Fibrer i grovfoder?

J

Johanna

Nyregistrerad här efter att ha snurrat runt ett tag;)

HAr precis fått analysen på årets hö. 2:a skörd. Jag är otroligt nöjd med värdena, kvot på 8.5 (passar perfekt då jag har dräktiga och även unghästar). Mineralerna i bra balans.
Men - höt är i strukturen som betesgräs. Dvs väldigt tunt "grässtråigt" utan några större inslag av baljväxter (vad jag kan se). Bonden var tveksam till att slå, då det var så kort, och timotej och annat inte växt till sig.
Men som sagt- värderna passar mina hästar perfekt!

Men - hur är det med fibrer i ett sådanthär pass fint hö? Det framgår ju inte av analysen..
Hur vet jag att mina hästar får tillräckligt med fibrer av detta hö? Alla förutom 2 st shettisar, har fri tillgång på höt, och allas bollar är fasta och fina.

Hur märker man fiberbrist kort och gott? Hur vet jag att jag bör komplettera med mer fibrer?

Mvh Johanna

Sv: Fibrer i grovfoder?

Men - hur är det med fibrer i ett sådanthär pass fint hö? Det framgår ju inte av analysen..
Hur vet jag att mina hästar får tillräckligt med fibrer av detta hö? Alla förutom 2 st shettisar, har fri tillgång på höt, och allas bollar är fasta och fina.

Du har säkert ett värde på NDF i din höanalys. NDF är en fiberfraktion som innehåller hemicellulosa, cellulosa och lignin. Hemicellulosa och cellulosa är strukturella kolhydrater som bryts ner och fermenteras av mikroorganismerna i hästens grovtarm. Lignin är ingen kolhydrat och kan inte brytas ner av mikroorganismerna utan hamnar i träcken.

Andelen NDF i ett grovfoder brukar ligga på 55 – 60%. I ett tidigt slaget hö som ditt kan värdet t.o.m. ligga under 50%. I ett sent slaget hö kan NDF ligga upp mot 70%.

Vad som är lämpligt variera från häst till häst. Tävlingshästar behöver en stor andel “snabba kolhydrater” medan icke aktiva hästar oftast mår bättre av långsamt verkande kolhydrater, dvs. fibrer. Är fiberandelen i grovfodret låg så är andelen lättlösliga kolhydrater vanligtvis högre. Känsliga hästar kan få problem med en hög andel lättlösliga kolhydrater.

Omfattar din analys WSC eller socker?

Med andra ord vill jag som har islandshästar som mest pryder min hage ha hög andel NDF?

Och de hästar som inte "tål" ensilage, kanske har fått ett foder med för låg andel... Det tycker jag låter rimligare än att de faktiskt inte skulle tåla ensilage :idea:

Men vad tänkte du på med WSC? Berätta, jag vill gärna lära mig mer!

Baljväxter brukar det väl inte vara i hö till hästar? Iaf har det aldrig varit mer än ytterst marginellt med klöver i det foder vi använt och lucerna har jag nog aldrig sett ens... Det kanske beror på odlingszon?

Men när vi har fått vad jag kallar "tunnstråigt" hö så har det varit mycket typ vitgröe i, de stråna är ju tunna och det är inte mycket blad. Är det så du menar?

Med andra ord vill jag som har islandshästar som mest pryder min hage ha hög andel NDF?

Problemet med en hög andel NDF är att en fraktion som kallas för ADF då också kan vara hög. ADF innehåller cellulosa och lignin. ADF är således en delmängd av NDF. Cellulosa är en fraktion som mikroorganismerna i grovtarmen har svårt att fermentera och lignin kan de inte fermentera alls. Hästen kan därför inte utnyttja så mycket av den näring som finns i denna fraktion.

Svenska analysföretag anger inte ADF i sina analyser så man vet inte hur stor andel av NDF som innehåller cellulosa och lignin (ADF-fraktionen).

Och de hästar som inte "tål" ensilage, kanske har fått ett foder med för låg andel... Det tycker jag låter rimligare än att de faktiskt inte skulle tåla ensilage :idea:

Tänker du på hästar som blir lösa i magen? Det är inte alls säkert att ett fiberrikt grovfoder hjälper mot lös avföring. Enligt min erfarenhet kan det vara tvärtom!

Men vad tänkte du på med WSC? Berätta, jag vill gärna lära mig mer!

WSC är vattenlösliga kolhydrater, dvs. i princip socker och fruktan.

I princip så ska summan av råprotein, NDF, WSC, stärkelse, fett och aska vara lika med 100% om man tar TS-värdena, dvs. när vatteninnehållet är borträknat. Om fiberinnehållet, dvs. NDF är lågt så är summan av de övriga fraktionerna högre än normalt. Stärkelse, fett och aska varierar inte så mycket mellan olika grovfoder så antingen är proteinhalten eller WSC-halten hög (ofta är båda höga).

Men varför frågade du om WSC? Var det ifall analysen inte angav NDF, för proteinet måste ju vara med?

När du skrev "känsliga hästar" så tolkade jag det som de som blir dåliga i magen, men det var kanske fel... I vilka fall kan fiberrikt foder ge lös mage? Det klassiska är ju dels på våren, då det späda gräset spirar - då brukar pålle med jämna mellanrum söka upp det gamla gula gräset att blanda med - och på hösten då man börjar med ensilage igen och då är iaf min erfarenhet att det hjälper med något grövre foder.

Jag är lite kär i dig SpaderÄss! Man lär sig alltid en massa saker av dig!
Kan man prenumerera på dina inlägg?? ;-)

Du har säkert ett värde på NDF i din höanalys. NDF är en fiberfraktion som innehåller hemicellulosa, cellulosa och lignin. Hemicellulosa och cellulosa är strukturella kolhydrater som bryts ner och fermenteras av mikroorganismerna i hästens grovtarm. Lignin är ingen kolhydrat och kan inte brytas ner av mikroorganismerna utan hamnar i träcken.

Andelen NDF i ett grovfoder brukar ligga på 55 – 60%. I ett tidigt slaget hö som ditt kan värdet t.o.m. ligga under 50%. I ett sent slaget hö kan NDF ligga upp mot 70%.

Vad som är lämpligt variera från häst till häst. Tävlingshästar behöver en stor andel “snabba kolhydrater” medan icke aktiva hästar oftast mår bättre av långsamt verkande kolhydrater, dvs. fibrer. Är fiberandelen i grovfodret låg så är andelen lättlösliga kolhydrater vanligtvis högre. Känsliga hästar kan få problem med en hög andel lättlösliga kolhydrater.

Omfattar din analys WSC eller socker?

Tusen tack för ditt svar!
NDF står det 471 g/kg ts, alltså betyder det 47,1% ?
Mina hästar är inga aktiva tävlingshästar, och alla verkar må bra, bör jag ändå tillsätta mer fibrer?
Hur lågt kan NDF ligga på utan att ha negativa konsekvenser?
Vad BLIR konsekvenserna av ett för lågt intag av fibrer?

Intressant detta, jag har aldrig reflekterat över vad NDF står för, trots att jag har analyserat sista 12 åren;)
Min analys omfattar socker (Analycen)

Tusen tack:bow:

Baljväxter brukar det väl inte vara i hö till hästar? Iaf har det aldrig varit mer än ytterst marginellt med klöver i det foder vi använt och lucerna har jag nog aldrig sett ens... Det kanske beror på odlingszon?

Men när vi har fått vad jag kallar "tunnstråigt" hö så har det varit mycket typ vitgröe i, de stråna är ju tunna och det är inte mycket blad. Är det så du menar?

Ja, det är det jag menar:)
Med baljväxter tänker jag på i första hand klöver, sen vet jag inte om det finns annat "smått och gott" i också som jag inte ser i baljväxtväg:D
Brukar inte ha mycket klöver i, men lite granna.

NDF står det 471 g/kg ts, alltså betyder det 47,1% ?

Ja, 47,1%.

Mina hästar är inga aktiva tävlingshästar, och alla verkar må bra, bör jag ändå tillsätta mer fibrer?

Nej, det tror jag egentligen inte att du normalt behöver göra eftersom dina hästar har fri tillgång. Det hade kunnat vara ett problem om du endast hade fodrat två eller tre gånger per dag som många gör. Att ge ett grovfoder med lite fibrer är i princip som att ge små givor grovfoder och stora givor kraftfoder. Det ger snabb energi men mikroorganismerna i hästens grovtarm har inget att bearbeta vilket bl.a. kan ge upphov till magsår. Ditt grovfoder hade passat bättre till en tävlingshäst som behöver snabba kolhydrater. Du får hålla koll på dina hästar och får du problem så kanske du kan komplettera foderstaten med lite fiberrikt hö.

Hur lågt kan NDF ligga på utan att ha negativa konsekvenser?

Svårt att säga. Det är så många faktorer som inverkar. Helst bör nog NDF normalt inte understiga ca. 50%. Hästen har utvecklats som en grovtarmsjäsare dvs. den är utvecklad för att kunna utvinna energi från de kortkedjiga fettsyror (VFA) som mikroorganismerna i hästens grovtarm producerar. Kommer du ner på en fiberandel på runt 15 - 20% så fungerar hästens tarmsystem i princip som en människas, dvs. grovtarmen utnyttjas i princip inte.

Vad BLIR konsekvenserna av ett för lågt intag av fibrer?

Dålig mikroflora i hästens grovtarm och risk för magsår. Dina hästar riskerar också att bli överviktiga med fri tillgång på detta hö. Den energi som hästar kan utvinna och utnyttja i ett foder kallas för netto energi och är inte samma sak som omsättbar energi. Ett fibrerrikt hö ger upphov till mer värmeförluster. Detta är normalt sett en nackdel eftersom energiutvinningen är sämre men ett för effektivt energiutnyttjande kan vara ett problem för lättfödda hästar. Hästar kan också behöva det extra värmetillskott som ett fiberrikt grovfoder ger vintertid när det är riktigt kallt.

Min analys omfattar socker (Analycen)

Det Analycen kallar för socker är inte socker utan WSC, dvs. socker + fruktan. Vad är WSC-värdet (sockervärdet) och vad är energivärdet?

Hästen har inga enzymer som kan bryta ner fruktan. Fruktan bryts därför ner och fermenteras i hästens grovtarm. Fruktan kan därför räknas som en fiberfraktion. Tyvärr så vet du inte hur mycket av WSC-värdet som är socker och hur mycket som är fruktan.

Det Analycen kallar för socker är inte socker utan WSC, dvs. socker + fruktan.

Här blev det fel i hastigheten. Analycen heter numera Eurofins. Jag tänkte på ett annat analysföretag (Agrilab).

Eftersom denna fråga ständigt dyker upp så ringde jag den ansvarige på Eurofins och frågade om deras sockeranalys. Eurofins kalibrerar sin NIR-analys mot Ekelunds metod. Detta är en gammal metod för att analysera socker. Hur noggrann den är vet jag inte men enligt Cecilia Müller på SLU är metoden “väldigt ospecifik”. Man får förmoda att metoden inte är helt tillförlitlig och dessutom görs inte denna kemiska analys utan en NIR-analys som kalibreras mot Ekelunds metod vilket gör att fler felkällor tillkommer.

Det är i alla fall en metod för att bestämma sockerhalten i ett foder och inte WSC. Eurofins sockeranalys är i alla fall mer korrekt än den som Agrilab gör. WSC som Agrilab kalibrerar emot är inget mått på sockerhalten i ett foder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka