Fin päls?

N

Nicolette

Hur får man pälsen glansig och mjuk utan att använda en massa pälsglans?

Någon särskilld borste man kan använda?

Tacksam för svar!:d

Sv: Fin päls?

bra foder är en bra början, skönhet kommer innifrån, och sedan är det mycket rykt med en bra borste. Ryktborstar i tagel och/eller gethår brukar vara bra, billiga syntetborstar är betydligt sämre.

Jag upplever att de blir glansiga i pälsen av fibergi.Kanske för att det innehåller linfrökaka som också ska ge glansig päls.

Bra mat i rätt mängder. Fungerar bra med "vanlig" mat. Lite kokt linfrö kan ge extra skjuts!
patsy1.jpg

Utan pälsglans faktiskt. Sommarbete men hon fick extra mineraler varje dag.

Rätt foder! Då ska det inte behövas någon rykt för att hästen ska glänsa. Sen om man vill ha extra glans kan man ju använda naturborstar tycker dom är mycket bättre. ;) Men som sagt rätt foder först och främst.

Mina hästar har alltid varit glansiga i pälsen.
Jag tror att dom är det för att dom mår bra, inte för att dom får nåt speciellt foder.

Innan tävling tvättas hon, sen dagen för tävling då blir det rykt med tagelborste och skrapa att skrapa av stövet från. Långa tag, kraftiga som massage för musklerna, och skrapar av i varje tag. När man känner sig klar, 30 minuter/sida) då torkar jag av med fuktig trasa över hela kroppen, ev lite pälsglans på rumpa och hals för att hon ska hålla sig dammfri av spånet resten av tävlingshelgen.

Men säger även som dem andra, glansig päls kommer inifrån. min har väldigt glansig päls även på vinterpälsen. Och så är hon svart, vilket ju hjälper en del :)

Jag har tyckt mig märka en liten skillnad i pälsen när jag gav henne 1 dl olja om dagen, det kan även vara foderjästen...inget vetenskapligt försök alltså.

ett bra foder är det som gör din häst päls blank och mjuk, går inte att funska på utsidan, det ska komma inifrån! Jag gav min häst bra foder + majs olj,a woow vilken snygg päls det vart, glansig och mjuk! :)

Kvaliten på stråfodret har väldigt stor del i hur pälsen ser ut, kan också bero på mask i vissa fall ett hätt tipps är vetegroddolja det är bra till väldigt många områden mvh Jessi

Det måste bero mycket på mat m.m. för min kille ÄLSKAR att rulla sig i sand i hagen och ändå ser han ut så här(Bild) sommartid:D

rykta, rykta, rykta...man kan också ge matolja...det funkar:idea:

en bra borste, tät men inte för tät, gärna av naturmatrial!

tycker inte pälsglans är bra då det stänger svätt porerna eller nått sånt...det ska man BARA ha till man och svans:p

Jag har tyckt mig märka en liten skillnad i pälsen när jag gav henne 1 dl olja om dagen, det kan även vara foderjästen...inget vetenskapligt försök alltså.

Vilken sorts ola använder du?
Vanlig matolja eller typ solrosolja?

Tack för ditt svar!:bow:

Tack för alla svar jag har fått!
Väldigt tacksam.

Jag ska prova att ge olja och se om det hjälper.

Visst, min häst gläner ju lite redan men inte så som hon gjorde i somras!

MVH Bea

Vilken olja som helst går bra, men jag köper helst majsolja eller matolja. Men räkna på hur oljan påverkar din foderstat, min gick som sagt upp i vikt av olja, så då måste man rida dubbelt så mycket :)

Vinterpälsen gör ju att det på vissa hästar blir mindre glans, och om de är rakade så blir det minde glans då håren är kapade.

Mask och psykisk ohälsa ger även dålig päs förresten.

Jag ger mina hästar typ b- vitaminer .. gör så att hästarna får en fin päls och ej rullar sig myt ;P

Ger du B-vitaminer året om?
Som att kasta pengarna i sjön, skulle jag vilja säga.:D

Immer

Vet förresten många vackra kallblodstravare som aldrig blir ryktade, bara duschade och de glänser så det gör ont i ögonen :)

Mår hästen bra på insidan blir den fin på utsidan också! :) Jag ryktar nästan aldrig min häst, men hon glänser i alla fall :D

Så här ser hon ut oborstad, i vinterskrud:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
24
· Visningar
1 594
Senast: Sonic76
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama