Fina hjälper?

E

elsaa

Jag har kollat runt lite i gamla trådar å läst lite å så.. Och på alla ställen står det att man ska sitta med stilla händer och låta skänklarna bara hänga -när man inte med ett lätt tryck eller med en förhållning ger sina hjälper. Det är jag med på, låter super! Men när hästen inte lyssnar då? Säg att man sitter på en ridskolehäst, man har 1h på sig och övningarna bestäms av ridläraren, hur gör man då? NÅgon som har en idé, tips?:bow:

Sv: Fina hjälper?

elsaa skrev:
Jag har kollat runt lite i gamla trådar å läst lite å så.. Och på alla ställen står det att man ska sitta med stilla händer och låta skänklarna bara hänga -när man inte med ett lätt tryck eller med en förhållning ger sina hjälper. Det är jag med på, låter super! Men när hästen inte lyssnar då? Säg att man sitter på en ridskolehäst, man har 1h på sig och övningarna bestäms av ridläraren, hur gör man då? NÅgon som har en idé, tips?:bow:
Med massor av träning så börjar man kunna "synkronisera" hjälperna så pass att hästen blir följsam och kommunikationen kan börja;) så småningom. Finns inte så mycket genvägar annat än att man ska vara fokuserad och ha sin ridväg klart utstakad så att man ger ett stadigt intryck på hästen. Man ska vara så känslig att man själv känner när man ger motstridiga hjälper. Vet inte om det är någon tröst direkt...men det kommer en dag när du får din "aha-upplevelse".
Ju mer du rider och ju fler hästar du ridit lär du dig alltid nåt som du bär med dig och som gör att du snabbare finner nya/gamla hästbekantas "knapplägen" och då går det fortare att få hästen att "dansa" även på 1 timma;)

Okej rida massor av hästar.. Mer då!? Nått litet tips måste det väll finnas för hur man ska kunna känna av hästen och rida den på bästa sätt. JAg kan ju det till viss del men vill bli ännu bättre!

elsaa skrev:
Okej rida massor av hästar.. Mer då!? Nått litet tips måste det väll finnas för hur man ska kunna känna av hästen och rida den på bästa sätt. JAg kan ju det till viss del men vill bli ännu bättre!
Tror att man ska vara medveten om sin egen kropp för att kunna vara lyhörd för hästens kropp och rörelser. Det hjälper;)...så yoga är inte dumt t.ex. Studera "centrerad" ridning och bli kroppsmedveten. Jobba med mycket balansövningar är också ett tips...:cool:

Piraja skrev:
Tror att man ska vara medveten om sin egen kropp för att kunna vara lyhörd för hästens kropp och rörelser. Det hjälper;)...så yoga är inte dumt t.ex. Studera "centrerad" ridning och bli kroppsmedveten. Jobba med mycket balansövningar är också ett tips...:cool:

Jag håller med Piraja i allt hon säger. Centrerad ridning är super i det att man blir medveten om och lär sig analysera sin egen kropp i samband med ridningen på ett helt annat sätt, som gör att man både lär sig koordinera bättre och bli mer medveten om VAD det är man gör NÄR, och hur det påverkar hästen. Det är super.

utöver det så tycker jag du är på rätt väg redan i det att du har en stark vilja att lära dig och utvecklas. om du fortsätter så så gör du framsteg. sen är det oerhört nyttigt att rida mycket olika ridskole hästar, som ofta inte är helt lätta. kan kännas motsträvigt och nedslående, men jag lovar att du lär dig mycket i längden om du har en duktig ridlärare. att rida privat lektion är ett tips ytterligare - även om du gör det på lektions häst fortfarande så brukar det öppna HELT nya perspektiv och möjligheter till fortstatt utveckling.

lycka till!

Jag vet precis hur hopplöst och jobbigt det känns!
Och sanningen är att det inte går att lära sig rida en häst bra på en lektion, på en timme! Några tips som jag själv brukar tänka på när jag rider en ny häst är iallafall att prova alla hjälper det första man gör. Kolla om gas broms och svänga funkar, och gördet inte det jobba med det som inte går. funkar inte braoms så gör halt på halt och ridlite självständigt, ingen ide att träna ökningar ifall bromsen inte sitter!

Lycka till och kräv inte för mycket på en gång!

(jag vet attdet är enkelt att säga men svårt att göra)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 426
Senast: valy
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 101
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter