F

Frieser

Har funderingar om detta! Ni som har fodrat eller fodrar eller så.....

Hjälp mig. :confused: Finns det några för o nackdelar? Vad ska jag tänka på? :confused:

Vi har bra hösilage som e analyserat. Men vilket av alla Fibergi sorter ska man ge?

Vi har hästar som går som privathästar- rids o körs normalt. Inga tävlingshästar.

Tacksam för alla svar ni har :bow: :bow:
 
Sv: Fibergi

Den största fördelen med fibergi (anser jag) är att det inte är pelleterat! Mina ponnysar blir glada och livliga på fibergin och inte dumma och stirriga som de blir på betfor/havre-diet. Vilken fibergisort du ger beror på hur mycket tillägg du behöver ge i kombination med ditt hö, så det är bara att sätta sig och räkna. Mina ponnyer får Fibergi låg och dotterns halvblod får Fibergi bas.
//marti - som gett pållarna fibergi de senaste 10 åren
 
Sv: Fibergi

Tycker också om det för att det inte är pelleterat och så är det lite klibbigt i konsistensen så det inte dammar.
Hästarna älskar det och jag tycker att de blir fina i pälsen av det!
 
Sv: Fibergi

Mina pållar bara tokälskar det,, luktar så himla gott. Vilken sort beror ju på vilket behov den enskilda hästen har;-)
 
Sv: Fibergi

Jag tycker Fibergin är lite överskattad. Ok, det är ej i pelletsform och merparten av hästarna tycker om det...men jag tycker det är fruktansvärt dåliga värden i det. Det passar lixom inte in någonstans om man nu inte har mycket bra värden på sitt grovfoder. Lågt protein och högt i energin är det. Jag tänkte testa avelsfodret en gång när fd hästen var dräktig, men det passade ju inte in någonstans pga mitt dåliga hö. Och ändå hade jag inte extremt dåligt värde i höet.
 
Sv: Fibergi

För mig passar det med lägre protein. Då mina pollar eller ja mina shettisar inte får äta för mycket protein.

Men tack för att ni alla har skrivit. Bra o läsa vad ni tycker.
 
Sv: Fibergi

Jag håller med Mynta2
Jag kollade på Fibergi när jag letade foder, men det gick bort direkt pga värdena.
Det finns andra muslifoder som har bättre värden.
 
Sv: Fibergi

Håller med någon som skrev ovan att det är bra just för att det inte är pelleterat. Har använt Fibergi i 6 år och hästarna älskar det..till och från skiftat mellan låg och bas.Men har mest haft bas
 
Sv: Fibergi

Ja visst har shettisar samma näringsbehov men mina får inte äta för mycket protein på grund av tidiagare sjukdom!

Som jag skrev gäller det mina shettisar o inte alla.
 
Sv: Fibergi

Du får gärna tippsa på dom fodrena! Jag hittar nämligen inget annat muslifoder som finns o köpa nära mig!

Vill inte bli ruinerad på kraffts nya dyra foder
 
Sv: Fibergi

Problem med sjukdom tidiagre, så jag måste vara försiiktig med vad jag stoppar i dem.
 
Sv: Fibergi

Så sant så sant!

Fast jag tar ärligt talat efter dom instruktionerna som en av sveriges ledande vetrinärer har gett mig om fång o mat till mina ponnyer.
 
Sv: Fibergi

Frieser skrev:
Så sant så sant!

Fast jag tar ärligt talat efter dom instruktionerna som en av sveriges ledande vetrinärer har gett mig om fång o mat till mina ponnyer.

En liten input..
Hoppas du ger dem en kvot på minst 6, även om en häst inte får äta för mycket protein ska ändå alltid behovet vara tillgodosett samt Smrp/MJ kvoten ligga rätt. Det hoppas jag du vet.

Annars..
Tycker Fibergi har för dåliga värden samt det är för dyrt.
OK om man inte är lusfattig samt har ett bra grovfoder med mkt protein, annars onödigt att köpa det.

Vår ena häst (syrran har honom på foder) får Fibergi för att ägaren vill ha det så, och hon betalar så det är helt ok för mig, men jag skulle inte kunna tänka mig att köpa det om jag fått välja själv.
 
Sv: Fibergi

jo dom får rätt foderstat. Fått hjälp av en på sjukhuset att ta fram rätt mängd åt mina minisar!

klart dom får bra foder.

Alla verkar hanågot emot Fibergi, men ingen skriver om annat muslifoder som är billigare med bättre värden!
 
Sv: Fibergi

Men oftast är ju inte fullfoder det ultimata, menar att man kan gott och väl komponera i hop sitt eget foder som är minst lika bra som ett fullfoder. Det som är fördelen med egenblandat är ju att man kan justrera på en gång om hästen inte fungerar, det går ju inte på ett fullfoder...Det enda jag hade emot Fibergin var ju att värdena var så dåliga, annars har jag inget emot det.
 
Sv: Fibergi

Frieser skrev:
jo dom får rätt foderstat. Fått hjälp av en på sjukhuset att ta fram rätt mängd åt mina minisar!

klart dom får bra foder.

Alla verkar hanågot emot Fibergi, men ingen skriver om annat muslifoder som är billigare med bättre värden!

Ok. Skönt att höra :bow:
Var lite nyfiken bara.

Det finns ju massor med olika muslifoder, Hippo har ju två sorter. Sedan finns det Dodson&Horrel, har för mig att en hel del av deras foder är musli. Där har du ju åtminstone bättre värden än Fibergi.

Annars kan man alltid mixa ihop eget "muslifoder" med havre, kornkross och lite vad man vill ha med. Som att göra egen musli till sig själv ungefär :D
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 451
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
1 982
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 465
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
845
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp