K

kvarngården

För och nackdelar? Själv har jag i stort sett bara hört nackdelar, men efter att ha varit hemma hos en kompis och sett hennes hästar, som bara får fibergi och hö så börjar jag ändra inställning! Otroligt fina i päls och hull! Har knappt sett så glansiga hästar! :) Och dom får bara hö och fibergi. (Vilken variant av fibergi det rörde sig om vet jag inte......)

Så, kom igen! Alla synpunkter mottages tacksamt!!! :D
 
Nackdel: Det är dyrt, men jag tycker det är värt det :)
Fördel: Hästarna tycker det är gott, det är bra för hosthästar, enkelt att fodra med eftersom du bara kan ge det.

Har haft egna hästar på det och vet även en ridskola som gav alla sina hästar det )men bytte för att det blev för dyrt).. Alla de hästarna har varit mycket fina i hull och päls av bara fibergi och hö!
 
Tänk på att det beror på höets värden om du enbart kan ge fibergi. Fibergi har ganska lågt proteininnehåll på alla sina produkter, vilket betyder att ditt hö måste ha en kvot på minst 6 mellan protein och energi, för att det ska stämma.
 
Kompisen sa faktiskt att hon fick ge ganska mycket för att tillgodose hästarnas behov!

Hur dyrt är det då????
 
Hemma kostar en säck bas 149 kr ungefär och det är 25 kg i en sån....
Men det beror ju på vilken sort man ska ha och hur mycket man ska ge
 
Ja, det kan ju bli en del pengar då, speciellt om man får ge mycket av det....Men det kan det ju vara värt om hästen mår bra av det! Jag ska själv ta hö hemma i år och analysera, så får jag se sen hur det blir med kraftfoder!

Ska bygga uteboxar hemma i sommar och tänkte att det kunde vara skönt att slippa blötandet av betforen, som jag får göra inomhus då eftersom jag inte kommer att ha rinnande vatten till hästarna. Räcker gott att ränna med vattenhinkarna! :)
 
Det hjälper inte att ge mer ifall ditt hö har lite protein. Det blir fel balans mellan energi och protein ändå. Proteinbehovet följer energin, inte tvärtom. Om du tycker det är svårt att förstå får du gärna läsa mer på min fodersida. Du hittar adressen i min användarprofil. :)
 
Jag förstår! :D

Har inte bestämt mig för VAD jag ska ge för kraftfoder i höst, ska först får höet analyserat så får man bygga vidare därifrån!

Skulle man nu välja fibergi och man inte får rätt balans´, så får man ju givetvis ge tillskott eller lösa det på andra sätt!

Ska kika in på din fodersida! :)
 
Det är bra för att det är stråfoder och dåligt för att det är mkt socker i det.
Jag är helt inne på att ge hästar krafftfoder i from av strå och då är fibergi ette alternativ och ett annat som jag funderar på är att mixa själv så man får i det som man vill ha, tex lucernhack, soja, havre eller vad man nu vill. Huvudsaken är att aldrig ge bara rent krafftfoder utan alltid tillsammans med stråfoder.
 
Nackdelar: Dyrt.
Kan vara svårt att få tag i beroende på om det finns någon återförsäljare där man bor eller inte.
(det blir ju ännu dyrare om man måste åka långt för att göra själva inköpet).
Fördelar: Bra för hästarnas magar med hackat strå i.
Passar suveränt med hö med höga kvoter och till hästar som får proteinknas av exvis havre.
En del hästar som har svårt att bygga/hålla hull gör det lättare med Fibergi än med andra kraftfodersorter.

Har utfodrat mina araber på Fibergi och känner många distansryttare som också gör det, men då köpte vi inte in hö som hade låga kvoter heller (dvs analys FÖRE köp - inte efter! :bow:).

Jag undrar lite över vilka negativa saker du har hört tidigare? Jag har enbart hört och upplevt positiva saker om man bortser från priset.. tyvärr är det ju inte alltid så lätt att göra just det... :smirk:
 
Hm...jag tyckte det åt gick åt ganska mycket om man ska räkna antal kg/per dag för att hålla hullet på min halvblodshingst trots kanonhö.Om jag minns rätt så åt han 6 kg/dag plus fri tillgång på hö.

Jag kommer inte ihåg vad den sorten hette...med det var ett utav de kraftigaste...för tävlingshästar.
 
jag har fodrat mina med Fibergi bas, hö och betfor ett bra tag och det fungerar utmärkt, spegelblank päls, fint hull och de gillar det!!! Nackdelen är väl priset, framförallt om man bara fodrar med det! Gillar inte pelleterat foder, så fibergi är perfekt, kan rekommenderas!
 
Måste bara lägga mig i lite... :) Är väldigt nyfiken på vad det kostar och för hur många kilon? Hur mycket ska man ge per dag?
 
Ja, typ att det bara innehöll dåliga råvaror och en massa halm som var helt "onödig"....

Har aldrig fäst så stor uppmärksamhet vid det och aldrig intresserat mig för fodret så därför har jag ju liksom inte kollat upp det SJÄLV, utan det är ju hörsägen från andra!

Men så såg jag ju min kompis hästar och dom var verkligen JÄTTEFINA! :)
 
det är ju bättre att man ser vad man fodrar hästen med än att allt är ihopatryckt i pellets.... :angel:

har fodrat med fibergi när jag bara hade 2 hästar, ett riktigt superfoder! vet inte om det var så mycket dyrare än andra fodermärken, t,ex krafft,Red Mills, hippo m,m :)
 
jag betalar 185kr för en 25kg säck elit. det är dyrt :crazy:, men det är värt det i slutändan. :)
 
Några frågor bara: hur mycket ger man per dag då? Hur många säckar blir det i månaden? Är den dyrare än bas?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 102
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 585
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 483
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 841
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp