fibrer, fullkorn och salt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

Sonen älskar att tugga på en brödbit till lunch och middag (givetvis utöver riktig mat). Han är bara 9månader och ska således inte äta salt, finns det överhuvudtaget saltfria bröd idag ( om jag inte bakar själv förståss..)?

Sedan minns jag också att så små barn behöver inte så mycket av, ja vad var det nu fibrer eller fullkorn?

Bra brödrek. till en så liten kotte önskas m.a.o.

Ps. han är allergisk mot mjölkprotein.
 
Sv: fibrer, fullkorn och salt?

Blixtra skrev:
Sonen älskar att tugga på en brödbit till lunch och middag (givetvis utöver riktig mat). Han är bara 9månader och ska således inte äta salt, finns det överhuvudtaget saltfria bröd idag ( om jag inte bakar själv förståss..)?

Sedan minns jag också att så små barn behöver inte så mycket av, ja vad var det nu fibrer eller fullkorn?

Bra brödrek. till en så liten kotte önskas m.a.o.

Ps. han är allergisk mot mjölkprotein.
Att jaga saltfritt bröd tycker jag bara är lite överdrivet, däremot kan man ge tusan i att salta barnens mat. Det räcker långt.

Varför inte köpa ett vanligt ljust bröd utan mjölkprotein? Det står på baksidan vad det innehåller
 
Sv: fibrer, fullkorn och salt?

Enya skrev:
Varför inte köpa ett vanligt ljust bröd utan mjölkprotein? Det står på baksidan vad det innehåller
Fast detta var bara svar på halva frågan ;) ! Men det ä rprecis vad jag gör nu, sedan var det där med fibrer/fullkorn då..
 
Sv: fibrer, fullkorn och salt?

Blixtra skrev:
Fast detta var bara svar på halva frågan ;) ! Men det ä rprecis vad jag gör nu, sedan var det där med fibrer/fullkorn då..
Det kan jag inte svara på då jag faktiskt aldrig har hört det:D Visst kanskem an itne ska köpa det riktig grova brödet med enbart fiber och fullkorn, men jag kan inte trot att de ljusaste skulle vara så nyttiga egentligne. Jag har gett mina barn det jag äter och tidigare var det sällan ett grovbröd då maken inte åt det:angel: Nu är det nästan alltid grovt dock, men yngsta sonen har ju nyss fyllt 3 år så det hjälpr ju inte dig.:)
 
Sv: fibrer, fullkorn och salt?

Alltså hur grovt bröd de klarar läser du ju av på det som kommer ut i andra ändan:rofl: Min 10 mån son har i 1-2 mån nu ätit de mesta vi äter, vi saltar maten men bara lite. Från 8 mån var ju barnmatsburkarna lite saltade förr och min son äter inte smaklös mat.
 
Sv: fibrer, fullkorn och salt?

Enligt "min" bvc-sköterska kan man ge salt efter 6 månader.
Jag har läst 1 år innan.
Men salt i bröd tror jag inte spelar så stor roll.
Vanligt vitt rostbröd tex borde ju funka.
Eller nåt annat vitt bröd.
Fullkorn ska man vara lite försiktig med.
Har tom hört att fullkornsvällingen inte är så bra att ge barn under året.
 
Sv: fibrer, fullkorn och salt?

Jag har hört att innan de är året gamla ska man vara försiktig att ge dem alltför fiberrikt bröd. Vanligt rostbröd med bortskuren kant rekommenderas. Jag provade ge mina barn mörkt fullkornsbröd när de var kring 10 månader och de sket som besatta. Så det var bara att gå tillbaka till "vitt" bröd igen, de får dock macka rätt sällan.
 
Sv: fibrer, fullkorn och salt?

Enligt vår BVC ska man undvika salt helt i 6 mån och vara försiktig med det hela första året.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp