Filosofi för dummies

Wysiwyg

Trådstartare
Kan ni filosofiintresserade bukare rekommendera bra litteratur för någon som vill sätta sig in lite i ämnet?

:)

Sv: Filosofi för dummies

Filosofins historia : Det västerländska förnuftets äventyr från Thales till postmodernismen.

Kör på den så får du en översikt och kan därmed upptäcka vad du skulle vilja fördjupa dig i.

Om du gillar frågor om rätt och fel så kanske Michael Sandels "Justice: What's the right thing to do?" vore nåt?

Ingen tegelsten, praktiskt förankrad med exempel på flera nutida dilemman, lätt att förstå.

Tar upp Aristoteles, Kant, Bentham, Locke med flera med flera.

Kan ni filosofiintresserade bukare rekommendera bra litteratur för någon som vill sätta sig in lite i ämnet?

:)

Beroende på hur mycket "dummie" man är tycker jag att Sofies värld funkar som en första introduktion till filosofin och dess olika huvudströmningar.

Det är en ungdomsbok egentligen, och varvar en skönlitterär historia om Sofie med enkla och pedagogiska resonemang om olika filosofiska inriktiningar/frågeställningar.

Man behöver ju inte läsa själva storylinen om man inte är intresserad, utan funkar utmärkt att bara bläddra i.

Filosofins historia : Det västerländska förnuftets äventyr från Thales till postmodernismen.

Kör på den så får du en översikt och kan därmed upptäcka vad du skulle vilja fördjupa dig i.
Håller med. Det är en tegelsten förvisso, men jag hade den som litteratur när jag läste grundkurser i filosofi på universitetet för ett par år sen och den var överskådlig, ganska lättläst och gav en bra överblick till ämnet.

Det är både otroligt tråkigt och ganska värdelöst att läsa översiktsböcker. Originalförfattarna är både roligare, tydligare och skriver bättre. Ofta också mer kortfattade.

Kan dock verkligen rekommendera den här gubben, som går igenom filosofihistorien på ett begripligt, kul och lagom kortfattat sätt: http://www.youtube.com/results?search_query=rick roderick&sm=3

Böcker:

Platons dialoger t ex är jättehärliga och lätta att läsa. De är smarta och snappy och skrivna i dialogform, som små pjäser ungefär.

Kierkegaard är lite träigare men också helt ok att läsa. Sjukdomen till döden blir man nästan kristen av.

Nietzsche är väl den filosof som fattat mest om hur världen funkar, tycker jag. Så talade Zarathustra är fantastisk läsning. Svårläst tycker vissa (prosalyrisk stil), men så sprudlande jävla intelligent att man blir lycklig. Gubben i youtube-länken ovan pratar också mycket och bra om Nietzsche.

Foucault, Derrida och Habermas är läsvärda.

15-, 16- och 1700-tals filosoferna kan man skita i, imho. :angel: Och Kant (och de flesta av 1800-talstyskarna) är så frukansvärt tekniska och långdragna att det blir fånigt, ignorera dem är mitt tips. De någorlunda moderna (plus Platon) är bättre.

Jag ska erkänna att inte heller jag är världen stjärna på filosofi, jag har haft med tegelstenen jag rekommenderade som kurslitteratur i kurser som just inte varit ren filosofi. Som littvetare så tycker jag dock om att läsa litteraturanalyser med filosofin som utgångspunkt och är därmed intresserad av att läsa mer av Foucault och Derrida, speciellt den förstnämnda. Har bara läst utdrag i olika kompendium, men vilka verk ska jag börja med? Hjälp! :D

Och till TS. Ja, som AVB säger, Platon är lättläst, ge dig på honom! Och Så talade Zarathustra är inte sååå svår som hon säger, jag är inte speciellt smart, men jag plöjde igenom den där när jag var en pretentiös svart-och-svår fjortonåring utan bekymmer ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
774
Senast: SaraXX
·
Hemmet Jag och en vän var ute och promenad tidigare i veckan och vi kom in på ämnet städning. Hon säger då att hon upplever att äldre...
2
Svar
22
· Visningar
1 688
Senast: Raderad medlem 68338
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 919
Senast: Mabuse
·
Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 090
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar