Sv: Fibergröt till gammal ponny?
Det är tyvärr många veterinärer som tror det fortfarande. Vad jag förstår så är forskarna fortfarande inte helst säkra på vad som orsakar fång. Men man tror att en av orsakerna är lättlösliga kolhydrater dvs de som snabbt bryts ner. Att proteinet skulle vara en orsak har man nog gått ifrån. Jag ger min fånghäst lusern för att öka mängden protein.
Veterinären som jag hade ut när han hade fångkänningar trodde att det kunde bero på för mycket protein. Fast jag har ju numer förstås hört att det ska vara mer sockerhalten i gräs/foder som ligger bakom fång. Men fången tvistar väl de lärda om fortfarande, vad det beror på och så menar jag.
Fast det käns lite tryggare när du säger det, då behöver jag inte vara alltför orolig för proteinet då.
Det är tyvärr många veterinärer som tror det fortfarande. Vad jag förstår så är forskarna fortfarande inte helst säkra på vad som orsakar fång. Men man tror att en av orsakerna är lättlösliga kolhydrater dvs de som snabbt bryts ner. Att proteinet skulle vara en orsak har man nog gått ifrån. Jag ger min fånghäst lusern för att öka mängden protein.