Fibergi eller Hippo Müsli?

Puppan

Trådstartare
Vad är mest prisvärt och vad tycker ni om dessa olika kraftfoder?
Jag har använt Fibergi hittills, men funderar på att gå över till Hippos müsliblandning, främst för att jag lättare får tag på Hippofoder.
Är det ett bra byte, eller?
 
Sv: Fibergi eller Hippo Müsli?

Jag har müslin och är väldigt nöjd med den. Jag tycker den är smidig och smaklig, hästen gillar den väldigt iaf! Det tycker jag är huvudsaken,att hästen gillar vad den får.
 
Sv: Fibergi eller Hippo Müsli?

Fibergis Müsli är ett kompletteringsfoder med massor med tillsatser (ex 2,1 mg selen/kg) hög smrp/Mj-kvot (ca 10) medan Hippos Müsli är ett basfoder med "normal" smrp/Mj-kvot (7,27) och lite mindre selen (0,3 mg/kg).

Man bör, pga den höga selenhalten, inte ge mer än ca 0,5 kg av Fibergin till en normalstorhäst (500-600 kg) och definitivt inte något annat foder eller mineraltillskott med tillsatt selen.

Hippo kan man däremot ge flera kg (ca 4) av utan att selenet skjuter i höjden.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 806
Senast: Twihard
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 415
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 676
Senast: Marvin
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp