Filten under padden?

alfahona

Trådstartare
Nu är jag igång med westernridningen och sadel är införskaffad och allt är apkul! :) Varför har jag hållit på med dressyr i alla år när det här är mycket roligare?
I vilket fall, min fråga till er erfarna lyder: i min värld (den där man haft ett lättvättat schabrak närmast hästen som man enkelt tvättar varje vecka) verkar det mycket smartare att ha filten närmast hästen och sedan padden och sedan sadeln. En filt är ju oändligt mycket enklare att tvätta än en padd… Är jag helt fel ute om jag tänker så, ska jag skämmas när jag kommer på träningen för tränaren?

Sv: Filten under padden?

Vill man ha filten för att den är snygg = filten ovanpå padden.
Vill man ha filten för att skydda padden (så att den håller sig ren och fräsch längre) = filten under padden.

Jag har ofta en filt under paden. Antingen en "western-filt" eller en vanlig "köpe-filt" (sån man kan mysa med i soffan) eller något annat tygstycke jag hittat någonstans. Just nu har jag ett gammalt lakan under, medan alla filtar hänger på tork.
Min tränare har aldrig sagt något om det. Jo, hon såg lite frågande ut när jag kom med ett lakan och ställde mig att vika, men det har jag full förståelse för :D

Tack ni båda!!! Jag uppskattar att ni tog er tid att svara! Då kör jag så, bra...

Jag har en pad och inget annat. Padden kan borstas och en gång om året så kan man tvätta den på såpavatten.

Jag har en pad och inget annat. Padden kan borstas och en gång om året så kan man tvätta den på såpavatten.
EN gång om året??

haha den lär ju stinka svett efter de året och krypa av sig själv.
Man köper många paddar minst 3 olika så kan man lugnt tvätta när man tycker en är skitig och så har man 2 andra att ha under tiden=)

Nej, faktiskt så funkar det alldeles utmärkt att tvätta pad en gång om året. Dom varken kryper eller stinker.

Jag tvättar också en gång per år och det fungerar utmärkt. Man borstar av dem och hänger dem luftigt så är det inget problem.

Köpte ett renskinn att ha under paden nu när hästen fäller (hon får skav av typ allt då, fick tips om att just renskinn skulle vara bra).
Men tydligen är renskinn världens farligaste monster som äter hästar som om de vore godis. :meh:

Både hoppetossan och traktorn fick total panik bara av att se skinnet i stallet. Har aldrig varit med om att Fergus beter sig så!
Kunde väl aldrig tro att döda renar var så farliga..

Så nu får jag väl försöka vänja dem vid detta fruktansvärda påfund och försöka få skinnet att lukta svettig häst istället. Får väl gnugga det i hästbajs eller nåt om det inte funkar :D

Har också en ren ullpad och tvättar en gång på försommaren och sen, om jag orkar, passar jag på att tvätta en gång till innan det blir för kallt ute på hösten. Tar ju lite tid att torka, men en varm sommardag torkar den på en dag. Paden andas ju och man borstar den emellanåt, så det luktar inte alls illa. Snarare får man lite sommarkänsla emellanåt - svettig häst luktar gott! :p

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 474
Senast: Nepenthe
·
Western Som rubriken lyder, hur 17 håller ni era tjocka paddar rena?! Det är ju omöjligt att få in en 1" pad i en tvättmaskin? Eller? Jag...
Svar
13
· Visningar
3 665
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 834
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar