Fibergröt till gammal ponny?

Sv: Fibergröt till gammal ponny?

Veterinären som jag hade ut när han hade fångkänningar trodde att det kunde bero på för mycket protein. Fast jag har ju numer förstås hört att det ska vara mer sockerhalten i gräs/foder som ligger bakom fång. Men fången tvistar väl de lärda om fortfarande, vad det beror på och så menar jag.

Fast det käns lite tryggare när du säger det, då behöver jag inte vara alltför orolig för proteinet då.

Det är tyvärr många veterinärer som tror det fortfarande. Vad jag förstår så är forskarna fortfarande inte helst säkra på vad som orsakar fång. Men man tror att en av orsakerna är lättlösliga kolhydrater dvs de som snabbt bryts ner. Att proteinet skulle vara en orsak har man nog gått ifrån. Jag ger min fånghäst lusern för att öka mängden protein.

Jag ger min 30år gamla Islandshäst med senilt glattbett följande att äta.
Och nej han kan inte tugga hö alls längre.
Och ja han är jättefint skick och går i full ridning.

2,4kg lusernpellets uppblött i vatten.
1kg betfor uppblött i vatten
1kg havrekross (kornkross kan han inte äta för det är för hårt)
300g vetekli
3dl rapsolja
1kg Edel Häst Champ (pellets för tävlingshästar)

Detta fördelas på 3 fodringstillfällen.
Får han mera så blir han fet.

Han har också alltid tillgång till ett hösilage av andraskörd.
Det är bara blad och ser ut som hackad gräsmatta.
Av det så tror jag att han får i sig kanske 2kg/dag.

Veterinären som jag hade ut när han hade fångkänningar trodde att det kunde bero på för mycket protein. Fast jag har ju numer förstås hört att det ska vara mer sockerhalten i gräs/foder som ligger bakom fång. Men fången tvistar väl de lärda om fortfarande, vad det beror på och så menar jag.

Fast det käns lite tryggare när du säger det, då behöver jag inte vara alltför orolig för proteinet då.
"förr" misstänkte man att det var proteinet, men genom forskning har man numera kommit fram till att det inte är proteinet som är boven. Däremot brukar protein och sockerhalten följa varandra (när det gäller bete) så därför tog man proteinet som orsak.

Nu när du ger lucernpellets så får du inte glömma att också ge hö som pyssel för hästen. Pellets får ju inte samma fiberlängder som hacket. Även om han bara plockar med höt så kommer det ju ner lite i magen i alla fall. När det gäller olja så brukar man ge rapsolja eller solrosolja. Det är inte säkert att du behöver lägga till olja (enbart energi) syns revbenen på hästen kan den behöva det, tappar den muskler men har hull på magen (revbenen syns inte) så är det protein den behöver. Riktigt så enkelt är det ju inte med gamla hästar men en fingervisning är det i alla fall.

Han har hö i boxen att plocka med och hö i hagen på dagarna, han plockar i det och får i sig lite av det med. När han får tänderna fixade klarar han av att tugga lite i höet, men jag tror att han även senare behöver tillskott av lusern så det ska jag fortsätta med. Han fick lusern hackat strå förr + hö.

Fast betforn har jag vist gett alldeles för lite av. Men han verkar inte "lida" av det, alltid jättebra i magen och så, fast jag håller på att öka mängden nu eftersom ni säger att det behöver ökas.

Sen måste jag vara dum och ställa en fråga, vist mäter ni allt i torr form inte i blöt? Känner moig skitdum att behöva fråga om det :o:o:o men jag börjar få hjärnsläpp av all foderförändring. Jag mäter alltid allting torrt och har alltid gjort det och ska väl också göra det :confused: eller hur! Snacka om att man blivit korkad, början till att bli senildement tror jag :smirk:

Han har hö i boxen att plocka med och hö i hagen på dagarna, han plockar i det och får i sig lite av det med. När han får tänderna fixade klarar han av att tugga lite i höet, men jag tror att han även senare behöver tillskott av lusern så det ska jag fortsätta med. Han fick lusern hackat strå förr + hö.

Fast betforn har jag vist gett alldeles för lite av. Men han verkar inte "lida" av det, alltid jättebra i magen och så, fast jag håller på att öka mängden nu eftersom ni säger att det behöver ökas.

Sen måste jag vara dum och ställa en fråga, vist mäter ni allt i torr form inte i blöt? Känner moig skitdum att behöva fråga om det :o:o:o men jag börjar få hjärnsläpp av all foderförändring. Jag mäter alltid allting torrt och har alltid gjort det och ska väl också göra det :confused: eller hur! Snacka om att man blivit korkad, början till att bli senildement tror jag :smirk:
Japp, torr form ska det vara:D

Ja fast det är väl bra för en ponny som hade fångkänning för ca 7-8 år sedan. Är livrädd att få ett allvarligare anfall.

Det som slår mig är att man tycker att du ska öka betfor mängden. Sedan så påpekas det att det inte är proteinet utan dom snabba kohydratena i gräsets "sockerhalt" som orsakar fång:confused:
Är inte betfor snabba kolhydrater i form av socker??
Det kanske handlar om annan typ av kolhydrater, vad vet jag?! Men det låter lite märkligt i mina öron...

Jag vill inte förvirra dig ännu mer, men jag bara undrar.
Jag skulle ringa till SLUs foder experter och fråga vad dom rekommenderar!

Senast ändrad:

Betfor innehåller mycket av de bra betfibrerna.
Om man inte tror att hästen klarar av så mycket socker så kan man köpa omelassad betfor.
Den klarar dock lagring sämre än den melassade.

Min gamla häst behöver det där sockret för humöret och tarmsmörjningen.

Det som slår mig är att man tycker att du ska öka betfor mängden. Sedan så påpekas det att det inte är proteinet utan dom snabba kohydratena i gräsets "sockerhalt" som orsakar fång:confused:
Är inte betfor snabba kolhydrater i form av socker??
Det kanske handlar om annan typ av kolhydrater, vad vet jag?! Men det låter lite märkligt i mina öron...

Jag vill inte förvirra dig ännu mer, men jag bara undrar.
Jag skulle ringa till SLUs foder experter och fråga vad dom rekommenderar!

Nej nu blir jag rädd :eek: Jag stannar nog med betformängden jag kommit upp till nu och så frågar jag på SLU när jag ska dit om drygt 2 veckor för tandkontroll.

Nej nu blir jag rädd :eek: Jag stannar nog med betformängden jag kommit upp till nu och så frågar jag på SLU när jag ska dit om drygt 2 veckor för tandkontroll.

Jag hade tagit det lugnt om jag var du. Betfor består av fibrer som är bra för mage och tarmar. Det är viktigt om man har en fånghäst att tarmen mår bra. Dessa fibrer är kolhydrater men en helt annan sort än de snabba kolhydraterna som finns i bla gräs.
Sedan har man tillsatt melass till betfor. Det finns betfor utan melass som man kan köpa. Melassen består av snabba kolhydrater men det finns inte så mkt av dem i betfor. Om man vill få bort en del av dem kan man hälla av blötläggningsvattnet.

Jag har gett betfor till min fånghäst varje dag ända sedan hon fick fång för ett och ett halvt år sedan. Jag häller av vattnet.

Jag häller av nästan allt vatten, men han gillar när det är lite slaskigt så lite har han alltid fått. Magen funkar bra, peppar peppar, i alla fall. Lusernpelletsen får han nu nästan 3 kg uppdelat på lika många gånger under dagen. Blandar då i 3-4 dl betfor i "gröten" varje gång och mängden höll jag alltså på att öka på då.

Men jag ska kanske vänta lite med det tills jag kommer in för säkerhetskull. Lusern mängden tänker jag inte öka på som det ser ut nu, för han plockar ju lite i höet också även om han inte får så mycket i sig av det. Och så har han börjat bli lite piggare, gladare och rundare. Inte fet, men han började bli benig under vinterpälsen och såg verkligen skramlig ut och fort ned gick det.

Så tusen tack alla för tipset om uppblött lusenpellets!

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 078
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 865
Senast: Fille
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 215
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 570
Senast: Smokey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024