Fibergi! Bra/Dåligt?!

L

Lord Owen

Är det någon hör som fodrar med fibergi? Hur trivs era hästar med det? Verkar de få i sig det de behöver? Hur mkt kostar en säck? Berätta vad ni har för erfarenheter av fibergi! :) :bump: :bump:
 
Sv: Fibergi! Bra/Dåligt?!

Mitt vbl äter Fibergi. Har provat lite olika foder och Fibergi verar vara vad fungerar bäst på henne. Ren havre kan hon ej äta, då flipprar hon ur helt.
Här kostar en säck 150-180.-, berorende på om du ska ha Låg, Bas el Elit, så skiljer det lite.
 
Sv: Fibergi! Bra/Dåligt?!

jag hade tänkt mig fibergi låg. ger du bara fibergi eller lägger du till tex mineraler? är det inte så att man kan ge bara fibergi + hö om man täcker värdena bra med det? :smirk:
 
Sv: Fibergi! Bra/Dåligt?!

Det dammar ju inte och så tycker hästen att det är jättegott! Sen tycker jag också att de blir fina i pälsen av det.
Om man enbart kan fodra med fibergi beror ju alldeles på vad du har för värden på höet.
 
Sv: Fibergi! Bra/Dåligt?!

fibergi funkar jättebra på min häst. han äter bas, har ätit elit ett tag oxå, största skillnaden är att det är mer havre i elit, sen mer salter och nåt annat har jag för mig. när han är i full gång måste jag lägga till havre till basen, för han blir rätt seg annars.

iallafall tycker jag han får i det han behöver, om man ger en bra mängd och har ett bra hö. nu har inte vårat hö de bästa värdena, så jag tillsätter mineraler och protein. han har även saltsten.
men han är välmående, har glansig päls (och världens mjukaste oxå, brukar få höra att han har en päls som en katt eller liknande, den är silkeslen :P)
jag är mkt nöjd med fibergi!

innan åt han krafft groov, och jag tycker det är bättre med fibergi än pelleterat, torkat foder. eftersom fibergi innehåller strå och är mkt färskare blir det sundare för magen på dom. det är iallafall vad jag märkt.

våra travhästar åt innan fibergi elit och det funkade bra. men nu har de gått över till ett annat elit-foder som heter wollerts och det är snäppet bättre för dom.
 
Sv: Fibergi! Bra/Dåligt?!

Jag har utfodrat med fibergi över 6 år å är jätenöjd.Det är ett jättebra foder som har det mesta + att hästarna älskar det!Men ajg kompletterar med annat när hästarna går lite hårdare, tex mer mineraler, havre å betfor.
 
Sv: Fibergi! Bra/Dåligt?!

Märker du stor skildnad mellan havren i Fibergi och ren havre, när det gäller hästens reatkion?
Jag vet att det är individuellt, men det skulle vara skoj att höra andras erfarenheter.
Har nämligen funderat på om det skulle funka att ge pållan Fibergi, även om hon reagerar rätt rejält på havre (blir helnipprig)..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fibergi! Bra/Dåligt?!

min häst skulle nog kunna behöva lite mer energi emellanåt, han är den lite lugnare typen :smirk: . fast inte just nu för nu när han är på slutet av sin konvalescens så är han helnipprig :) . men jag tänkte på senare när jag börjar träna honom igen.

hur vet man vilket av fibergi fodren man ska välja? jag vet vad det står på hemsidan men jag tänkte att jag skulle fråga också. om man har en häst som går medelhårt arbete det vill säga ena dagen bara ut i skogen och lalla en timme och andra dagen dressyrträning. jag rider ju 1-2 h per dag 6 dagar i veckan och försöker träna på något öven när jag är i skogen tex galopp arbete eller konditionsträning.

hur mkt jobbar era hästar och vilken sorts fibergi ger ni dem då? :smirk:
 
Sv: Fibergi! Bra/Dåligt?!

Jag har använt Fibergi i drygt 5 år.
Till en början använde jag Låg då jag tyckte det var en bra början, men eftersom det blir rätt mkt ridning och så kändes det som att det inte räckte till.
Därför började jag med Bas i stället, det funkar väldigt bra med.Dock eftersom han har svårt att gå upp i vikt tillsätter jag småmängder av korn, lusern och betfor. Sen får han ju givetvis hö/hösilage också.

Jag vet en ridskola som ger sina hästar Fibergi Låg men tillsatt havre och betfor också. Men jag tror dock inte Fibergi fungerar helt själv utan att tillsätta något.
Det är ju svårt att veta hur mkt du ska ge med tanke på hö, hur din häst funkar i ridning, hull mm.
När jag ridit mycket har min häst fått ca. 2 kg/dag och lite betfor och vitlök.
Men oftast är det bäst att "testa" sig fram och se vad som passar just din häst!
 
Sv: Fibergi! Bra/Dåligt?!

jo det är klart att det är helt inviduellt men jag tänkte höra lite vad era hästar gör, så att man kunde jämföra med vilken slags fibergi som skulle passa min häst bäst. jag överväger att börja med låg eftersom han är konvalescent nu och inte kommer behöva så mkt de första månaderna men sedan när han är helt i kondition igen så kan man ju gå över till bas :smirk: .


hörde av någon här att det var mkt fett i just fibergi, är det det? är det bra dåligt? har för mig att fett var en bra, skonsam energikälla som inte lämnade slaggprodukter i musklerna. så fett borde väl vara bra? är fibergi mer anpassat till svårfödda hästar eller till lättfödda? :confused: :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fibergi! Bra/Dåligt?!

Vi ger 'bara' Fibergi Bas och hö till vår travare, det fyller hans behov med råge.
 
Sv: Fibergi! Bra/Dåligt?!

Hur är fibergi som "energikick"? märks det på hästen att den blir piggare eller?
 
Sv: Fibergi! Bra/Dåligt?!

Fibergi har en musli okså.
Egentligen ska du ej behöva ge extra mineraler om du kommer upp i den mängd giva som rekomenderas.
Gå in på svenska foder så har du all info
 
Sv: Fibergi! Bra/Dåligt?!

Beror ju helt och håller på vad ditt hö innehåller.
Både min gamla fjorda och tävlings vbl äter Fibergi. Låg resp Energi. Ingen av dom behöver mineraltillskott.
 
Sv: Fibergi! Bra/Dåligt?!

Okej. Nu har jag värdena på höet så skriver dem här samt hut hästen är och hur den jobbar så kanske nu kan hjälpa mig och se om fibergi passar?

Hästen: korsningshäst, irish cob typ från irland. 11 eller 10 år. normalfödd. går mindre lätt arbete nu eftersom han är under igångsättning. tycker han blivit lite trött nu när han fått komma igång igen och bara går på hö och min. så vill eg honom mer energi och absolut bästa möjligheter att bli helt återställd.

Höet:
Ts 86,7 %
Råprotein av ts 12,6
Råfiber 10,6 Mj/kg ts, 9,3 MJ/kg foder
Smältbart råprotein 87,4 g per kg ts, 76,6 g per kg foder

Kalcium 5,2 g per kg foder
Fosfor 3,1 g per kg foder
Magnesium 30,3 g per kg foder
Kalcium fosfor kvoten 1,7 g per kg foder


I hö har han gått på 7,2 kg om dagen. OM jag nu vill lägga till fibergi, passar det?
 
Sv: Fibergi! Bra/Dåligt?!

Har gett min fibergi i två år. Började med fibergi bas kostade ca 150kr säcken. Böt till fibergi låg pga att hon mest promenadrids. Där jag köper fibergi har dom sagt att det räcker att man ger bara fibergi 2kg och hö om höt är bra analys på vi har kraftigt hö. Sen får man välja mellan låg, bas och elit beroende på hur dom rids.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 432
Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 641
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 791
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp