Fibergi till Shettis

Katur

Trådstartare
Hej! Hur mycket Fibergi kan man ge till en Shetlandsponny innan det är för mycket? Min shettis går ute tillsammans med min Islandshäst på fri tillgång till ensilage. Men nu på slutet har han börjat magra av väldigt mycket så jag vill få upp hullet på honom! Tidigare har han fått 300 gr Fibergi. Funderar även på att täcka honom fastän han har sin björnpäls de gånger det blir väldigt kallt så han spar på sin energi, kan det vara bra? Och ta in honom när det är väldigt dåligt väder. Han var hos tandl. igår och de sa att han hade vågbett vilket inte gör det lättare för honom. Men han ska komma tillbaka till kliniken i år igen så de kan göra lite mer på honom då! Fick även veta att han är ca +28 år istället 20 som de jag köpte honom av sa.

Men det jag vill göra nu är ju att få upp hullet på honom. Han är ganska liten 85 cm hög.

MVH Maria

Sv: Fibergi till Shettis

Problemet med din häst kan vara att den inte kan tillgodogöra sig fibrer från grovfoder så bra längre. Antingen pga att tänderna inte funkar eller att grovtarmen inte kan processa grovfodret så bra längre.

Fibergifoder som innehåller halm är kanske inte det mest effektiva fodret för ponnyn.
Det blir dessutom en rätt stor mängd stärkelse för en så liten häst om den ska föda sig huvudsakligen på fibergi.

Jag skulle ge linfrökaka, betfor och lusern till hästen men låta den ha silaget vid sidan om utan att räkna med det. Dosen i storleksordningen 0,5-1 kg linfrökaka, ¼- ½ kg betfor och 1-2 kg lusernpellets eller hack. Det bör ta 1-2 veckor att nå slutmängden. HH

Tack för ditt svar! Är det Kraffts lusern hackad strå som du menar? Eftersom det blir ganska mycket mat måste man väl dela upp det på flera fodringar? För hack är väl kraftfoder och inte grovfoder :confused: Vet du vart man kan få tag på linfrökaka, har Granngården det? Jag läste på en hemsida att man helst inte skulle ge mera än 1 hg linfrökaka per 100 kg häst, blir det inte skadligt med 0,5 - 1 kg då? Sen med betfor mängden är det uppmätt i torr betfor då?

MVH Maria

Hej Katur!

Lusern räknas som grovfoder och inte kraftfoder. Väljer du att ge lusern pellets bör du blötlägga dem innan då de sväller ganska mycket...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 403
Hästvård Har precis kommit tillbaka från klinik med min halta häst och vi har fått tid för UL nästa vecka. Dock är inte vet säker på riktigt vart...
Svar
1
· Visningar
1 360
Senast: Asa_S
·
G
Foder & Strö Eftersom jag inte kan få ett svar på Islandshästforumet, då tråden anses ligga fel, så försöker jag lägga tråden här och hoppas därmed...
Svar
4
· Visningar
941
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel