Sv: Filt.

Jag lägger först filten på hästen, sedan en pad, den jag har nu är en svart gelpad. sedan sadeln. Jag har både filtar i acryl och bomull och en i ull. Tycker att dom i acryl håller bättre, men föredrar bumullsfilten, den är mjukare och tycker jag, formar sig bättre på hästryggen. Men jag antar att det är en smaksak.

Om man har filt under saden, vad är det för pad man ska ha mellan filten?

Menar du när man tävlar, att man täcker sin vardagspad med en showfilt?

Först lägger du på paden, ull eller fiberpad är bäst, minst 1'' i tjocklek.
Sedan lägger du filten ovanpå paden.
Till sist lägger du på sadeln.

- Man ska inte lägga filten under paden, en filt korvar sig och det blir rejält obekvämt för hästen.
- Man ska inte rida med bara en filt.
- Man ska inte lägga på en massa padar, till slut snurrar det runt, en bra pad på minst 1'' och en snygg filt räcker bra!

- Man ska inte lägga filten under paden, en filt korvar sig och det blir rejält obekvämt för hästen.
Man kan visst lägga filten närmast hästen!!!
Man får ju se till att den ligger slätt och bra, jag har bara enkla filtar
av tjockt material, tex sån man kan köpa på Horze eller Bonanzawestern.

Håller med där, vet att många lägger filt närmast hästen av bekvämlighet (slippa tvätta paden), men JAG har då aldrig lyckas utan att filtarna korvar sig. Skulle vara om filten var megastyv och figursydd då..

Troligen har du köpt för dålig kvalité på grejorna, men det kan vara så att sadeln inte passar .

Hm, fast filten korvar/veckar ju sig redan innan man lagt på sadeln :crazy:. Nu pratar jag vanliga tunna yllefiltar typ dessa:
587_35-1460-HG.jpg

(slippa tvätta paden),

:angel: Inte har jag filten närmast hästen för att slippa tvätta paden i alla fall, när jag blev introducerad i westernridning för ett antal år sedan fick jag veta av min ridlärare att man la filten närmast och på den vägen är det. Kan tillägga att jag aldrig haft problem med hopkorvade filtar eller skav på ryggen på mina hästar heller.

Jag har en padprotector för western under paden bara för att den inte ska bli smutsig .Ser ut som ett chabrak fast lite annan modell att passa den typ av sadel.Och den e lite stabilare (som en vanlig vojlock) så d korvar sig inte.Annars behöver man väl inte ha filt under sadelpaden? sen en vanlig ullpad med mönster på.

Senast ändrad:

:angel: Inte har jag filten närmast hästen för att slippa tvätta paden i alla fall,

Inte för att tjaffsa :p, men varför har du filten närmast hästen om det inte är för att slippa tvätta paden? Någon annan funktion fyller den ju knappast där.. Filten har man normalt sett OVANPÅ paden för att det ska se snyggare ut (på tävling etc).

När jag bytte från engelsk ridning till western för ett per år sedan fick jag instruktioner av min ridlärare när vi skulle sadla på att lägga filten närmast hästen och det har jag fortsatt med. Kan tilläggas att den jag tränar för är en duktig westernryttare/lärare och jag tror inte att hon skulle lära ut något tokigt. Vid eventuella tävlingar har jag en pad som ser ut som en filt. En wranglerpad jag köpt på whc.

Man kan visst lägga filten närmast hästen!!!
Man får ju se till att den ligger slätt och bra, jag har bara enkla filtar
av tjockt material, tex sån man kan köpa på Horze eller Bonanzawestern.

Tjockt material ja men då är det ju pad!
Jag menar såna här skräpfiltar du vet...

Tjockt material ja men då är det ju pad!
Jag menar såna här skräpfiltar du vet...

Jag har filtar som är enkla filtar (allså inte någon pad) som man inte viker dubbelt och till dom har jag en Western gelpad köpt på dahrves.se.
Annars använder jag min Wranglerpad, den har stoppning på undersidan, och då med en padsaver under.
Sånadär billiga filtar som man viker dubbelt gillar inte jag! Dom kan jag hålla med om korvar sig.

Liknande trådar

Hemmet Hittade idag flera tvestjärtar i min bil :yuck: Troligen kommer de från att jag missat att en filt i hundburen var fuktig och där fick...
Svar
3
· Visningar
298
Senast: fryckan
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
490
Senast: Elbe92
·
Övr. Hund Hej! En av mina hundar får inte plats i buren bak i bilen och behöver därför åka bältad i baksätet. Vi har hittills bara haft en filt...
Svar
13
· Visningar
916
Senast: fixi
·
Hemmet Är nu inne på min fjärde, som dött efter EN månad. Har varit olika märken och olika länge dom hållt men max 3 månader. Har aldrig haft...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix