Fibergröt till gammal ponny?

Winni

Trådstartare
Min gamla ponny, har svårt att tugga höet just nu. Har fått en tid på SLU om 3 veckor. Men han måste ju få i sig något innan dess för han börjar tunna ur. Har hört folk som gett sina gamlingar, även utan tänder en slags gröt som de han klara sig bra på. För mig handlar det om att föda honom och att håla magen i skick innan vet. tiden.

Han får Lucern hackat strå (som han inte kan äta så mycket av som han borde) och så har jag i lite Videbäck Hästkraft extra, för att han älskar smaken. Så får han 3 dl betfor 1 gång per dag. Men vad är det som kan ingå i en fiberik lättäten liknande gröt som inte är för kraftigt för en ponny? Tänker på fångrisken.

Sv: Fibergröt till gammal ponny?

Byt ut hacket mot pellets istället. Det ska ligga och svälla ngn timma. Det blir en gröt och motsvara hacket. Du kan även blanda i betfor m.m. i samma gröt.
Blötlägg med varmt vatten, då sväller pelletsen snabbare.

blanda betfor, lusernpellets och olja med riktigt varmt vatten, använd MKT vatten. låt stå ca 10 minuter och rör om flera ggr.

Hur mycket kan jag ge av det då och hur många gånger per dag? Är det olivolja eller någon annan olja som är bäst och hur mycket av det kan jag ge?

Du kan byta ut höt helt mot lucernpellets om ponnyn inte kan tugga höt. Lucern är ju grovfoder.

Du kan ge mycket mer betfor (öka inte för snabbt bara), och du kan även ge kokt linfrö.

min gamla shettis har oxå fått lite problem dom sista veckorna av olika anledningar. nu får hon 1 kg lusernpellets, 1 dl rapsolja och linfrökaka uppblandat i mkt. vatten 2 ggr/dag, hon vill ha det så att hon kan "slaffsa" i sig det. hon får dessutom fri tillgång på finstråigt silage, det har hon lättare för att äta.

Jag var ut med 1dl svällt betfor till lunchen och himmel så glad han blev :) Betfor är mums det! Ska sakta öka mängden litegrann och köpa lusernpellets. Hoppas han äter det, en lite kinkig herre men äter han lusern hackat strå när tänderna är hyggliga så måste väl pelletsen gå med. Och så sväller jag pelletsen då. Hoppas allt funkar nu med magen och allt, hönsmamma som man är med djur som börjar bli gamla eller krassliga på annat sätt.

du kan ge så mkt han vill ha. men öka gradvis! betfor väger nästan ingenting torrt, så du kan lugnt ge några lite.

om du är rädd för fång så kan du hälla av sockervattnet innan du blandar det med lusernet. alla oljor går bra!

vad är det för ponny och hur gammal är han :)

min shettis är 37 i år, men nu "sjunger det" på sista versen :(

den lusern pellets hon föredrar är kvarnbyfoder, villket är bra för den har mer protein/kg än övriga vi prövat. den är dessutom melassfri :D det måste vara helt uppblöt till riktig "gröt" är det hårda bitar kvar i eller om det blir "mjöligt" ratar hon den :crazy: en riktig "finsmakare" som vet hur hon vill ha det ;)

lycka till med din ponny ;)

vad är det för ponny och hur gammal är han :)

min shettis är 37 i år, men nu "sjunger det" på sista versen :(

den lusern pellets hon föredrar är kvarnbyfoder, villket är bra för den har mer protein/kg än övriga vi prövat. den är dessutom melassfri :D det måste vara helt uppblöt till riktig "gröt" är det hårda bitar kvar i eller om det blir "mjöligt" ratar hon den :crazy: en riktig "finsmakare" som vet hur hon vill ha det ;)

lycka till med din ponny ;)

Oj där ligger min Welshponny ilä med sina 28 år. Åkte iväg till Granngården i går kväll och köpte Kraft lusernpellets. Svällde det till en lite blaskig gröt, men blandade det inte med betfor eftersom jag inte viste om han skulle äta lusernet. Men några bekymmer behövde jag inte ha, han kastade sig över gröten. Bjöd på lite Lusern hackat strå också, men nej tack inte ens det goda kraftfodret passade längre. I morse fick han lite betfor (har ökat på mängde lite och ska fortsätta sakta med det) med ordentligt svällt lusernpellets och kan slickade formligen rent i krubban. I hagen gav jag honom det hackade strået, men han passerade bara förbi med en blick på maten. Men han kan äta lite hö ändå och det är jag glad för.

Hoppas min gamling knallar på några år till, de är så mysiga och kloka kloka med åldern tycker jag. Och några andra fel har han inte förutom tänderna då.

Tackar för lyckönskningarna!

Lika delar (kilovis är ok) betfor och lucernpellets. Häll i olja och vitaminer, kli om du vill. Funkar kanon på gamlingar med dåliga tänder och håller kistan igång.

Tänk bara på att Kraffts lucernpellets innehåller inte så mkt protein. gissar på att Kraffts lucernpellts innehåller ca 80 g smrp/kg mot Kvarnbyfoders 150 g/kg foder.

Ja var ute o fixade en ny foderstat till en gammal häst med glattbett (djurskyddsfall men inte avlivningsfall)hästen ökade 10% i kroppsvikt på 2 mån, basen var lusernpellets med tillskott av ca 2 kg betfor o 1,5 kg kornkross, kommer inte ihåg exakt.
PL

Tänk bara på att Kraffts lucernpellets innehåller inte så mkt protein. gissar på att Kraffts lucernpellts innehåller ca 80 g smrp/kg mot Kvarnbyfoders 150 g/kg foder.

Ja fast det är väl bra för en ponny som hade fångkänning för ca 7-8 år sedan. Är livrädd att få ett allvarligare anfall.

Lika delar (kilovis är ok) betfor och lucernpellets. Häll i olja och vitaminer, kli om du vill. Funkar kanon på gamlingar med dåliga tänder och håller kistan igång.

Man kan alltså ge så pass mycket betfor, lika delar lusernpellets och betfor då? Olja är jag lite osäker på, har aldrig utfodrat med det därför är jag lite rädd :eek: Ska långsamt öka på betforn och lusernet nu till att börja med i alla fall.

Fång och protein hänger väl inte ihop? eller har jag missat något? Men själv klart ska du vänja in långsamt.

Veterinären som jag hade ut när han hade fångkänningar trodde att det kunde bero på för mycket protein. Fast jag har ju numer förstås hört att det ska vara mer sockerhalten i gräs/foder som ligger bakom fång. Men fången tvistar väl de lärda om fortfarande, vad det beror på och så menar jag.

Fast det käns lite tryggare när du säger det, då behöver jag inte vara alltför orolig för proteinet då.

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 078
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 865
Senast: Fille
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 215
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 570
Senast: Smokey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024