Fibergi Låg

I

Ingrid och Lukas

Hej,

Ni som ger eller har gett Fibergi låg till era hästar vad tycker ni om det och hur har ni doserat? Några för och nackdelar med fodret?

~Ingrid

Sv: Fibergi Låg

Jag har gett Fibergi låg i många år till mina pållar. Mängden beror på höanalys och hur mycket arbete de har presterat. Ibland har det bara handlat om krubbskrammel för att få i dem mineraler etc. Pållarna gillar verkligen fibergin! Ett tips om man har en slö häst är att ge betfor och fibergi låg/bas, då brukar de pigga på sig rätt rejält.

Numera kan de "små" foderhandlarna inte längre ta hem Fibergi låg då de måste beställa minst en halvpall. Oftast har de inte avsättning för så mycket. Iofs så skiljer det inte så mycket mellan låg och bas 1 Mj och 4 gr smbrp så det brukar inte vara några problem att byta.

Fibergi låg innehåller inte så mycket protein, 63 gr smbrp per kilo så är du ute efter mer protein så rekommenderar jag lucern eller proteinpellets.
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
513
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 253
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
991
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
378
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama