Filtklippning vs. halvklippning

_Charlotte_

Trådstartare
Vad föredrar ni/era hästar, och varför?
Jag veeet att jag är sjukt tidigt ute, ponnyn brukar inte börja bli långhårig förrän i oktober (då det smäller det till och hon ser ut som en övervuxen, jättelurvig shettis från den ena dagen till den andra... O_o) men jag tycker om att vara väl förberedd....
Så söker därför input på de olika alternativen, tycker ni det är någon större skillnad (för hästens del alltså) på halvklippning och filtklippning? Hela halsen och hela magen klipps ju i vilket fall, det är väl i stort sett bara klippningen på bakbenen på filtklippningen som skiljer dem åt, eller?
 
Vad föredrar ni/era hästar, och varför?
Jag veeet att jag är sjukt tidigt ute, ponnyn brukar inte börja bli långhårig förrän i oktober (då det smäller det till och hon ser ut som en övervuxen, jättelurvig shettis från den ena dagen till den andra... O_o) men jag tycker om att vara väl förberedd....
Så söker därför input på de olika alternativen, tycker ni det är någon större skillnad (för hästens del alltså) på halvklippning och filtklippning? Hela halsen och hela magen klipps ju i vilket fall, det är väl i stort sett bara klippningen på bakbenen på filtklippningen som skiljer dem åt, eller?
För min del bero det på hur hästen svettas.
Jag brukar föredra att klippa mindre än så, bara "undersidan" - dra en linje typ mellan ljumsken och till "mittemellan öron och strupe" och alltså klippa under magen, halva bogen och nedre delen av halsen. OM man inte tränar ponnyerna hårt så brukar detta räcka gott. Och den klippningen gör att de ändå håller värmen bra över ryggen och kan gå ute utan täcke.

Shetlandsponny som tränas hårt - t.ex ponnytravare - blir helklippta och får täcke. Fast jag har ingen sådan nu...
 
För min del bero det på hur hästen svettas.
Jag brukar föredra att klippa mindre än så, bara "undersidan" - dra en linje typ mellan ljumsken och till "mittemellan öron och strupe" och alltså klippa under magen, halva bogen och nedre delen av halsen. OM man inte tränar ponnyerna hårt så brukar detta räcka gott. Och den klippningen gör att de ändå håller värmen bra över ryggen och kan gå ute utan täcke.

Shetlandsponny som tränas hårt - t.ex ponnytravare - blir helklippta och får täcke. Fast jag har ingen sådan nu...

Alltså, min är inte en shettis, hon ser bara ut som en några storlekar för stor shettis i sin vinterpäls :)
Men hon tränas ganska hårt och behöver därför klippas mer, tidigare år då hon gått mindre har jag klippt ungefär så som du beskriver :)
 
tja, jag är ju ingen tankeläsare så jag vet inte vad du har för häst.

Kruxet, som jag ser det, är om man tänker ha täcke på hästen eller inte när vintern kommer (och kanske hur mycket de går ute). Jag personligen har lite svårt för hästar som är "filtklippta" på vintern - har de lång päls så blir det ju tårta på tårta om man lägger ett täcke på. Och utan täcke blir jag som "mamma som klär på sina barn mer kläder när hon själv fryser" :p, för jag tycker det blir för kallt när såpass stor yta av hästen är klippt.
Så, min personliga åsikt är ändå ungefär som ovan, när man har en tjockpälsad häst. Antingen klipper man undersidan och låter bli täcke, eller också klipper man hela hästen och klär på den vinterjacka.
 
@_Charlotte_

Jag klipper alltid hela hästen och ser till att ha en allround garderob till hästen så att det finns olika täcken för mer eller mindre alla olika väder! :)
Klipper dock oftast bara halva huvudet då jag tycker att det är lite läskigt att klippa precis runt ögon och sådär! :p:p
 
Jag klipper hela hästen i september, sen i november klipper jag igen, men då bara halvt.
sparar över rygg och rumpa.
 
Åh, vilken beslutsångest ni ger mig! :crazy:
Det vore förstås smidigt att klippa hela hästen, men jag är ändå osäker... Hon går ute drygt halva dygnet, utan tillgång till ligghall. (Förutsatt att vi står kvar i samma stall, ev. blir det flytt och då ute 8-17 ungefär och då känns valet att helklippa lättare)
Tidigare vintrar har hon gått naken och bara varit "islandsklippt" typ, alltså inte ens spårklippt. Men hon svettas mycket och tränas mycket hårdare i år, därför behöver hon alltså klippas mer. Hade dock hoppats på att slippa täcka henne hela vintern, därav tankarna på att lämna en del päls. Och så det att hon inte börjar sätta vinterpäls ordentligt förrän i andra halvan av oktober, känns lite sent att helklippa då... Eller? :confused:

Tur att det är några månader kvar så jag hinner fundera...
 
Varför är det sent att helklippa? Min klipps bara 1-2 ggr/säsong, då senaste gången i december.

Nej alltså, jag vet inte. Har aldrig haft en helklippt häst under mina år som hästägare :o
Jag tänkte väl mest att det blir en såpass stor omställning, från långhårig till helklippt, så sent som i oktober när det börjar bli kallt här ganska ofta. Men det kanske inte alls är några problem.
 
Nej alltså, jag vet inte. Har aldrig haft en helklippt häst under mina år som hästägare :o
Jag tänkte väl mest att det blir en såpass stor omställning, från långhårig till helklippt, så sent som i oktober när det börjar bli kallt här ganska ofta. Men det kanske inte alls är några problem.
Man justerar ju det där med täcke, tänker jag :) men bor ganska varmt ändå, vi hade nog knappt under tio minus vintern som gick, och dagarna där det var under 0 var nog inte helmer såöverdrivet många
 
Alla gånger täckesklippning!

Jag klipper mest för min egen lathets skull större delen av vintern. Spårklipper lågt så att undersidan av hästen är lätt att hålla ren från lera o svett. Benen klipps eftersom de aldrig torkar annars (ponny).

I år funderar jag på att täckesklippa lite högre.

Hösten och våren är värst för min häst. Han sätter päls tidigt och släpper sent (det sitter fortfarande strån i hovskägget kvar från vinterpälsen...).

Det ultimata hade varit att helklippa tidigt på hösten o sedan täckesklippa (vill absolut inte ha helklippt häst på vintern här) resten av vintern men pälsen blir inte alls bra när den väl är klippt en gång på min häst. Tror inte jag vågar det i år utan täckesklipper istället tidigt (dvs mer än jag brukar) och hoppas det funkar vintern igenom (frusen häst i skåneblåsten).
 
När jag hade mitt halvbod så halvklippte jag tidigt för att sedan helklippa framåt vintern. Hon behövde täcke oavsett om hon var klippt eller ej. Men ville inte behöva lägga på stalltäcke så tidigt under hösten när de kalla nätterna börjar komma och ville att hon skulle kunna gå naken så länge som möjligt ute fast hon behövde klippas, därav halvklippningen.
Sen beror de väl lite på om man har kall eller varmstall också tycker jag. Man får hitta ett sätt som passar. :) man kan ju alltid klippa mer om det blev för lite.
 
När jag hade mitt halvbod så halvklippte jag tidigt för att sedan helklippa framåt vintern. Hon behövde täcke oavsett om hon var klippt eller ej. Men ville inte behöva lägga på stalltäcke så tidigt under hösten när de kalla nätterna börjar komma och ville att hon skulle kunna gå naken så länge som möjligt ute fast hon behövde klippas, därav halvklippningen.
Sen beror de väl lite på om man har kall eller varmstall också tycker jag. Man får hitta ett sätt som passar. :) man kan ju alltid klippa mer om det blev för lite.

Vi har varmstall, men ska hon ha täcke på sig ute måste hon ha samma inne under natten. Känns inte helt ultimat... Men då jag inte har möjlighet att åka ut själv varje morgon finns det inte så mycket att göra åt det.
Nu har jag iallafall allt mer börjat fundera på att göra som du säger, och helklippa henne i oktober för att därefter nöja mig med halvklippning.
 
Vi har varmstall, men ska hon ha täcke på sig ute måste hon ha samma inne under natten. Känns inte helt ultimat... Men då jag inte har möjlighet att åka ut själv varje morgon finns det inte så mycket att göra åt det.
Nu har jag iallafall allt mer börjat fundera på att göra som du säger, och helklippa henne i oktober för att därefter nöja mig med halvklippning.
Nej då förstår jag att du är bekymrad, blir en väldigt stor temperaturskillnad o med samma täcke.. Då skulle jag då vilja att hästen kunde vara utan täcke även ute och hade därför valt att halvklippa.
Tänk på att pälsen som växer ut efter en helklippning inte är lika tålig o bra som ordinarie vinterpäls hade varit .
 
Vad föredrar ni/era hästar, och varför?
Jag veeet att jag är sjukt tidigt ute, ponnyn brukar inte börja bli långhårig förrän i oktober (då det smäller det till och hon ser ut som en övervuxen, jättelurvig shettis från den ena dagen till den andra... O_o) men jag tycker om att vara väl förberedd....
Så söker därför input på de olika alternativen, tycker ni det är någon större skillnad (för hästens del alltså) på halvklippning och filtklippning? Hela halsen och hela magen klipps ju i vilket fall, det är väl i stort sett bara klippningen på bakbenen på filtklippningen som skiljer dem åt, eller?


Alltså för att hålla oss till just din fråga i tråden så mitt svar: Jag visste inte ens att det fanns ngt nytt som kallades halvklippning som ngn ny variant av filtklippning som nu fått ytterligare ett namn.
Mitt svar är att de två klippningarna du frågar om inte skiljer sig ett dugg från varandra, det är så marginell skillnad så det blir bara en smaksak och om man kanske vill vara lite bekväm för egen del tar man av hela halsen för att slippa borsta lera, istället för att halva halsen lämnas kvar. samma sak med hur man klipper därbak om man gör ett spår eller slutar vid ljumsken. Det gör ingen som helst skillnad i sig för hästen i stort.

Däremot som tråden nu gått in på att diskutera halv och helklippning är ju en HELT annan sak. Helklippning för mig gör man om hästen står uppstallad mesta delen i uppvärmt stall, rids i uppvärmt ridhus och presterar på absoluta topp nivå. Det är egentligen enda anledningen att motivera en sån klippning, men numera klipps det så hos väldigt många och är mer estetiska orsaker för de som tävlar på hobbynivå osv.
För mig är helklippa en vanlig hobbyhäst som ska gå ute halva dygnet, och täckas osv, ren överkurs. Helklipper man har man tagit bort absolut HELA hästens egen förmåga att öht temperera sig/hålla värmen vilket den gör via sina primära värmereglerande kroppsdelar, rygg, länd och kors. Då vill det till att allt klaffar och man verkligen är minituös i sin täckning varje dag och för varje väderförhållande för att hästen ska må bra. Mycket jobb med andra ord, om den samtidigt är en vanlig hobbyhäst.

argumentet svett har blivit ngn sorts skräck faktor som argument ang. klippningar sista årtiondet när folk argumenterar för just helklippning. Det finns väldigt få anledningar att strippa en häst på exakt hela vinterpälsen när den som enligt ovan, inte står i varmstall isolerat större delen av dygnet, och sen utöver det, tränar på toppnivå i isolerat uppvärmt ridhus eller arenor. Men jag vet att ämnet väcker debatt när man påtalar detta det verkar provocera många när man påtalar det.

Utöver det så förstår jag inte hypen ang. exakt hur hästen ska klippas för hösten osv. Det är väl inga konstigheter - är man tveksam börjar man och klipper filtklippning, anser man sen att mer behövs klipper man mer och täckar därefter om man beslutat sig för att man behöver klippa och vill lägga mer energi på att istället täcka osv. Är öht inga problem öht, det går bra att klippa hästar året runt så det är ju liksom inget kritiskt datum som står på spel beslutsmässigt osv.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp