Fiberrikt foder???

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Har problem med magen på min lilla polle :( han är jättelös och har varit hela hösten... Det är för att ensilaget vi har i stallet är för "bra" för dom mindre hästarna.. Har fått analys på det och en foderstat uträknad.... dom sa att han behövde mer fiber i fodret men inte mer protein eller energi.. Någon som har något förslag på vad jag kan ge för att få ordning påmagen igen??:bow:

Sv: Fiberrikt foder???

ja.. det är ju det som är det andra problemet.. han är allergisk mot mögelsporrer och får inte äta varken hö eller halm...

Vad händer om han äter hö eller halm?

Mvh
Lotten

man kan prova proquo det är ensilerad havre vet av några hästar med lös mage som blivit bra det finns några återförsäljare i sverige och det kommer ifrån skåne trakten svenska landslaget i hopp eller dressyr använde det vid någon stor tävling utomlands för något år sedan;)

Prova ta bort ett kg silage och ge 1 kg lusernhack/lusernmix i stället. Som torrare hösilage ungefär.
Du kan också ge lite linfröpellets, kan balansera upp magen en del.
Krafft har ett pulver som heter Mag-Tarm, som balanserar upp magen det med.
Betfor är iofs ganska blött men ger även extra fibrer.

Du skulle inte kunna få tag i något riktigt fint, välbärgat och vällagrat hö, och ge ett par kg uppblandat med ensilage? Eller det kanske inte går det heller?

Du har helt rätt i att hästar med damm/mögelallergier inte ska varesig äta eller stå på halm i boxen. Halm avger i princip alltid någon form av damm eller sporer hur fin den än ser ut att vara. Skakar du upp en halmbal i boxen, och solen silar in genom fönstret, ser du antagligen ett litet moln av "småskräp" dansa runt ett bra tag efteråt.

han är inte "vanlig" dammallergiker utan det sätter sig i huden... Det svullnar upp stora bulor (som en abugini ungefär) som huden liksom skrynklar ihop sig på och så vätskar dom sig.. skit äckligt och han har jätte ont.. han får reaktion bara han får i sig en liten tuss halm så han är jättekänslig..

Om jag byter lite av hösilaget mot lusern, blir det inte mer protein då?

Finns en del betfiber produkter utan tillsatt socker som har bra effekt på magen hos hästar som får för lite fiber. Själv använder jag Speedi Beat men det finns fler.
Här är en länk till min återförsäljare http://www.caseyfoder.com/

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
781
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 277
Senast: Bison
·
Hundhälsa Min rottistant på snart10 år och ca 30 kilo äter idag Pure Natural grain free med lamm och mår bra på det, väldigt blank i pälsen, har...
Svar
11
· Visningar
991
Senast: Red_Chili
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka