Fibergi o Horse Hage

Moffsan

Trådstartare
Hej!

Funderar på o gå över till Fibergi o undrar om det skulle fungera ihop med mitt hö och hur mkt han skulle behöva äta av det isf?
Behövs det ges något mer utöver Ensilage, Fibergi o mineraler?

Min häst är ett halvblod som väger 540kg. Ensilagets ungefärliga värden är enligt deras hemsida:

Omsättbar energi (MJ) 8-11,5
Smältbart råprotein (g) 40-80
Smältbarhet (%) 58-63
Kalcium (g) 2,5-4
Fosfor (g) 1,7-2,5
Karotin (mg) 100
Vitamin E (mg) 35
Vitamin B1 (mg) 2,0
Vitamin B2 (mg) 3,2
Vitamin B6 (mg) 6,0
Niacin (mg) 23
Pantotensyra (mg) 21
Folsyra (mg) 0,6
Biotin (mcg) 60
Ungefärlig torrsubstans (%) 55

Tacksam för hjälp!
Mvh Malin
 
Det beror på värdema på det silage du verligen köper, siffrorna du anger ger utrymme för stora variationer. Troligen fungerar det om du välger rätt bibergi. Och med optimala väörden på silaget så behövs ingen Fibergi alls.

Fibergi innehåller förövrigt vitaminer och mineraler och beroende på hur mycket du ger så är det inte alls säkert att de behöver kompleteras.
 
Hej igen!

Ska skicka in ett prov på analys idag så återkommer jag med svaren sen!

Mvh Malin
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 187
Senast: isafore
·
Hundhälsa Om ca. 2 veckor anländer vår nya valp. Och jag längtar ihjäl mig, såklart.;) Men jag funderar fram och tillbaka på fodret. Hos...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 353
Senast: dramatik
·
Övr. Hund Jag får hem min nya familjemedlem om knappt två veckor och funderar över foder. Jag är ju minst sagt jättenöjd med färskfoder till min...
Svar
8
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp