Fettsyror/foderfundering

Buddha

Trådstartare
Har blivit rekommenderad av vet att ge tillskott på fettsyror tex Viacutan eller Dr Baddakys. Men jag vet inte vilken jag ska välja. När det gäller foder och tillskott till häst så är jag hemma, men jag har inte haft hund så länge är vet inte riktigt vad jag ska gå på.

Dr Baddakys verkar vara en ren fiskolja med 35% omega 3, medan Viacutan är en blandning av fisk- och vegetabilisk olja med både omega 3 och 6. Jag känner mest för Dr Baddakys då den verkar renare än Viacutan, men det kanske är fel att tänka så?

Han är allergisk mot damm och/eller kvalster, och symptomen är rött och "geggigt" mellan trampdynor och i öron, samt lite klåda. Provar just nu Atarax för att se om det hjälper. Han äter Vom og Hundemat lamm och ris samt lammben. Har dock funderat på att byta till Nordic Special+ eller Mush Vaisto nöt-kalkon-lax då de ska vara bra för allergihundar.

Några tankar eller input?

Sv: Fettsyror/foderfundering

Hur ser avföringen ut nu?

Rent spontant tänker jag: Skippa spannmål och vegetabilier till en början.

Nu är det bara en vecka sedan vi gick tillbaka till färskfodret efter eliminationsdieten (torrfoder), men tycker att den har blivit ljusare och fastare igen, nästan lite smulig ibland (kopplar det till att han har ätit mycket ben dagen innan?). Samt att han inte längre bajsar två gånger om dagen utan max en gång om dagen till varannan dag bara.

Är bajset ljust och smuligt så får hunden i sig för mycket ben (kalcium) i förhållande till mängden kött. Någon gång ibland är ingen fara, men om hunden alltid/ofta bajsar så, då får den också svårare att ta upp näring från köttet. VoH innehåller för mycket ben för många hundar och i sådana fall, eller om man ger extra ben vid sidan av, så är det klokt att ge extra kött i maten. Förslagsvis rött kött av något slag eftersom VoH inte innehåller det och många hundar kan behöva det för att må bra. Bra färskfoderbajs är mörkt, fast/hårt och luktfritt.

Spelar egentligen ingen roll om du ger viacutan eller baddaky. Du kan även ge andra oljor på marknaden. Min allergihund var bland annat allergisk mot fisk och klarade inte av några fettsyror baserade på detta. Han fick kallpressad linfröolja, ekologisk kallpressad solrosolja eller svartkumminolja istället.

Du bör i alla fall tillsätta någon form av fettsyrapreparat då det finns för lite av dessa i hundmat (oavsett torrt eller färskfoder) och allergiska hundar, särskilt hundar med luftburen allergi, har ett större behov av dessa ön friska hundar då hudbarriären är skadad och fettsyrorna hjälper till att bygga upp hudens skyddande barriär igen.

En annan sak att betänka när man väljer preparat är om man har en skäggig eller långhårig hund, då kan det bli riktigt äckligt i pälsen om man ger olja istället för kapslar/spray.

Tack för svar! Tror att jag testar Nordic istället för VoH då, och någon av oljorna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka