fibergi till känslig mage

a-s

Trådstartare
tänkte börja ge min häst lite fibergi eftersom han behöver mer energi. är det nån som har erfarenhet av att ge det till häst med känslig mage? han blir lös i magen av för mycket havre.

Sv: fibergi till känslig mage

Till en känslig mage känns det vettigt att i detalj ta reda på exakt vad hästen reagerar på, och då är det nog bättre att välja foderslag som innehåller så få ingredienser som möjligt.

Eftersom du funderar på just Fibergi så kanske ren halm kompletterat med betfor är ett bra (och mycket billigare!) alternativ? Då har du bara 3 ingredienser inblandade, halm, betfiber och melass.

Melass hade jag personligen aktat mig för med en häst som lätt blir lös i magen. Att han blir lös i magen beror förmodligen på stärkelsen och det är väl en form av socker om jag inte tar helt fel. Går ju i och för sig att blöta upp och hälla av vätskan så blir det inte mycket kvar.

Till en känslig mage känns det vettigt att i detalj ta reda på exakt vad hästen reagerar på, och då är det nog bättre att välja foderslag som innehåller så få ingredienser som möjligt.

Eftersom du funderar på just Fibergi så kanske ren halm kompletterat med betfor är ett bra (och mycket billigare!) alternativ? Då har du bara 3 ingredienser inblandade, halm, betfiber och melass.

Tyvärr går det bort då halm är ganska svårt o få tag på här uppe, om inte annat blir det dyrare i vilket fall som helst :(

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
495
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 908
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur