Sv: Fibromyalgi ndersökning....
Jag har tre hästar:
Sto 21 år, dräktig. Rids ej...
Sto 2år, rids givetvis inte.
Val 20 år, motioneras och tävlas småklasser i dressyr.
Ridning och träning för mig är till 80 % av gångerna sjukgymnastik. Ridning för mig handlar periodvis om att hålla sig kvar. Ridning rekomenderas av Fibro-läkare.
Känner en mkt snäll kille, son till storbonde i trakten. Kommer varje vecka med en bal hösilage hem till mig.
En snäll sambo som inhandlar Krafft på vägen hem från jobbet.
En bästa vän som kommer med sågspån i lösvikt i sin grävskopa, lastar in i en tom box så det inte ska bli så tungt. Mockar ut mina bäddar ett par ggr varje vinter i samma grävskopa.
Jag har bädd för då blir det inte så mkt mockning varje dag.
Min hund: Motioneras oftast när jag rider min gamla gentleman. Tränas i lydnad och spår, ganska lugna moment tycker jag.
Skillnaden mellan jobb och hemma är att när tröttheten och värken kommer så kan man vila. Det kan man inte på jobbet.
Skulle kunna förklara min värk så här:
-Föreställ dig att du har influensa, 40 graders feber och har spytt upp alla dina tarmar....så trött kan du helt plötsligt bli.
-Föreställ dig förkylningsinfluensa, så ont i leder och muskulatur att det gör ont när du vänder dig i sängen. Att det gör ont bara någon petar på dig. Så är det ofta.
-Föreställ dig att du kört i grepen i en hästskit, du lyfter och lyfter men ingenting händer, av ren utmattning.
-Föreställ dig att vakna på morgonen, med så mkt värk att du överväger att kissa på dig för att det gör såååå ont att röra sig.
-Föreställ dig att du inte ens gått upp överhuvudtaget om inte din hund slickat dig i aniktet och sagt:
Jag vill inte kissa inne och hästarna är hungriga.....
Mina djur får mig att må bra, ger mig glädje och en mening med livet. Jag jobbar så gott det går upp till halvtid, MEN jag har en MKT förstående arbetsgivare och underbara arbetskamrater. Ett familjeföretag som min morbror äger, inte så hemskt många har den möjligheten.
Detta må låta pessimistiskt och bittert. Men det du ifrågasätter är det vi möter VARENDA
gång vi söker läkarvård och hjälp. Och om detta låter gnälligt så skulle du veta hur många ggr jag fått kramp i fingrarna och armen av att skriva detta inlägg.
Hur kan någon tro att detta är en bekvämlighets sjukdom?
Mvh Hera, flera års värk och ca tre års utredningar och framförallt fattigdom. Som vänder på varje krona för att kunna behålla sina älskade djur