Fibergi, bra eller dåligt?

E

ejn

Vad tycker ni?
Är fibergi bra eller dåligt?
Vad kostar det?
Hur mycket fibergi ger ni?

Sv: Fibergi, bra eller dåligt?

Det beror ju på vad du har för häst =)
Jag ger krafft grund, det innehåller ju alla vitaminer.

Jag ger fibergi ihop med korn... Ca 1 kilo fibergi :D
Kommer inte ihåg prislappen

Vet bara ungefär vad det kostar, har funderat på att ge det då jag har hört att det är ett mkt bra foder.

Fibergi Låg 145:-/25 kg
Fibergi Bas 150:-/25 kg
Fibergi Elit 175:-/25 kg

Jag tycker:

Det är för tok för DÅLIGT protein i detta foder SAMT för HÖGT med energi.

ejn skrev:
Vad tycker ni?
Vad kostar det?

Fibergi i sig tycker jag är ett bra foder. Det dammar inte. De hästar som jag har använt det till har älskat det. En stor fördel är att volymen blir stor vid små givor. Tycker också att det är bra att det finns grovfoder (tror att det är halm) ner klippt i fodret. = tar längre tid för hästarna att äta och de tuggar det bättre.

Men som någon skrev här så måste man ha ganska bra värden på höt för att det skall passa riktigt bra. För mig som har bra värden har det här varit ett jättebra komplement till grovfodret.

Priset ligger runt 150kr för 25 kg. Beror på vilken sort man väljer.

Mvh

Tora

Men det måste väl helt bero på vad du har för grovfoder? Har du ett grovfoder med lågt proteininnehåll så passar det ju inte in särskilt bra. Jag antar att trådskaparen undrade om fodret var bra under förutsättning att det passar in i foderstaten...

Jag var bara allmänt nyfiken på detta foder har aldrig komit i kontakt med det tidigare.
Hittade förresten en hemsida om det.

Men fler får gärna skriva vad de tycker :)

Med tanke på att det är så mycket halm i fodret och att kilo prist blir så högt så tycker inte jag att det är ett bra foder. Jag och en kompis räknade på det och tror att det blev runt 7 kr/kg. Det tycker jag är lite mycket för halm. Ger mina hippo plus halm istället. Dessutm så åt inte alla mina fibergi.

Priset per kg blir lite olika då olika återförsäljare tar olika pris för de olika sorterna. Jag har betalat allt mellan 5.5 till 6.5 kr/kg. Rent generellt så brukar de färdigblandade fodren kosta mellan 5 och 10 kr/kg. Man kan alltså tjäna en hel del på att bara ge vanlig havre.

Men skall man igentligen göra en jämförelse så skall man inte räkna per kr/kg utan (beroende på vad man är ute efter) till exempel kr/protein eller kr/Mj eller kr/vitaminer.

Det är inte säkert att det som är billigast per kilo foder är billigast att fodra med eftersom det kanske går åt mer av det billigare och därför blir det dyrast i längden.

Mvh

Tora

Vi jämförde då fibergi och hippo. Hioop låg på 4.40kg och fibergin på 7kr kilot. Så med 9 hästar i stallet så blev det hippo istället.Trivs med hippo. Lätt att fodra med hygeniskt och alla mina äter det.

Jag använder det som kompliment till annat foder. Tycker själv att det är ett bra foder, men blir dyrt att fodra enbart med detta. Min ena häst får Fibergi Elit 2 liter om dagen tillsammans med korn.
Och de andra hästarna får Fibergi bas, ca 1 liter om dagen tillsammans med korn.

min häst vilar och har fått alla "nivåer" av fibergi...
Så nu står hon på 2,5kg Fibergi Låg, 0,5kg Lusern + fri tillgång på höet (samma hö som när hon tränade galopp, har inte analysen men det ska vara hög energi å ganska hög protein)...
sen får hon kalk och chevinal plus också...

hon är pigg som ett **... men det är ju knappast fibergins fel, handlar nog om att hon inte kan motioneras lika mycket som i full träning...

Vissa hästar kan ju inte äta havre (ren) så jag tycker att fibergi passar perfa, helfoder är ju enkelt om inte annat...
Korn skulle jag aldrig ge min häst (ko-mat)... Ger (gav) stud balancer när hon var för tunn, och nu är hon nästan lite rund (för att ha varit spinkigt fullblod)...
Pellets är jag skaptisk till i största allmänhet... + att det inte SER speciellt gott ut att äta... Man ska ju inte ge alla mål blöta för då bildar de inte så mycket saliv som de bör/ska...

Fibergi ingår i stallhyran så det ger vi 0,8 kg av,om man ska vara petig.Tycker att det e ett bra foder och min häst älskar det.

Min häst får fibergi och han fungerar bra på det.
Han har lätt för att bli het, och tycker att han är lugnare på det här fodret än tex kraffts sortiment. Dessutom håller han hullet bättre på fibergi.
Ger även korn till.

Vill inte ge pellets. Har kompletterat ett tag med Krafft rehab, men vill inte ha pelleteserat foder som huvudfoder efter höet.

Vad tycker ni?
Jag gillar fibergi! Dammar inte och är inte pelleterat.
Bra för mina hästar, de blir stolliga på havre, lugna och arbetsvilliga på fibergi
Vad kostar det?
Använder Fibergi låg och det kostar 145 kr säcken
Just nu får D-ponnyn en nypa för att få ner Metacamet... suck suck. I vanliga fall 0,5 - 1 liter. A-ponnyn får sin normala dos = 0,5 l.

Varför ger man det som ett kompliment när det är ett fullfoder? Det tycker jag verkar rätt onödigt och dyrt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 275
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 002
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar