Fibergi eller Krafft

Katur

Trådstartare
Hej! Min shettis får förnuvarande fibergi som kraftfoder. Men jag har fått en säck Krafft Grund och nu undrar jag vilket ni tror egentligen passar bäst till min häst?

Han är 20 år och körs ca 4 dgr/ v ca 40 min i lungt tempo. Han börjar få lite problem med tänderna och är något att svår att hålla i hull.

Jag räknade om hans foderstat med krafft och kunde ge samma mängd som fibergin så nu är jag lite velig i om han ska få äta krafft eller fibergi?

Passar ngt av dessa foder bättre till en gammal häst?

MVH Maria

Sv: Fibergi eller Krafft

Det är nog väldigt individuellt. Gamla hästar kan ofta få ett ökat proteinbehov, så att höja Smrp/MJ-kvoten till en gammal häst är nog bra.

Om jag får gissa så skulle jag tro att uppblött Grund är lättare att få i sig än uppblött Fibergi, så jag skulle satsa på Grunden om hästen har svårt att tugga. Annars är det nog sak samma, så länge hästen mår bra.

mvh Jessica

Skulle inte krafft groov passa bättre? Fast är inge vidare på sånt.. Mitt sto på 9 år som arbetas normalt går på grund men det är ju olika vad dom behöver!

Du kan fortsätta ge din shettis fibergi, men det finns ju lite olika sorter...Fibergi låg, bas eller elit...Du kan ge honom bas (det är mera protein i detta än hos låg) och kanske blanda det med betfor??

Svar till Jessica;
Eh..? Här trodde man väl att Fibergi är lättare att tugga än Krafft-produkter? För dom innehåller väl pellets,eller är jag helt ute och cyklar :confused:

Mina hästar (hade då bara stora) åt krafft grund och krafft groov.
Nu har man bara den ena och så har man oxå en shettis. Båda äter fibergi (den större käkar fibergi bas o den mindre fibergi låg).

Men båda har inte nått 20 årsstrecket än, det är en bit dit kvar....

Men nåja....Det beror ju på hur analysen på hö är, om dom passar bra till både krafft o fibergi, så skulle jag nog satsa på fibergi för dom verkar va väldigt smakliga - det är vad mina hästar tycker! - :)
Dom FULLKOMLIGT älskar Fibergi!....

Här är man oxå intresserad av allt foder som äldre hästar behöver...

apropå fibergi, det är ju ett lätt-tuggat kraftfoder?!....
Det är inte pelleterat kraftfoder.

God Fortsättning på er alla bukefalister ;)
/Carro

Carolrita skrev:
Svar till Jessica;
Eh..? Här trodde man väl att Fibergi är lättare att tugga än Krafft-produkter? För dom innehåller väl pellets,eller är jag helt ute och cyklar :confused:

Ja, om man inte blöter det. Pelleterad krafft kan man ju få hur lättflytande man vill, beroende på hur mycket vatten man tillsätter. Med tillräckligt mycket vatten så blir det ju möjligt för hästen att dricka det. ;)

mvh Jessica

Jessica skrev:
Ja, om man inte blöter det. Pelleterad krafft kan man ju få hur lättflytande man vill, beroende på hur mycket vatten man tillsätter. Med tillräckligt mycket vatten så blir det ju möjligt för hästen att dricka det. ;)

mvh Jessica

Aha....Okej, då va det inga problem,då ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett väldigt avsmalnat fullblod på ingång som är så väl tunn i hull som omusklad (mycket) och jag kommer behöva göda upp honom...
Svar
9
· Visningar
1 880
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: fjordtokan
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: lewellyn
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 108
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama