaka mindre illa. Har inga problem att ge det alls i maten.

Jag skulle inte blanda med ngt äckligt som filmjölk, då risken är stor för att det spottas ut.
Bland med ngt supergott, så lär sig hästen att "ta" den udda smaken o i framtiden kanske inte behöva sprutas oralt.
Äppelmos lät gott:d

Jag blandar finadyne med nyponsoppa. Min älskar det. Slänger sig över maten och gnäggar när jag blandar i, haha.

jag håller med om att det säkert är bättre med ngt gott. Men spottar ut det gör hon inte det kan hon inte. Fördelen med filmjölk är att det är lite tjockare än vatten. Äppelmos är säkert bra om man har det hemma.

Jag har blandat med sirap förr- i spruta. Jäkligt svårt att få ur om det inte är jättevarmt.:o

Fil gör ju att det blir ännu äckligare. Tanken för mig är att de ska vänja sig vad smaken med ngt gott, för att sedan kunna blanda i maten.

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 102
Senast: Lilla-S
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 242
Senast: canine
·
Foder & Strö För ca 1 månad sedan fick min 4åring kolik, stressrelaterat. Veterinären var ut och det redde upp sig som tur var.:crazy: Första gången...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 226
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?