Fibergi super G

M

majti

Är det någon som har erfarenhet av att fodra med fibergis super G? Har precis införskaffat det och undrar lite över hur mycket havre/betfor som är brukligt att ge upptill?
hälsn. M
 
Men det beror ju på höet värde..fast om du menar bete samt kraftfoder så har jag ingen aning...Ger du nu ? Och hur mycket ? Varför ?
 
Jag fodrar med hösilage, 10,2mj och 76g smb rp per kg ts. Hästen är en 3årig galoppör i löpkondition. Anledningen till att jag bytt energifoder är att mängden man behöver ge av super g är så liten, min häst är lite av en matvägrare. Hon får 250g super g + 2.5kg havre, 0,8kg betfor, 3dl olja samt kalk och mineraler och 8kg hösilage. När jag räknar på denna foderstat så tycker jag att proteinet blir för högt???
Behöver hjälp att få ordning på foderstaten, inte lätt att ha en tunn häst som man får truga i mat samtidigt som hon skall prestera max.
 
Med det hösilaget kommer nog de flesta foderstater att hamna högt i protein. Det behöver du nog inte oroa dig så mycket över.

Det är jobbigt med hästar som äter dåligt. Min medryttarhäst har varit sån också (också fullblod, gick löp som unghäst). Han gillar inte havre sådär jättemycket, utan man måste blanda upp den med något "godare" annars ratar han den.

Det finns ju flera färdigfoder med lite högre energiinnehåll som du kanske kan titta på, t ex Fibergi elit, Hippo champ osv. De flesta märken har någon variant med mkt mj och lite protein.

Kan du få i den mer av silaget så är det ju inte heller fel.

Lycka till!
 
8 kg silage låter väldigt lite. Ju mer silage hästen äter desto mindre kraftfoder kommer du behöva ge.

Öka på silaget så mycket det går.

Vad är det för TS-halt på silaget och hur mycket väger hästen? Äter den någon gräs?

mvh Jessica
 
Ts-halten på hösilaget är 65. Hästen väger ca 490-500kg (är ej helt säker,kan vara ngt mindre) Hon går i gräshage ca 5-6tim/dag oxå. Det går inte att få i henne mer hö, är hon ute en hel dag och betar så orkar hon inte äta sitt kraftfoder alls.
//bekymrad M
 
Men om du vill ha hull och hästen inte orkar äta ev ensilage eller kraftfoder så har du ju alltid olja du kan ge.
 
Ja, då förstår jag att hon inte pillar i sig mer silage. :D

Vet tyvärr inte vad mer man kan göra. Måste vara oerhört jobbigt med en kräsen häst. :crazy:

mvh Jessica
 
Räknade lite snabbt bara utifrån vad du ger nu och vad du skulle kunna ge annat för att få andra mängder (mindre) men med samma energi och proteinmängd.

Det jag kom fram till var om du ersätter havren, betforen och det Super G du ger med två kilo Fibergi Elit eller Krafft Energi samt att du fortsätter ge 3 dl olja så får du samma energi och proteinmängd som med det andra ihop samtidigt som du får betydligt mindre mängder.

Nu vet jag inte om anledningen till att du ger Super G är allt det andra de säger att det ska innehålla och vara bra för eller om det enbart är energimängden du vill åt. Kan du lika gärna vara utan allt det extra (TMG osv) som det sägs innehålla kan du lika gärna gå på mitt förslag.

Om hon "bara" går ute 5-6 tim om dagen borde hon kunna peta i sig mer än 8kg hösilage men det antar jag att du testat. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
877
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 676
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 260
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 136
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp