Fina stövlar för breda vader - var och hur?

Hellas

Trådstartare
Jag håller precis på att banta bort ungefär 10 överflödskilo som hade smugit sig på under de senaste åren. 7 av kilona är nu borta. Jag har nu lovat mig själv att när jag når min målvikt ska jag unna mig mitt livs första ordentliga ridstövlar av dressyrmodell. Mitt problem är bara att jag även när jag är smal har förbaskat stora vader och dessutom tjocka vrister. Jag har provat hur många stövlar som helst i ridbutiker och har aldrig hittat någon som ens är i närheten till att gå runt mina jättevader :o Fattar det inte, för jag är inte någon jätte precis. Kunde inte ens hitta stövlar när jag vägde 65 kg till mina 170 cm.

Vad sjutton gör man? Jag förstår att jag måste specialbeställa, men varifrån och hur? Trots mina 30 år i hästvärlden har jag ingen aning om i vilken ända man börjar. Det jag söker är ett par ganska klassiska svarta stövlar. Inget bling och inget lack. Snälla, hilfe!!! :D

Sv: Fina stövlar för breda vader - var och hur?

Gå till en vettig ridsportbutik så hjälper de dig att mäta och specialbeställa! De flesta större märken går att få i betydligt fler storlekar än vad som finns på lager.

Om inte det funkar: Kolla in Fuller Fillies!

Tack! Det blir kanske så att jag får ta en tur till Flyinge. Där borde de kunna hjälpa. Ska kolla in Fuller Fillies!

Finns här någon annan med stora vader som kan komma med någon rekommendation om märke och modell som passar? Jag är en person som verkligen hatar att shoppa. Bara tanken på att gå igenom hundratals olika stövelmodeller gör mig trött.

Tja, säg upp till 10.000 kr eller däromkring. De får gärna vara billigare, men pengarna är inte det stora problemet. Jag tänker att de får kosta lite, eftersom jag ska ha dem i många år. Jag vill ha hög kvalitet som både känns och syns, men de behöver inte vara "värstingstövlar" om ni förstår vad jag menar. Jag är ju bara en vanlig amatör, men jag gillar att köpa saker som är snygga och håller. Måste jag, så betalar jag mer, men det är liksom inget självändamål att de ska vara dyra :p

So, that narrows it down...:D

Jag bara tänkte att det kunde vara så, som med alla andra stövlar, att modellerna kan vara mer eller mindre väl anpassade för korta och stora vader med kraftiga anklar. Ibland provar man t.ex. en stövel som funkar runt vaden, men som är för smal i ankeln etc. Men det kanske är så att de anpassar alltihopa, så att det inte spelar någon roll, eller?

även om du skulle tex köpa Petries vidaste så kan du alltid rolla ut dem hos en duktig skomakare om det bara saknas lite. Det beror nog på hur länge du orkar vänta på dina stövlar. Det kan säkert ta upp till 3 månader för att få ett par specialgjorda.

Jag har tålamod. Efter 20+ år i sadeln utan riktiga stövlar är det viktigare att jag gillar dem än att det går snabbt.

vad tycker du om Verudus Guerneri? Jag har breda vader o de satt som en smäck på mig!

Jag hade sett framför mig något mer klassiskt, men de är faktiskt rätt tuffa. Kan absolut tänka mig att prova dem. Tack för tipset!!!

Cavallo, Königs och Petrie kan du beställa i vilken vidd som helst. De görs efter mått, kostar ca en tusenlapp extra för full måttbeställning. Alla har stövlar av bra och välbeprövad kvalite, men välj inte de allra billigaste budgetmodellerna.

Königs kanske är bäst, de är enl min erfarenhet mkt rymligare runt vristen och överlag större på alla håll än Petrie med samma vadvidd.

Jag tillhör den 'felkonstruerade' ;) skaran men har hittat mina stövlar! Bocajs nya läderstövlar :love: heeelt underbara!!! Ligger på en nätt summa av 3000;- cirkus. Prova dessa!

Tack båda för tipsen! Det var precis detta jag hade hoppats på! Så skönt att börja med 3-4 märken istället för alla.

du får ingen måttad läst, vilket innebär att "skon" måste passa dina fötter. Sedan måttar din återförsäljare dina vader och du får den vadvidd och höjd som erfordras.

således bör du prova ut en stövel vilken passar bra upp till ankeln, sedan löses stövelskaftet.

mina cavallo grand prix plus (med dragkedja) har jag varit väldigt nöjd med, och med en budget på 10 så har du marginal över till en del annat kul.

Fel. Båda Petrie och Königs erbjuder även måttad fot, förmodligen gör även Cavallo det. Gäller i regel inte budgetmodellerna men alla andra går att få måttade exakt som man vill, om man betalar för det.

Fel. Båda Petrie och Königs erbjuder även måttad fot, förmodligen gör även Cavallo det. Gäller i regel inte budgetmodellerna men alla andra går att få måttade exakt som man vill, om man betalar för det.

Jepp, Cavallo måttar också foten. Jag köpte måttbeställda Cavallo i våras och det var många mått som togs.

Till TS: Jag har feta vader och beställde Fuller Fillies. Dom var snygga för att vara så billiga (ca 1800 kr) och jättesköna i foten, men jag hann bara ta ungefär två steg med dom, sen gick dragkedjan sönder nere vid hälen, så det blev en reklamation på dem. Mountain Horse Richmond High Rider finns också med ganska vida skaft och dom är verkligen supersköna i foten, men tyvärr så är skaften för korta för min del. När du har en så bra budget som 10 000 kr, så har du massor med supersnygga stövlar som går att måttbeställa att välja på. Både Petrie och De Niro har skitsnygga modeller och mycket att välja på, och jag är även jättenöjd med mina Cavallo. Det som är lite kul med att specialbeställa är ju att du kan få stövlarna nästan precis som du vill och med extra detaljer, t ex svarowskistenar, snörning, krage eller t o m hela stöveln i annorlunda färg/material mm mm. Jag beställde mina stövlar med dragkedja, snörning och krage i svart lack, och det blev kanonbra! :laugh:

Tack för alla tipsen! Jag har ganska breda fötter, så det känns viktigt att kunna måttbeställa även foten. Annars är risken att stöveln dels inte är skön, dels blir fult uttöjd fram, vilket jag verkligen avskyr.

Tack för alla tipsen! Jag har ganska breda fötter, så det känns viktigt att kunna måttbeställa även foten. Annars är risken att stöveln dels inte är skön, dels blir fult uttöjd fram, vilket jag verkligen avskyr.

Det har jag också, riktigt fula ankfötter, men jag valde att inte måtta fötterna på Cavallo för då hade stövlarna sett helt sjuka ut. Men har man bara lite normalbreda, så blir det ju kanonbra. Beställde först ett par Petrie (som aldrig kom) och då fick jag t o m göra avgjutningar av mina fötter som ÅF skickade till fabriken.

jag tror vi pratar om helt olika saker.. en egen läst och en måttad stövel är två olika saker.

de tar ett antal mått över foten,men det är knappast nog för att göra en egen läst.. således så tar de måtten för att hitta den läst som passar dig bäst... Det är ungefär samma mått som man brukar ta hos en bättre skomakare när man ska köpa standardskor.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka