filtklippning

F

Fullblod

imorgon är det dags att klippa lilla donnan för första gången. Var bara så längesen jag klippte så jag satt å funderade lite. Hon ska ju filtklippas har jag tänkt, finns lixom ingen anledning att klippa mer och jag filtklippte alltid min gamla ponny och tycker att det är rätt snyggt oxå dessutom. Men jag har hjärnsläpp hur klipper ni i bak? Har för mig att jag gjorde någon båge upp så att jag klippte lixom upp mot svansroten eller klipper man bara en rak linje rakt ut lixom... hmmm det här var svårt att beskriva...

Jag knåpade ihop en liten bild... så bra jag är på att rita men jag hoppas att ni förstår.. vilket är snyggast??

http://www.facebook.com/photo.php?pid=2879259&l=835e079b61&id=750436397

Sv: filtklippning

Har inget bra svar men denna tråd vill jag också följa.
Kommer inom några veckor ha samma problem.

Jag klipper rakt ut (alltså ingen båge upp mot svansroten).

Senast ändrad:

Jag tycker det är snyggast att klippa rakt.
Speciellt när hästen har mkt päls så klippningen syns tydligt.

KL

Klipper rakt ut därbak.
Den stora grejen med att få en klippning där delar av hästen klipps, att se harmonisk ut, är att synkronisera linjerna med hästens muskulatur. tex att man föjer frambenets muskel när man lämnar kvar benen vid en filtklippning, osv osv. Där bak finns ingen sån linje, vilket gör att egna kreativa linjer bara riskerar att se mer hackiga ut och ge helhetsintrycket mer oroligt. så klipp rakt ut är mitt råd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka