Fick katalogen till åringsauktionen idag!

Sv: Fick katalogen till åringsauktionen idag!

toughcookie skrev:
Jag kan hålla med om Monrowia men dom andra har i mitt tycke för svagt möderne.
Hur vet man det? :confused:
Valde nr 6 för hon har Northern Dancer, Moderne och Hyperbole i släkten.
Valde nr 29 för hon har Funambule som far.
Valde nr 42 för jag har alltid varit förtjust i hennes mormors mor.

toughcookie skrev:
Nr50
Nr42
Nr49
Nr59
och så får prinsen(68) vara sist, snälla någon snäll buke människa, köp honom så jag vet att han får det bra *please*

Nr 50 faller då Diaghlyphard är far, likaså 59. 49 och 68 har jag markerat som värd att titta på (för Northern Dancers skull) och 42 kanske vi kan köpa tillsammans. :love: :D
Önskar att jag kunde köpa 68 så du blev lugn, men just nu har jag knappt råd att föda min kanin. :crazy:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:

Jag skall göra mitt bästa att hålla reda på det! Detta är min första auktion, så jag törs inte lova för mycket. :crazy:
Men jag gör en liten notering i katalogen. :)

shady skrev:
åringar till salu på auktionen där mödrarna heter Real Beauty och Might b a lady?

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt Shady! Min dator måste ha fått krupp, för den hittade ingen Real Beauty, men nu när jag läser katalogen hittar jag henne! :crazy: :o

Hennes avkomma heter Might Excite och jag håller koll på henne också.

Jag bedömmer ju hästarna som framtida galoppörer och då tycker jag att dom mödrarna antingen har gjort för lite själva (ingen garanti, titta på Cinnamon som inte lämnat nått fast hon var en stjärna själv!!). eller så har dom för dåliga avkommemeriter i dom första leden.
Jag har i mitt "urval" inte alls kollat vilka hingstar dom är efter, det har bara slumpat sig så att det blivit mkt Diaghliphard och för mig är det helt ok. Har haft VÄLDIGT många trevliga hästar efter honom.
Sen brukar jag gallra lite bland uppfödarna också, man vet ju på ett ungefär hur hästar från olika ställen har haft det som föl..........

Orkar du lära mig lite om detta då? :bow: Om jag bjuder på fika någon dag... :d Jag vill ju syssla med uppfödning någon gång i framtiden och då måste jag ju kunna sådana här saker. :angel: För att inte tala om exteriörer. :crazy:

Har hört att Diaglyphard ger "tossiga" avkommor, därav min avoga inställning till honom. Men du kollar mest på vad mammorna gjort och gett? Vad är minsta möjliga för att raka mödernelinjen skall vara okej?

Jag har kikat lite mer i katalogen och de mest intressanta anser jag nu vara 3, 5, 9, 36-38, 42, 49, 62, 65, 66, 69-71. Kommentar?

Har bara snabbkollat och med risk för att bli personlig då jag är involverad i flera av hästarna du nämner.
Nr3 tycker jag ser intressant ut, är själv inte förtjust i Duty Time men ser dagligen storebror Malone som jag är mkt imponerad av.

Nr5 är härsatammningsmässigt OK men jag har ridit mamman väldigt mkt och kan ju avslöja att hon aldrig kallades annat än MAD. Och hon gjorde skäl för namnet!!

Nr9 har en ok mamma som inte än visat att hon duger i aveln. Jag är barnsligt förtjust i Malvernico eftersom jag har ridit honom nästan ett år när han kom från irland. Tyvärr har han varit en besvikelse i aveln.........

Nr36 har ju en väldig trevlig rad på mormorsmors sida även om mamman varit svag. Värd att kika på.

Nr37 är inte jätteimponerande på mödernet och inte nått som jag skulle vara intresserad av.

Nr 38 har en helt ok mamma som visat att hon kan lämna bra avkomma. sen är ju stammen bakom det ganska blek (prestationsmässigt alltså)

Nr42 tycker jag på pappret är en av höjdarna på auktionen. mamma som presterat och DESSUTOM lämnat en stjärna och flera hyggliga avkommor. Och i andra och tredje led så är det ännu bättre!!!!

Nr49 har en (i skandinaviska mått mätt) mkt bra andra och tredje mor. Dessutom har mamman presterat själv....

Nr62 är ok, men jag skulle inte ha valt den själv. vet för lite om pappan och mamman är inte bra nog för att väga upp det

Nr65 är för svag tycker jag

Nr66 är inte heller intressant för mig

Nr69 har ett ok möderne, känner mamman väl. En underbar individ som alltid gjorde sitt bästa men det räckte tyvärr inte hela vägen. Kan bero på att hon som föl var med om en olycka, hon var aldrig riktigt frisk i kroppen efter det. Däremot tycker jag att tvååringen undan det stoet ser ut som ett förvuxet gotlandsruss men trav som en shettlands ponny!!! Skulle inte köpa denna åring till mig själv men den har fin härstammning att avla vidare på.....

Nr71 har en intressant pappa och mamman är jättefin men jag har ridit mamma, mormor och ridit in fem av hästarna som står med i närmsta släkten. Åtminstonde tre av dom har varit SUPER hästar i träning men inte presterat i löp. En åring som jag definitivt hade hållit högt om det var en hingst.......

Jisses, det blev långt det här men håll i minnet att detta fortfarande är mina högst personliga åsikter. Jag är inte på nått sätt någon expert på detta, det är bara kul att diskutera och byta ideer.

Sen är det ju så att en individ som är "svag" på pappret kan vara en stjärna "live" och tvärt om!!!

Tack vad snäll du är. Om dom andra kommer kanske dom har lust att hjälpa dig.

Jag ska oxå dit. Men bara titta... om det inte är någon jättetrevlig häst som blir jättebillig (drömma går ju :angel: ).

Vore jag er som går i hästköpar tankar skulle jag kolla in det stoet undan Real Beauty. Hon har lämnat mkt bra avkommor med olika hingstar, men framförallt med Bold Irish.

Träff eller ej?

Jag dyker i alla fall upp i morgon, kom gärna och säg hej! Jag har ingen aning om vad jag skall ha på mig, men jag vet att jag skall ha min beige SHV-keps! :)

Tanken var att sambons kusin skulle hänga med, men hon hoppade av. :( Hon hade tänkt att köpa ett sto efter Diligo, men eftersom det inte fanns någon sådan till salu så blir jag alldeles ensam. :cry:

Sv: Träff eller ej?

Jag kommer vara där, vet ej riktigt när bara. Har PM:at mitt telefon nr till dig.
Om någon annan har lust att säga hej så kommer jag förmodligen ha en röd jacka med orange text "stall MM" på ryggen........

SHADY!!! Aspartam bad mig hålla kollen på "might be" hästarna, tänkte bara tala om att båda var strukna............

Finns resultatet från auktionen någonstans???? Ville veta hur det gick för Colette.. den var jag lite intresserad av..

Kolla på Täbys hemsida där finns dom.

Ah!

Oj.. Colette gick för 70.000... Tydligen inte bara jag som var intresserad av henne.. hehe.. Det hade jag ändå inte haft råd med, så det var ju skönt att hon inte gick för 5000 eller ngt för då hade jag ångrat att jag inte åkte dit.. :angel:

Eller ja.. nu såg jag att de dessutom ropade henne åter.. Hmm..

Precis som med "min" Monrowia... :love: Henne ropade de åter för 170 000 kr. :crazy: Fast jag får väl köpa henne när hon skall in i avelsboxen istället. ;)

Förresten, det står ju att Might Be Destiny såldes för 15 000 kr till Danmark... Så då var inte den pållen struken ändå? :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka